گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در موسم حج تمتع امسال بیش از 97هزار زائر ایرانی در کنار سایر مسلمانان حضور دارند،

 البته برخی کشورها تلاش می‌کنند در روابط دو کشور ایران و عربستان تنش‌هایی ایجاد کنند تا از این رهگذر حج را تحت‌تأثیر قرار دهند. با حجت‌الاسلام سید‌علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در آستانه سفر به سر زمین وحی در فرودگاه مهر‌آباد تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

  • برخی می‌خواهند روابط ایران و عربستان را در آستانه کنگره عظیم حج تحت‌تأثیر قرار دهند؛ راه مقابله با آن چیست؟

ما اعتقاد داریم که حج نباید تحت‌تأثیر روابط سیاسی دو کشور باشد و به موضوع حج باید منفک از مسائل سیاسی نگریسته شود. حجاج مانند گردشگر هستند، برخی گردشگران برای دیدن آثار تاریخی و برخی نیز برای زیارت به مسافرت می‌روند اما حجاج تنها برای زیارت به جا آوردن مناسک دینی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند و مسائل سیاسی نباید در این روند دخیل باشد.

  • نحوه برخورد مأموران سعودی چگونه است؟

خوشبختانه در عمره امسال تعامل مثبتی با برادران سعودی داشتیم و شرایط نسبت به سال گذشته بهتر بود، البته سعودی‌ها نیز تمایل ندارند که روابط دو کشور تحت‌تأثیر افراد تندرو قرار گیرد و احیانا روابط ما تیره شود، امسال در عربستان برخوردهایی با عناصر تندرو صورت گرفته که ما این مسئله را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم سعودی‌ها این خط‌مشی را در حج امسال نیز دنبال کنند. فضای حج امسال تا حدود زیادی تحت‌تأثیر بیداری اسلامی که در جهان اسلام رخ داده قرار گرفته اما آنچه ما به‌دنبال آن هستیم حفظ آرامش و برگزاری حج در کمال امنیت برای حجاج است. حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری مؤکداً به موضوع وحدت سفارش کرده‌اند و همه تلاش ما این است که در مناسک حج فرصتی فراهم کنیم تا وحدت امت اسلامی شکل بگیرد.

  • با توجه به اتفاقات اخیر تأثیر این اتفاقات را در حج چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیداری اسلامی در جهان اسلام رخ داده و برخی توطئه‌های دشمنان برای منحرف کردن این بیداری اسلامی است، نکته مهمی که باید همه مراقب آن باشند این است که بیداری اسلامی موجب شده فتنه‌ها نیز شکل و شمایل جدیدی به‌خود بگیرد. طی روزهای اخیر آمریکا مدعی شده که قرار بوده سفیر عربستان در آمریکا توسط یک ایرانی ترور شود.این رفتارها نشان می‌دهد آمریکا به‌دنبال تفرقه‌‌افکنی بین مسلمانان است و همانگونه که مسئولان ما این مسئله را تکذیب کردند و گفتند که این قضیه فتنه آمریکاست، ما هم تأکید داریم گرچه گاهی تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان ایجاد می‌شود اما بنا داریم با همکاری دو کشور حجی آبرومند برگزار کنیم.

  • مراسم برائت از مشرکین همانند گذشته در صحرای عرفات برگزار خواهد شد؟

برنامه‌هایی مانند برگزاری مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین مانند سال گذشته انجام می‌شود و تغییر خاصی ایجاد نشده است.

  • چه توصیه‌ای برای برگزاری بهتر حج دارید؟

خطبای جمعه باید به این امر مهم توجه کنند که با بیان برخی مسائل، تنش جدید ایجاد نکنند تا حجاج در سلامت کامل حج خود را انجام دهند. فتنه‌ها شروع شده و مردم ما باید مراقب باشند. از رسانه‌ها و مطبوعات هر دو کشور ایران و عربستان درخواست می‌کنم به تنش‌ها و اختلافات دامن نزنند تا حجاج در آرامش کامل مناسک حج خود را انجام دهند.همچنین با توجه به اینکه 25هزار زائر بالای 65سال داریم از سایر زائران می‌خواهیم زائران سالمند را در انجام اعمال‌شان یاری دهند.

کد خبر 148390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز