نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شهرداری و وزارت کشور برای بررسی اعتبارات مصوب حمل‌ونقل عمومی با نتیجه جالبی همراه بود.

مترو

مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از آمارها و مستنداتی سخن گفت که از کاهش سهم دولت در تامین هزینه ساخت متروی پایتخت حکایت دارند. پنجشنبه گذشته کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با دعوت از نمایندگان شهرداری تهران و معاون عمرانی وزارت کشور به بررسی اعتبارات مربوط به حمل‌ونقل عمومی پرداخت. در این جلسه علت پرداخت‌نشدن اعتبارات مصوب مجلس برای توسعه حمل‌ونقل عمومی از وزارت کشور پرسیده شد و معاون عمرانی این وزارتخانه اعلام کرد که این اعتبار از سوی معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری محقق نشده است.

طبق اظهارات نمایندگان شهرداری، بخش زیادی از اعتبارات عمرانی ،یارانه بلیت مترو و تسهیلات ارزی به متروی کشور پرداخت نشده و در زمره مطالبات شهرداری از قوه مجریه محسوب می‌شود.
این درحالی است که مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اعلام کرد: آمارها و مستندات حاکی از کاهش سهم دولت در تامین هزینه ساخت متروی پایتخت است.وی با بیان اینکه میزان جابه‌جایی متروی تهران در حال حاضر به بیش از 2 میلیون سفر در روز رسیده، گفت: درحالی‌که نسبت به افزایش میزان مسافر و افزایش نرخ تورم، سهم دولت در تامین هزینه ساخت متروی تهران نه‌تنها افزایش نیافته بلکه به نحو محسوسی کاهش نیز پیدا کرده است.

وی با استناد به قانون حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال 86 مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به موجب این مصوبه دولت مکلف است مبلغ 40هزار میلیارد ریال برای توسعه حمل‌ونقل درون شهری اختصاص دهد و در بودجه سنواتی کشور منظور کند، لیکن در هیچ سالی حتی 50درصد از این مبلغ را نیز به مجلس پیشنهاد نکرده است.رنجبریان با اشاره به اینکه از سال84 تا پایان سال‌جاری 59کیلومتر مترو در تهران احداث و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، اعلام کرد: با توجه به افزایش روزافزون نرخ تورم، قیمت تمام شده یک کیلومتر مترو با تجهیزات آن از 300میلیارد ریال به 700میلیارد ریال افزایش پیدا کرده که به‌طور متوسط می‌توان قیمت تمام شده یک کیلومتر مترو را 500‌میلیارد ریال برآورد کرد که با یک حساب سرانگشتی ساده هزینه احداث و بهره‌برداری 59کیلومتر مترو در حدود 30هزار میلیارد ریال است. وی با بیان اینکه برابر قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی دولت موظف است تا 50 درصد هزینه‌های ایجاد مترو را پرداخت کند، افزود: با فرض اینکه ادعای پرداخت 963 میلیارد تومان از هزینه احداث متروی تهران به وسیله دولت صحت داشته باشد، سهم دولت در توسعه متروی تهران 32درصد است، نه 75درصد.

رنجبریان با تاکید بر روند شتابان نرخ تورم در سال‌های اخیر، اظهار کرد: با نگاهی گذرا به رشد نرخ تورم در سال‌های قبل و بعد از دولت‌های نهم و دهم می‌توان به سادگی محاسبه کرد نرخ تمام شده احداث خطوط مترو افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و اساساً مقایسه اعتباراتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود با اعتبارات پرداختی در سال‌های گذشته بدون درنظر گرفتن نرخ پرشتاب تورم صحیح نبوده و مقایسه‌ای نادرست است.

کد خبر 148412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز