آخرین وضع عرضه سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از واگذاری بسیار خرد سهام آنها به هواداران و پیشکسوتان و باقی ماندن مالکیت دولت در این باشگاه‌ها حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با وجود مشخص شدن وزیر ورزش و جوانان و تصمیم جدید هیأت دولت مبنی بر واگذاری80درصد سهام استقلال و پرسپولیس، هنوز هیچ جلسه‌ رسمی با بورس و فرابورس برای سرنوشت واگذاری‌ها برگزار نشده و همچنان زمان و نحوه واگذاری سرخابی‌های تهران نامعلوم است.از سوی دیگر، درحالی مسئولان سازمان خصوصی‌سازی از اظهار‌نظر رسمی درخصوص سرانجام و جزئیات واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خودداری می‌کنند که بررسی‌های ایسنا از واگذاری 2باشگاه ورزشی نشان می‌دهد به‌رغم اعلام زیان‌ده بودن این باشگاه‌ها و اشکالات فراوان درصورت‌های مالی آنها، هنوز ایراد صورت‌های مالی به قوت خود باقی است و حتی حسابرس و بازرس قانونی برای رسیدگی به‌صورت‌های مالی در این باشگاه‌ها وجود ندارد؛ به‌طوری که صورت‌های مالی سال 89 این باشگاه‌ها حسابرسی نشده و صورت‌های مالی آنها بدون امضاست.

همچنین به‌رغم اینکه در گذشته قرار بود 100درصد سهام باشگاه‌های ورزشی واگذار شود، هیأت وزیران در جلسه 6مهرماه از تغییر در ترکیب واگذاری باشگاه‌ها خبر داد و اعلام کرد که قرار است 20درصد سهام استقلال و پرسپولیس در دست دولت باقی بماند و 80درصد آن واگذار شود. به این ترتیب، هیأت دولت در جلسه 6 مهرماه امسال به استناد اصل 138 قانون اساسی با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان و ضرورت حفظ سهم بخش دولتی در ورزش، تصویب کرد که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی پیروزی و استقلال از گروه یک بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده 2 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44قانون اساسی به گروه 2 منتقل شوند. در این مصوبه که معاون اول رئیس‌جمهوری آن را ابلاغ کرده، آمده است: براساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل‌44 قانون اساسی، دولت مکلف است 80درصد از ارزش مجموع سهام بنگاه‎های دولتی در هر فعالیت مشمول گروه2 ماده 2 این قانون را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی‌ غیردولتی واگذار کند. بر این اساس 80 درصد از سهام باشگاه‎های پرسپولیس و استقلال نیز واگذار خواهد شد.

انتقال واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از گروه یک به گروه2 پس از گذشت 2سال از مطرح شدن واگذاری و تغییر در ترکیب واگذاری آنها نشان می‌دهد که به‌دلیل مسائل سیاسی و امنیتی که باشگاه‌ها دارند، دولت قصد دارد که سهام سرخابی‌ها را تحت حاکمیت خود نگه دارد. به گزارش ایسنا، اخیرا پیشکسوتان پرسپولیس نامه‌ای به رئیس‌جمهور ارسال کرده و خواستار آن شده‌اند که 51درصد سهام پرسپولیس به آنها واگذار شود و 49درصد در دست دولت باقی بماند که رئیس‌جمهور نیز از وزیر اقتصاد درخواست کرد تا درصورت امکان، اقدامات لازم را انجام دهد.

ظاهرا دولت قصد دارد با در اختیار قرار دادن 20درصد سهام سرخابی‌ها نزد خود، مابقی سهام استقلال و پرسپولیس را به‌صورت بسیار خرد به فروش برساند تا کسی مالک اصلی باشگاه نشود که برای این کار نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. به این ترتیب، قرار است برای پیشکسوتان و طرفداران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با واحدهایی بسیار خرد و کمتر از یک درصد ایجاد شود تا این صندوق‌ها سهام باشگاه‌ها را در زمان واگذاری، خریداری کنند. با این تصمیم، واگذاری باشگاه‌های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس نیز به سرنوشت سایر شرکت‌های واگذارشده دچار می‌شود که تنها نام واگذاری به بخش خصوصی را یدک می‌کشند و مدیریت آن همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند. دیگر پیگیری‌ها حاکی از آن است که هنوز جلسه جدی برای واگذاری سهام سرخابی‌ها تشکیل نشده است و بورس و فرابورس نیز زیر بار واگذاری این شرکت‌ها با ساختارهای فعلی نمی‌روند و اگر سهام استقلال و پرسپولیس بخواهد با شرایط فعلی واگذار شود، باید تنها از طریق بازار پایه فرابورس به فروش برسد.

کد خبر 148851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز