گروه بورس: همزمان با تداوم رشد منطقی بازار سرمایه در فروردین‌ماه از فهرست شرکت‌های آماده برای ورود به تالارهای بورس و فرابورس رونمایی شد.

بورس

در این میان حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس وعده عرضه سهام شرکت‌های جدید را تا پایان بهار امسال به فعالان بازار سرمایه داد. او گفت: تاکنون سهام 2 شرکت نفت جی و پالایشگاه بندرعباس پذیرفته شده است. در نظر داریم به محض دریافت اطلاعات لازم و اجرای دستورالعمل افشای اطلاعات، طبق مقررات سازمان بورس، سهام این دو شرکت را در بورس عرضه کنیم. او تاکید کرد: علاوه بر این مسئولان پالایشگاه بندرعباس باید پیش از عرضه سهام در بورس، پیش‌بینی بودجه امسال خود را به سازمان بورس ارائه دهند.

او درباره عرضه سهام هلدینگ خلیج‌فارس توضیح داد: پرونده پذیرش سهام این شرکت پارسال به تصویب هیات پذیرش نرسید اما قرار است امسال بار دیگر و در نخستین نشست هیات پذیرش پرونده هلدینگ خلیج‌فارس بررسی شود. ایرنا هم در خبری تکمیلی گزارش داده، تا پایان فروردین ماه امسال مسئولان هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، مدارک و مستندات مورد نیاز هیات پذیرش را‌ ارائه خواهند داد. گفته می‌شود مجموع ظرفیت تولیدی در زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس، 15 میلیون تن محصولات پتروشیمی با طیفی بسیار متنوع است و حجم فروش آن 14 میلیون تن است. 50 درصد فروش این شرکت‌ها به‌صورت صادراتی است. در صورت ورود هلدینگ خلیج‌فارس به بورس تهران جایگاه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه پراهمیت‌تر خواهد شد.

امروز؛ فروش 37 درصد کاشی اصفهان

اما فارغ از این وعده‌ها از همین امروز عرضه بلوک‌های بزرگ و کوچک سهام در بورس تهران آغاز می‌شود تا بهاری پر رونق پیش روی فعالان بازار سرمایه ترسیم شود. امروز 27 فروردین‌ماه شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین و صندوق بازنشستگی کشوری، 37درصد از سهام کاشی اصفهان را در بازار دوم معاملات عرضه می‌کند. عرضه این بلوک سهام کاشی اصفهان در بازار دوم معاملات، با قیمت پایه 2900 ریال انجام می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با 19.1 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با 18‌درصد، هم‌اکنون سهامداران عمده کاشی اصفهان به شمار می‌روند که درنظر دارند با فروش کل سهام خود، از مدیریت این شرکت خارج شوند.

فولاد صبانور در فرابورس

قرار است سهام فولاد صبانور هم روز دوشنبه در فرابورس عرضه شود. 10 درصد سهام شرکت تامین مواداولیه فولاد صبانور در بازار اول فرابورس عرضه خواهد شد. با توجه به عرضه 24 میلیون سهم از سهام این شرکت، به هر ایستگاه کارگزاری و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک 31 هزار سهم به‌عنوان سهمیه تعلق خواهد گرفت. همچنین برای مشتریان برخط (آنلاین) سهمیه درنظر گرفته شده حداکثر 500 سهم است.

دوشنبه؛ عرضه بلوک پتروشیمی بیستون

مدیر بازار فرابورس هم از عرضه بلوک 70 درصدی شرکت پتروشیمی بیستون متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در روز دوشنبه هفته جاری در بازار پایه فرابورس خبر داد. امیر هامونی گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ تعداد 350 میلیون سهم از شرکت پتروشیمی بیستون معادل 70 درصد از سهام این شرکت را به ارزش پایه هر سهم 2 هزار و 591 ریال عرضه می‌کند. او توضیح داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مالک 70 درصد سهام و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی(30 استان) مالک 30 درصد سهام این شرکت هستند.

سه‌شنبه؛ عرضه بلوک هواپیمایی خدمات ویژه

مدیر بازار فرابورس در خبری دیگر اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ 3/16 میلیون سهم معادل 100درصد از سهام شرکت هواپیمایی خدمات ویژه را سه‌شنبه 29 فروردین در بازار سوم عرضه می‌کند. امیر هامونی گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌، 16میلیون و 344هزار سهم شرکت هواپیمایی خدمات ویژه را به ارزش 326میلیارد ریال با نرخ پایه هر سهم 19هزارو 946 ریال در بازار سوم عرضه می‌کند.

بلوک 15 درصدی ذوب آهن، آماده عرضه

آگهی واگذاری بلوک 15 درصدی سهام ذوب آهن این هفته منتشر می‌شود تا زمینه عرضه 1/1 میلیارد سهم این شرکت در روزهای آینده فراهم شود. به گزارش فارس، سهام ذوب آهن 19 بهمن ماه سال گذشته در بازار دوم فرابورس عرضه شد. رشد قیمت سهام ذوب آهن باعث شد تا بازده سهام آن به 66 درصد برسد. بخشی از اقبال بازار به این شرکت ناشی از رشد قیمت محصولات در بورس کالا و مهم‌تر از آن برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ در واگذاری بلوکی است. در روزهای گذشته شایعه بی‌اساسی مبنی بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی‌ 17 درصد از سهام ذوب آهن را به قیمت پایه هر سهم 390 تومان واگذار کرده در بازار منتشر شد که بلافاصله تکذیب شد. برخی شنیده‌ها حاکی است: قیمت پایه هر سهم در واگذاری بلوک 15درصدی ذوب آهن 150 تا 180 تومان است.

 

کد خبر 166224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز