گروه بورس: با انتقال باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از گروه یک واگذاری به گروه 2‌، نحوه واگذاری سهام این دو‌باشگاه پرطرفدار تغییر کرد.

بورس

به گزارش همشهری، هیأت دولت در پی تأسیس وزارت ورزش و جوانان، برنامه و روش واگذاری سهام این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال را تغییر داد.چند ماه پیش سیدمهدی عقدایی معاون پیشین سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به اینکه سهام 2باشگاه پرطرفدار فوتبال تا پایان سال واگذار می‌شوند، از قیمت‌گذاری برند باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال روی محدوده 42 تا 45میلیارد تومان خبر داد. اما چند هفته پس از اعلام این خبر او به همراه دیگر معاون این سازمان یعنی اسماعیل غلامی از سازمان خصوصی‌سازی‌ خداحافظی کرد. شایعه‌ها حکایت از آن داشت که خدا حافظی این دو ‌معاون به‌دلیل انتشار همین خبر بوده است. ارزشگذاری برند باشگاه‌های فوتبال، واکنش‌های متفاوتی را میان مربیان با سابقه فوتبال و کارشناسان بازار سرمایه درپی داشت.

در تازه‌ترین رویداد، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ابتدای هفته از تغییر نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه خبر داد و اعلام کرد: هیأت وزیران با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان تصویب کرد باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از گروه یک بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده2 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی به گروه 2 منتقل شوند.براساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، دولت مکلف است 80‌درصد از ارزش مجموع سهام بنگاه‌های دولتی در هر فعالیت مشمول گروه 2 ماده(2) این قانون را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی‌ غیردولتی واگذار کند.

بر همین اساس ابوالقاسم شمس، معاون جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که با انتقال، 2‌باشگاه پرسپولیس و استقلال به گروه2 چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به همشهری گفت: مهلت واگذاری سهام شرکت‌هایی که در گروه یک قرار دارند تا پایان سال88 بود که هر سال مجلس شورای اسلامی این مهلت را برای واگذاری شرکت‌ها تمدید می‌کند، ضمن اینکه براساس قانون 100‌درصد از سهام شرکت‌های حاضر در این گروه قابل واگذاری است.

او توضیح داد: شرکت‌هایی که در گروه دوم قرار دارند، همچنان 20درصد از سهامشان دست دولت باقی‌می‌ماند و مهلت واگذاری سهام آنها تا پایان سال1393 تعیین شده است.او در پاسخ به این پرسش که آیا به این ترتیب قرار است سهام این دو باشگاه در پایان سال93 واگذار شود؟ گفت: خیر، هنوز زمان دقیق واگذاری مشخص نیست و ممکن است سهام این دوباشگاه زودتر واگذار شود، اما مهلت قانونی تا پایان سال93 است.

کد خبر 148627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز