گروه بورس: هواپیمایی هما که قرار بود روز گذشته در فرابورس فروخته شود برای دومین بار به‌دلیل اینکه متقاضی‌ای خواستار خرید سهام این شرکت نبود، بدون خریدار ماند.

بورس

به گزارش همشهری، قرار بود روز گذشته 50 درصد از سهام هواپیمایی هما برای دومین‌بار در بازار فرابورس ایران فروخته شود اما باتوجه به اینکه هیچ تقاضایی برای خرید سهام این شرکت به‌دست سازمان خصوصی نرسید، عرضه سهام این شرکت بزرگ به تعویق افتاد. سازمان خصوصی‌سازی‌ یک بار پیش از این 50 درصد از سهام هواپیمایی هما را 1584 میلیارد تومان قیمت‌گذاری و این میزان سهام را برای فروش راهی تالار فرابورس کرد اما سهام هما هیچ خریداری نداشت و بلاتکلیف روی میز باقی ماند، همین موضوع باعث شد تا سازمان خصوصی‌سازی‌ پرونده هما را برای کاهش قیمت به هیات واگذاری ببرد. هیات واگذاری هم با برگزاری نشستی رقم اولیه را کاهش داد و در قیمت‌گذاری جدید، ارزش پایه سهام قابل عرضه را 1440 میلیارد تومان اعلام کرد.

قرار بود این میزان سهام روز گذشته در فرابورس ایران عرضه شود اما با توجه به اینکه تا صبح روز گذشته هیچ تقاضایی برای خرید سهام این شرکت به ثبت نرسید، عرضه سهام این شرکت بار دیگر لغو و به زمان دیگری موکول شد. مشخص نیست آیا سازمان خصوصی‌سازی‌ بار دیگر پرونده هواپیمایی هما را برای کاهش قیمت به هیات واگذاری خواهد برد تا این میزان سهام را ارزان‌تر بفروشد یا خیر؟ اما مسلم است که خریداران و سرمایه‌گذاران این میزان قیمت تعیین شده برای سهام هما را همچنان گران می‌دانند. در همین رابطه حسن محمد تبار معاون نظارت و عملیات فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل فروخته نشدن سهام هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت:

عرضه سهام هما به این دلیل به تعویق افتاد که فرصت بیشتری به خریداران برای بررسی قیمت سهام هما داده شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام هما خریداری هم دارد و آیا تاکنون سرمایه‌گذاری برای خرید سهام این شرکت اعلام آمادگی کرده است؟ گفت:بله، تا آنجا که من می‌دانم یک خریدار قصد خرید سهام هما را دارد اما با توجه به حجم عرضه و ارزش بالای سهام قابل فروش، خریدار نیاز به بررسی و ارزیابی بیشتری داشت که این فرصت در اختیار وی قرار گرفت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد که بار دیگر قیمت سهام این شرکت برای فروش کاهش داده شود؟ گفت: این موضوع بستگی به هیات واگذاری دارد؛ اگر سهام این شرکت چند بار دیگر عرضه شود و باز هم فروخته نشود ممکن است هیات واگذاری در این باره تصمیم بگیرد.وی درباره نحوه قیمت‌گذاری سهام هما و درباره اینکه خریداران به‌دلیل زیانده بودن، سهام هما را خریداری نمی‌کنند، گفت: این‌طور نیست، شرکت هواپیمایی هما شرکتی است که پتانسیل سودآوری را دارد.

عرضه در روز‌های آینده

مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در روزهای آینده بار دیگر عرضه می‌شود، گفت: به‌طور قطع بلوک 55 درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود اما با توجه به اینکه براساس شرایط رقابت سازمان خصوصی‌سازی‌ و آیین‌نامه مشتریان استراتژیک برای این عرضه، متقاضیان باید تایید صلاحیت شوند و مراحل تایید صلاحیت متقاضیان طولانی شده، این عرضه به تعویق افتاد.به گزارش روابط عمومی فرابورس، مصطفی امیدقائمی با اشاره به اینکه به‌زودی زمان این عرضه اعلام می‌شود، ادامه داد: سهام هواپیمایی هما به متقاضیان خریدی که صلاحیت عمومی آنها مورد تایید قرار گیرد در بازار سوم فرابورس، به‌صورت یکجا عرضه می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی‌ 214 میلیون و 895 هزار و 175سهم از این شرکت را به قیمت پایه هر سهم 73 هزار و 711ریال عرضه می‌کند. وی با اشاره به اینکه سرمایه این شرکت 3 هزار و 907 میلیارد و 185 میلیون ریال است، افزود: در ارزشگذاری سهام هواپیمایی هما، ارزش برند به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال برآورد شده شامل مبلغ 10 هزار میلیارد ریال بابت ارزش نام و علامت تجاری و مبلغ 5 هزار میلیارد ریال بابت ارزش مجوزها، امتیازات خدمات فرودگاهی، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص منظور شده است.

کد خبر 157416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز