سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر عرضه سهام شرکت نفت‌وگاز پارسیان با نزول سنگینی مواجه شد و معادل1.3درصد افت کرد.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روزگذشته با 333 واحد کاهش به زیر مرز 25هزار واحد سقوط کرد و معادل1.3درصد افت کرد. این یکی از بیشترین افت‌های شاخص کل بورس تهران در سال‌جاری محسوب می‌شود.قرار است امروز (چهارشنبه) سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که گفته می‌شود نزدیک به 3میلیارد دلار ارزش دارد، برای نخستین‌بار در بورس عرضه شود. بر همین اساس کارشناسان معتقدند دلیل اصلی افت سنگین شاخص بورس در مبادلات دیروز، این بوده که سهامداران حقیقی و حقوقی در حال نقدکردن سهام‌شان برای شرکت در مزایده خرید سهام این شرکت بودند. مجموع ارزش سهام قابل عرضه بین 300تا400میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در همین رابطه علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: دلیل اصلی افت سنگین شاخص در مبادلات روز گذشته عرضه اولیه سهام شرکت نفت و گاز پارسیان بود. در واقع سهامداران در حال فروش سهام برای به دست آوردن نقدینگی جدید برای خرید سهام شرکت نفت و گاز پارسیان بودند.او افزود: مدت زیادی بود که سهام جدیدی در بورس عرضه نشده بود و سهامداران منتظر عرضه‌های جدید در بورس بودند چرا که عرضه‌های اولیه بازده مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه ارزش کل عرضه امروز بین 300 تا 400میلیارد تومان است تاکید کرد: بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی در مبادلات دیروز برخی از سهام خود را فروختند یا اصطلاحا نقد کردند تا در معاملات امروز سهام نفت و گاز پارسیان را که جذابیت بیشتری دارد، خریداری کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه در معاملات دیروز بیشتر سهامداران حقیقی فروشنده سهام بودند، درباره مزیت‌های شرکت نفت و گاز پارسیان تصریح کرد: به‌طور کل شرکت‌های پتروشیمی در کشور ما دارای مزیت نسبی هستند و سهامداران روی فروش محصولات آنها حساب می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: به این ترتیب با توجه به اینکه سهامداران دیروز اقدام به فروش گسترده برخی از سهام خود کردند تا نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام شرکت‌های جدید را به‌دست بیاورند شاخص کل بورس تهران با افت سنگین مواجه شد، ضمن اینکه به‌غیراز سهام نفت و گاز پارسیان قرار است ظرف روز‌های آینده چند سهم جدید نیز در فرابورس مانند شرکت کارت اعتباری کیش عرضه شود و این موضوع نیز به افزایش حجم فروش سهام در مبادلات دیروز دامن زد.

جزئیات عرضه سهام نفت و گاز پارسیان

قرار است  بزرگ‌ترین عرضه سال90 دربورس تهران انجام شود. در این عرضه ۶۰۰میلیون سهم معادل ۱۰درصد از کل سهام شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است به‌عنوان چهارصد و شصت و هشتمین شرکت پذیرفته‌شده برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این شرکت که بزرگ‌ترین هلدینگ غیردولتی کشور در حوزه نفت، ‌گاز و پتروشیمی است، با توجه به میزان سرمایه و سودآوری خود، بلافاصله پس از عرضه به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران تبدیل شود. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که هر سهم این شرکت در محدوده 500‌تومان در بورس فروخته خواهد شد.

بر این اساس ارزش بازار سهام این شرکت در روز عرضه اولیه در حدود 3هزارو300 میلیارد تومان برآورد می‌شود که پیش‌بینی‌ها حکایت از رشد سریع آن در روزهای بعد دارد. شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، در رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی جهان، به لحاظ میزان سودآوری در رتبه سی‌و‌پنجم قرار دارد.

کد خبر 160525
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز