همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: پروانه است یا زنی که در نقش پروانه برای حمایت از درختان کهن‌سال جنگل‌های دنیا به دنیا آمده است؟!

پروانه، نام جولیا لورانی هیل است. زمانی که او تنها یک دختربچه شش ساله بود، این نام را برای خود انتخاب کرده است. او در حال حاضر Julia Butterfly Hill خوانده می‌شود.

در آن روز، وقتی که جولیا به همراه خانواده خویش مشغول تفریح و گشت و گذار در طبیعت بود، ناگهان پروانه‌ای روی انگشتان دستش نشست و مدتی از آنجا تکان نخورد. پروانه‌ای زیبا که با حضورش مسیر زندگی جولیا را تغییر داد.

این رویداد طبیعی، به حدی برای جولیای شش ساله عجیب، شگفت آور و پر اسرار که نه تنها مسیر زندگی او را تغییر داد بلکه او را به یکی از مدافعان و فعالان خستگی ناپذیر محیط زیست تبدیل کرد.

 جولیا یا به عبارتی "پروانه" چنان عاشقانه به طرفداری و حمایت از محیط زیست پرداخت که باعث شد، بسیاری از مردم دنیا به خدمات او توجه کرده و حمایت کنند.

تا آنجا که پروانه کوچولوی داستان ما، برای همیشه در تاریخ محیط زیست جهان، جاودان باقی بماند.

یکی از کارهای عجیب و ارزشمند او مبارزه با طبیعت ستیزان آمریکایی بود. ماجرا از این قرار بود که آنها قصد داشتند تا رویشگاه بلندترین و تنومندترین درخت دنیا، به نام ردوودز  redwoods غول پیکر را در جنگل ایالت کالیفرنیا- امریکا نابود کنند. پروانه با تدبیر عجیب و شجاعانه خود از این امر جلوگیری کرد.

می‌توانید حدس بزنید چگونه؟! نه ممکن نیست! باورتان نمی‌شود، او یعنی یک دختر 25 ساله از 10 دسامبر 1997 به مدت 738 روز بالای یکی از همان درخت‌های جنگل بزرگ کالیفرنیا که اینک به آن لونا می‌گویند، زندگی کرد! یعنی بیش از دو سال!!!

باورتان می‌شود؟ دختر جوانی بتواند چنین زمان طولانی را در ارتفاع 55 متری از زمین، آن هم  بر روی یک درخت زندگی کند؟ بله واقعیت دارد او تا زمانی که برای حفظ درختان آن جنگل تضمین نگرفت، از آن درخت پایین نیامد. با اقدام عجیب او، بالاخره در تاریخ  18 دسامبر 1999 با دریافت تضمین به زندگی در بالای درخت خاتمه داد.

او در این مدت هم به خود و هم به دیگران ثابت کرد که رسالت خود را در این دنیا پیدا کرده است؟ تصمیمی که هنوز او را در انجام فعالیت‌های زیست محیطی یاری می کند.

پروانه می‌گوید؛ تا زمانی که زنده است، نمی‌گذارد به این درختان زیبا و کهن آسیبی برسد.

پروانه هیل، اینک یکی از فعالان به نام مسائل محیط زیستی در جهان شناخته شده است. او فعالیت‌های بازدارنده خود را فقط محدود به داخل آمریکا نکرده است، بلکه، برای نجات طبیعت کره زمین،  فعالیت‌های خود را گسترده و با کمک مردم همچنان ادامه می‌دهد.

او در کتاب میراث لونا، داستان یک درخت، یک زن و مبارزه‌ای برای حفظ ردوودز را به تفضیل شرح داده است. او از مردم دعوت می‌کند تا از وضع اسفناک جنگل‌های باستانی و دیگر مسائل زیست محیطی آگاهی حاصل کنند.

سازمان محیط زیست جهانی او را به عنوان یک قهرمان متعهد و صدای قدرتمند برای حفظ محیط زیست به رسمیت شناخته است. پیام امید، عشق و احترام او برای ادامه حیات و زندگی‌ همه موجودات روی کره‌ زمین، الهام بخش میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان بود.

زمین را زخمی نکنیم. بیایید در کنار هم زخم‌‌های زمین را که از خودخواهی ما بر جان خریده است را مرحم گذاشته و ترمیم کنیم. شاید بتوانیم با عشق عمیق و احترام خاطره‌ی چهره بد زخم‌ها را از یاد زمین بزداییم.

جولیا پروانه هیل، متولد 18 فوریه 1974 در یک خانواده کاملا مذهبی است. اعتقادات مذهبی او همیشه حمایت گر و امید بخش زندگی و اهداف او بوده است.او به دلیل اهداف خود دائما در سفر است.

او می‌گوید؛ روح من می‌داند به دنبال چیست. حتی زمانی که در یک تصادف ضربه مغزی شده بودم و پاهایم یارای حمل این جسم نحیف را نداشتند، این عشق و قداست جنگل و زمین خدا بود که مرا به حرکت وا داشت. جنگل و درختان در زدودن غم و اندوه انسان نقش بسزایی دارند در حالی‌که انسان تنها نقش غم و اندوه را در دل آن حک می‌کند.

او تلاش می‌کند تا فرهنگ پایدار عشق و احترام به زمین را به کمک آموزش و پرورش، پشتیبانی و حمایت  شبکه افراد جامعه، سازمانها، نشر کتاب‌ها، پخش فیلم‌های مستند و... ترویج دهد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز