همشهری آنلاین: رییس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: پیش بینی پدیده کشند قرمز با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای امکان پذیرشد

کشند قرمز

به گزارش ایرنا، حمید علیزاده لاهیجانی گفت: در حال حاضر دانش فنی پیش بینی کشند قرمز در موسسه ملی اقیانوس شناسی وجود دارد و این پیش بینی با دریافت تصاویر ماهواره‌ای امکان پذیر شده است.

وی یادآور شد:  تصاویر ماهواره‌ای در صورتی که هوا ابری نباشد، قابل استفاده هستند. با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای میزان غلظت کلروفیل ' ای ' و میزان دمای آب اندازه گیری می‌شود و اگر تغییراتی در آن به وجود آمده باشد، علت این تغییرات بررسی می‌شود و نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که آیا تغییرات ایجاد شده منجر به وقوع کشند قرمز خواهد شد یا خیر.

رییس پژوهشکده علوم دریایی موسسه اقیانوس شناسی اظهارداشت: همچنین گروهی از محققان از سوی موسسه ملی اقیانوس شناسی به منظور اطمینان از داده‌های ماهواره‌ای به دریا فرستاده می‌شوند تا از نزدیک تغییرات را مشاهده کنند و در صورت نیاز هشدارهای لازم داده شود.

پدیده کشند قرمز ( Red tide) با شکوفایی فیتوپلانکتون‌های مضر در آب‌های دریا اتفاق می‌افتد. مقدار معمول آن حدود ۲۰۰۰ عدد در لیتر است و به علت تغییر رنگ آب دریا به رنگ سرخ یا مایل به سرخ، آن را کشند قرمز (موج سرخ) می‌‌نامند.

دما و مواد مغذی به خصوص مواد فسفردار و نیترات دو عامل اصلی در ازدیاد فیتوپلانکتون‌ها هستند. تخلیه پساب‌های صنعتی و خانگی در دریاها که مملو از موادی همچون نیترات‌ها و فسفات‌ها هستند موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون‌ها و ازدیاد آنی جمعیت آنها می‌شود.

همچنین تناوب تابش ابر-آفتاب و بارندگی کمک به سزایی به رشد این موجودات می‌کند و وزش توفان و گردوغبار از طرف بیابان‌ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن‌دار می‌شود.

بعضی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می‌کنند و موجب فزونی اکسیژن تک اتمی می‌شوند. این امر موجب تخریب آبشش ماهی‌ها می‌شود .همچنین با مرگ این فیتوپلانکتون‌ها، باکتری‌های تجزیه کننده بقایای مرده این فیتوپلانکتون‌ها اکسیژن محلول آب را مصرف می‌کنند و در نتیجه ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار حالت خفگی و کمبود شدید اکسیژن می‌شوند و می‌میرند.

درسال‌های اخیر فزونی پدیده کشند قرمز در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به منابع دریایی و ماهیگیران کشورمان وارد کرده است.

کد خبر 163463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز