یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی: تعداد گوش‏ ماهی‏‌ها نسبت به سال‏‌های پیش خیلی کم شده است. مرجان‏‌ها، ماهی‏هایی چون دلقک ماهی، ماهی‏‌های خاویاری و انواع صدف‏‌ها به علت آلوده شدن آب دریا‌ها نسل‌شان در معرض خطر است

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 621

اما این همه ماجرا نیست! وقتی مایه حیات آلوده می‌‏شود و زندگی آبزیان را به خطر می‌‏اندازد، نسل حیوانات دیگری که از آنها تغذیه می‌‏کنند، گیاهان و حتی سلامتی انسان‏‌ها نیز به خطر می‌‏افتد. تصور کنید آب‏های آلوده که به دریا و رودخانه‏‌ها سرازیر می‌‏شوند، به محیط زندگی ما بیایند.

آلودگی آب یکی از مهم‏‌ترین آلودگی‏‌هایی است که می‌‏تواند زندگی همه جانداران را به نوعی درگیر خود کند. وقتی آب آلوده می‌‏شود ابتدا مواد و موجوداتی که آبزیان از آنها تغذیه می‌‏کنند آلوده می‌‏شوند، سپس خود ماهی‏‌ها و دیگر جانداران و به این ترتیب زندگی انسان‏‌ها به خطر می‌‏افتد. این چرخه ممکن است به گیاهانی که برای زنده ماندن به آب نیاز دارند نیز کشیده شود. پس می‌‏بینید که این آلودگی چه‌قدر می‌‏تواند خطرساز باشد و به طبیعت آسیب برساند. مثلاً آبیاری گیاهان با آب‏های آلوده می‌‏تواند زمینه‏ساز بیماری‏هایی مانند وبا شود که بسیار خطرناک است.

عوامل بسیاری باعث آلودگی آب می‌‏شوند: ریختن زباله در آب، ورود فاضلاب شهر به رودخانه‏‌ها، نشت پسماند‌ها و سوخت‏ انواع کشتی‏‌ها، ورود مواد نفتی و مواد شیمیایی کارخانه‏‌ها به آب، و... که در برابر همه آنها ما انسان‏‌ها مسئول هستیم. شاید در نگاه اول بگویید که کاری از ما ساخته نیست و نمی‌‏توان در مقابل نبود ساختاری برای تخلیه فاضلاب شهری، کشتی‏‌ها و کارخانه‏هایی که پسماند‌هایشان را وارد آب می‌‏کنند، کاری انجام داد؛ اما باید بدانید که همین توجه و اهمیت موضوع برای مردم است که باعث می‌‏شود مسئولان وارد عمل شوند و برای مقابله با آلوده شدن آب‏‌ها کاری کنند. پس شرط اول این است که ما به عنوان نسل فردا و آینده‏سازان کشور نسبت به این گونه اتفاق‎‌ها توجه نشان دهیم و بی‏تفاوت از کنارشان عبور نکنیم.

کار دیگر، نریختن هر‏گونه زباله‏‌ای در آب است. یادتان باشد که حتی روشن کردن خودرو کنار آب هم می‌‏تواند باعث آلوده شدن آن شود. اگر به تالاب یا رودخانه‏‌ای سر زدید و وقت کافی داشتید، در حد توانتان سعی کنید آن‌جا را پاکسازی کنید.

تأسف‌بار است که بیشتر آلودگی این مناطق به دلیل انداختن بطری و پلاستیک از سوی کسانی ایجاد می‌‏شود که برای تفریح می‌‏آیند. یادتان باشد که اگر هوس آب‌تنی به سرتان زد، در آب‏های کثیف و بخش‏هایی از دریا که نزدیک رودخانه‏هاست شنا نکنید؛ چراکه فاضلاب از طریق رودخانه‏‌ها وارد دریا می‌‏شوند. توصیه‏های بهداشتی را که به دلیل شیوع بیماری‏‌ها گفته می‌‏شود جدی بگیرید و قبل از استفاده سبزی و میوه، آنها را با دقت بشویید.

کد خبر 148493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز