شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران در مهرماه امسال بدترین شرایط خود را در 50 ماه گذشته سپری کرد، کارشناسان معتقدند که تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران به‌دلیل انتشار خبر‌های منفی، کاهش قیمت‌های جهانی و همچنین رشد بی‌رویه قیمت‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه از مهم‌ترین دلایل نزول شاخص بورس است.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران در مهرماه امسال نزدیک به5.2درصد کاهش یافت که این بالاترین میزان افت شاخص در 50 ماه گذشته بود ضمن اینکه در همین مدت 4 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کشور کاسته شد، این موضوع باعث خروج برخی سرمایه‌گذاران از بورس تهران و کاهش ارزش روزانه مبادلات شده است. فعالان بازار سهام انتظار داشتند در سال 90 بازده بیشتری را نسبت به سال گذشته به دست بیاورند اما این موضوع تاکنون محقق نشده و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پیش‌رو نیز شرایط بازار به همین رویه ادامه پیدا کند.

در همین رابطه شهریار شهمیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در باره دلایل نزول شاخص بورس طی چند ماه گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیر‌گذار در بازار سرمایه بحث میزان انتظار سرمایه‌گذاران است اما در طول چند ماه گذشته به‌دلیل وقوع برخی اتفاقات در بازار سرمایه انتظار سرمایه‌گذاران و دیدگاه آنها از دید بلندمدت به سمت کوتاه مدت تغییر پیدا کرده و همین موضوع باعث کاهش ارزش معاملات نیز شده است. به گفته وی دیدگاه سهامداران نسبت به آینده بازار باعث شده دید سرمایه‌گذاران از بلندمدت به کوتاه مدت تغییر پیدا کند و این موضوع تاثیر منفی بر بازار خواهد داشت. او ادامه داد: اوضاع سیاست داخلی و خارجی و همچنین بحث قیمت‌های جهانی 3 فاکتور اصلی هستند که همیشه بر بورس تهران اثر دارند و به‌طور مدام اثر منفی بر بازار می‌گذارند اما در طول چند ماه گذشته کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر منفی زیادی بر بازار داشت.

عوامل دو گانه

علی اسلامی بیدگلی کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این باره به همشهری گفت: اتفاقی که در بازار سهام افتاد این بود که ابتدای سال سیر صعودی قیمت سهام شرکت‌ها بسیار زیاد بود و این امر باعث شد امروز قیمت سهام شرکت‌های بورس به سمت نزول و اصطلاحا اصلاح قیمت‌ها میل کند در واقع همان زمان هم کارشناسان معتقد بودند که سهامداران در حال پیش‌خور کردن سود خود در آینده هستند چرا که قیمت‌ها به شکل بی‌رویه‌ای در حال رشد بود. وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات بازار کاهش متوسط ارزش روزانه معاملات است ادامه داد: کاهش ارزش روزانه معاملات باعث افزایش ریسک بازار شده است چرا‌که کاهش ارزش روزانه معاملات باعث کاهش قدرت نقدشوندگی سهام می‌شود و این موضوع ریسک بازار را افزایش می‌دهد و افراد ریسک‌گریز‌تر را از بازار فراری می‌دهد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عامل دیگری که منجر به نزول شاخص‌ها شد کاهش قیمت‌های جهانی بود چرا که بسیاری از شرکت‌های صادر‌کننده مانند، مس، فولاد و شرکت‌های پتروشیمی وابسته به قیمت‌های جهانی هستند و زمانی که قیمت‌ها در سطح جهانی کاهش می‌یابد میزان سود آنها و ارزش سهام آنها کاسته می‌شود.

خروج سهامداران

در همین رابطه سیداحمد میرمطهری دبیر کل سابق بورس تهران در گفت‌وگو با بورس پرس گفت: اگر تصمیم‌گیری نظام بانکی به تغییر نرخ سود سپرده‌گذاری ختم شود باید منتظر خروج تعدادی از سهامداران باشیم.وی درخصوص روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال گفت: اتفاقات جهانی و اعمال تحریم‌های متعدد علیه کشور، بازار را با التهاب مواجه کرده است اما روند بازار در سال‌جاری به جز رکوردشکنی‌های ابتدای سال روند آرام و در عین حال با فراز و نشیب طبیعی بوده است.

تاثیر عوامل برون‌زا

حسین خزلی خرازی مدیرعامل کارگزاری بانک تات در گفت‌وگو با بورس‌پرس در این خصوص گفت: افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به خروج سهامداران و هجوم به سمت خرید اوراق مشارکت منجر خواهد شد و همچون بازار طلا و سکه و ارز جذابیتی مضاعف برای سهامداران ایجاد خواهد کرد. مدیرعامل کارگزاری بانک تات در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در بانک‌ها موجب خروج سهامداران خواهد شد و پدیده بورس گریزی را شکل خواهد داد، گفت: به‌صورت تئوریک وقتی سود ابزارهای مالی با درآمد ثابت بالا برود به‌دلیل ریسک پایین این ابزار‌ها ممکن است عده‌ای به این سمت کشیده شوند و این ابزار را خریداری کنند. البته در حال حاضر در بازارهای سرمایه پارامترهای متعدد دیگری وجود دارد که بر تصمیم‌گیری سهامداران مؤثر است تا جایی که افزایش نرخ سود اوراق مشارکت می‌تواند به محاق برود.

کد خبر 149138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز