همشهری آنلاین: بر اساس تحقیق طولانی مدت یک موسسه دانمارکی، کسانی که از تلفن همراه استفاده می کنند با افزایش خطر ابتلا به سرطان مواجه نیستند.

mobile

خبرگزاری اتریش گزارش داد، محققان موسسه تحقیقات سرطان کپنهاگ در این تحقیق که در مجله تخصصی «ژورنال پزشکی بریتانیا» منتشر کردند، اعلام کردند بررسی را روی تومورهای مغزی دانمارکی های دستکم 30 ساله انجام دادندکه از 1982 تا 1995 تلفن همراه داشته‌اند.

در بررسی انجام گرفته روی 358 هزار و 403 نفر که در محدوده زمانی 18 ساله تحت نظر قرار داشتند، نه مردان و نه زنان - در مقایسه با افرادی که تلفن همراه نداشتند - با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مواجه نشدند. در افرادی که بیش از 13 سال تلفن همراه داشتند نیز هیچ موردی از افزایش خطر ابتلا به سرطان دیده نشد.

این محققان می گویند یکی از عواملی که در پژوهش مورد بررسی قرار نگرفت، میزان مکالمه افراد با تلفن همراه بو. علاوه بر این، هیچ کودک یا نوجوانی در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفت. علاوه بر این، برخی افراد بودند که خط تلفن همراه متعلق به آنان بود، اما از آن استفاده نمی کردند.

دعوای مداوم بین دانشمندان

متخصصان درباره اینکه آیا امواج تلفن همراه برای کاربرانش خطر آفرین است یا خیر، اختلاف نظر دارند. مجمع کارشناسی سازمان بهداشت جهانی اواخر ماه مه به این نتیجه رسیده بود که امواج تلفن همراه بر اساس تحقیقات علمی متعدد «احتمالا می تواند عامل سرطان» باشد.

کد خبر 149020
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز