همشهری آنلاین: معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: این سازمان از متقاضیان جمع آوری گیاه' آزولا' در سطح تالاب انزلی حمایت می‌کند

حمایت محیط زیست از متقاضیان جمع آوری گیاه آزولا در تالاب انزلی

به گزارش ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی گفت: آزولا جلبکی است که حدود 25 سال پیش از کشور فیلیپین وارد ایران شد تا در مزارع برنج به عنوان کود طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: این گیاه سرشار از مواد ازته است که برای مزارع برنج بسیار مفید است اما بدون اینکه ملاحظات زیست محیطی آن در نظر گرفته شود در سطح تالاب انزلی پراکنده شد.

وی ادامه داد: آزولا یک گیاه سطح زی است که روی سطح آب رشد می‌کند و برای تالاب انزلی و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند هیچ فایده‌ای ندارد و حتی در برخی موارد مانع رسیدن نور به اعماق آب می‌شود.

باقر زاده کریمی اظهارداشت: همچنین گیاه آزولا مانع نشستن پرندگان بر روی آب می‌شود که این کار پیدا کردن غذا برای آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: جمع آوری گیاه آزولا مدتی است که در سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شود و تاکنون از بخش‌های خصوصی درخواست‌هایی برای اجرای این کار داشته‌ایم و قراردادهایی نیز منعقد شد اما هیچ کدام از آنها نتوانستند این کار را انجام دهند.

وی افزود: علت اینکه اجرای این طرح تاکنون موفقت آمیز نبوده این است که بخش‌های اجرایی که کار جمع اوری آزولا را از سطح تالاب بر عهده گرفته‌اند از فناوری‌های روز استفاده نکردند و به روش سنتی اقدام به این کار می‌کردند که برای آنها مقرون به صرفه نبود.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: قرار شد که متقاضیان برای جمع آوری این گیاه از سطح تالاب هزینه‌ای را متوجه سازمان محیط زیست نکنند در عوض گیاه جمع آوری شده را برای خودشان به فروش برسانند که سازمان محیط زیست و استانداری گیلان با این روند موافقت کردند.

وی اظهار داشت: چندی پیش یکی از متقاضیان بخش خصوص ادعا کرد دستگاهی تهیه کرده که به فناوری روز مجهز است و می‌تواند' آزولا' را از سطح تالاب جمع آوری کند اما تاکنون هنوز وارد عمل نشده است.

باقر زاده کریمی افزود: البته تالاب خاصیت خودپالایی دارد و زمانی که آب رودخانه به مقدار زیاد وارد تالاب می‌شود بر اثر گردش آب، آب به سمت دریا حرکت می‌کند و آب شیرین تالاب به همراه آزولاهای موجود در آن بخش وارد دریا می‌شود و از آنجا که این گیاه با آب شور دریا سازگاری ندارد از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: به همین منظور و برای حفظ گردش آب در تالاب پیشنهاد داده بودیم که دهانه‌های پل کنار گذر انزلی که در حال ساخت است را بزرگ‌تر در نظر بگیرند تا تغییر و خدشه‌ای در روند طبیعی گردش آب تالاب ایجاد نشود.

باقر زاده کریمی گفت: 800 هکتار از 15 هزار هکتار تالاب انزلی درگیر گیاه آزولا است که سازمان محیط زیست از متقاضیان جمع‌آوری آن از سطح تالاب حمایت می‌کند.

تالاب انزلی

 تالاب انزلی

تالاب انزلی زیستگاه 231 گونه گیاهی و 138 گونه جانوری و عامل اصلی مهار سیلاب‌های 11 رودخانه بالادست است. همچنین منبع درآمد مهمی برای مردم بومی از محل شکار، صید ماهی، تولید صنایع دستی از گیاهان تالابی و محل بازدید و گردش حدود یک میلیون گردشگر خارجی و داخلی در سال است.

 گیاه آزولا

ریشه کلمه آزولا یونانی است. آزولا از دو بخش azo وolloyo تشکیل شده است. معنای این کلمه "در خشکی مردن" است پس نام آزولا وابستگی کامل آن را به آب نشان می‌دهد.

آزولا سرخس شناور آزادی است که معمولا در آب‌های راکد و آرام نهرها، تالاب‌ها و شالیزارها از نواحی معتدله گرفته تا نواحی گرمسیری یافت می‌شود .

این گیاه با ریشه‌های نازکی که دارد همانند فرشی است که روی سطح آب گسترش پیدا کرده است .برگ‌های این گیاه ظریف و کوچک وحساس است و بسته به اینکه در چه مقطعی از زمان رشد باشد، رنگ‌های متفاوتی دارند.

مثلا هنگامی که گیاه در آستانه رشد است رنگ آن سبز مغز پسته‌ای است و کم کم رنگ آن تیره می‌شود و گاهی قرمز و نقره‌ای هم می‌شود.

آزولا می‌تواند در مدت دو تا سه روز به دو برابر حد معمول خود برسد. این گیاه دارای گونه‌ها و زیر گونه‌های متفاوتی است و بسته به شرایط محیطی رنگ و اندازه‌های گسترش آن متفاوت است .

پراکنش سریع این گیاه در سراسر دنیا و رشد سریع و تثبیت نیتروژن آن توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. زیستگاه اولیه آزولا کالیفورنیای آمریکاست.

کد خبر 180341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز