گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: براساس اعلام سازمان حج بیش از 6 میلیون و 600 هزار نفر متقاضی برای اعزام به عمره ثبت نام کرده‌اند اما هنوز زمان دقیق قرعه‌کشی اعلام نشده و از طرفی اظهارات مسئولان مبنی بر اینکه تنها امکان تشرف 2 میلیون و 500 هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان وجود دارد نگرانی متقاضیان را موجب شده است.

حج

پس از پایان مهلت زمان ثبت‌نام، رئیس روابط عمومی سازمان حج و زیارت، خبر از ثبت‌نام حدود 5 میلیون نفر برای عمره داده بود اما چند ساعت پس از اظهارات وی مجددا روابط عمومی این سازمان حدود یک میلیون و 600 هزار نفر به آمار قبلی افزود. البته هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست چند میلیون نفر برای عمره ثبت‌نام کرده‌اند؛ شاید فردا رئیس این سازمان آمار جدیدی اعلام کند.

اعزام تنها 2 میلیون و 500 هزار نفر نکته مهم در ثبت‌نام جدید عمره اینکه سازمان حج و زیارت اعلام کرده بنا به دلایلی تنها امکان اعزام2 میلیون و 500 هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان را دارد . اگر وضعیت اعزام مانند سال‌های اخیر باشد هر سال امکان اعزام حدود 800 هزار نفر وجود دارد.به گفته رئیس سازمان حج متأسفانه امکان اعزام مابقی افراد وجود ندارد و آنها باید سپرده خود را از بانک دریافت کنند که البته سود نیز به سپرده آنها تعلق می‌گیرد.البته سازمان حج و زیارت هنوز زمان دقیقی را برای قرعه‌کشی این دوره از ثبت‌نام عمره تعیین نکرده است.

علی لیالی افزود: با توجه به اینکه سالانه حدود 800 هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند به همین دلیل اعزام متقاضیان ثبت نام در دوره جدید طی 3 سال انجام می‌شود و افرادی که اسامی آنها اعلام نشود می‌توانند در دوره بعد ثبت نام کنند! با توجه به اظهارات مسئولان سازمان حج و زیارت، این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که چه عجله‌ای برای ثبت‌نام عمره که قرار است از سال 93 انجام شود وجود دارد؟

توجیه

البته توجیه مسئولان حج و زیارت نیز در نوع خود جالب و شنیدنی است، علیزاده، معاون حج،عمره و عتبات سازمان حج در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چرا تنها امکان اعزام 2 میلیون و 500 هزار نفر وجود دارد و مابقی باید پول خود را پس بگیرند گفت:‌ «ما می‌خواهیم در مذاکره با طرف سعودی دستمان رو نشود. اگر سعودی‌ها بدانند ما این همه ثبت‌نام‌کننده داریم در مذاکرات باید شرایط آنها را بپذیریم.»

عجله برای ثبت‌نام

رئیس سازمان حج، سال 89 اعلام کرد که ثبت‌نام جدید عمره اسفند سال 90 انجام خواهد شد اما پس از نشست شورای‌عالی حج با ریاست رئیس‌جمهور، یکباره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت‌نام عمره از شهریورماه امسال سخن گفت. پس از این اظهارات رئیس سازمان حج تا مدتی سکوت پیشه کرد تا اینکه اعلام شد ثبت‌نام از 24 شهریور تا 24 مهر‌ماه خواهد بود و هزینه آن نیز برای افراد زیر 10 سال 600 هزار تومان و برای افراد بالای 10 سال 800 هزار تومان تعیین شد که نسبت به دوره‌های قبل افزایش قابل‌توجهی داشت.نکته دیگر اینکه در امر ثبت‌‌نام، بانک‌های عامل تخلفاتی داشتند که سازمان حج و زیارت سعی کرد آنها را نادیده بگیرد ولی مراجع عظام تقلید نسبت به ارائه تسهیلات «جعاله حج» واکنش نشان دادند و آن را حرام دانستند و سازمان حج با اینکه باید نظارت بر امر ثبت‌نام می‌کرد اما مدعی شد که از تخلف بانک‌ها از طریق رسانه‌ها مطلع شده و...

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نیز در واکنش به این تخلفات و اینکه برخی آن را بازار‌یابی برای حج و افزایش آمار ثبت‌‌نام دانستند گفت:‌ حج نیاز به بازار‌یابی ندارد و در عین حال از نحوه ثبت‌نام عمره و حتی از اینکه مردم 16- 15 سال در نوبت اعزام به تمتع هستند انتقاد کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر در فرودگاه مهر‌آباد در باره قرعه‌کشی و استرداد وجوه ثبت‌نامی عمره گفت: هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده و پس از پایان تمتع تصمیم نهایی در این باره اتخاذ خواهد شد.

جمع‌آوری نقدینگی

براساس اعلام سازمان حج و زیارت 6 میلیون و 600 هزار نفر برای عمره ثبت‌نام کرده‌اند یعنی حدود 5 هزار میلیارد تومان از نقدینگی در دست مردم به بانک‌های ملی و ملت منتقل شده و مردم امیدوارند که با واریز این مبلغ به حج مشرف شوند.با توجه به این مبلغ است که شائبه جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه نمود بیشتری پیدا می‌کند اما اینکه این کار چگونه انجام شده بسیار مهم است؛ با سوء‌استفاده از عواطف مردم مومن و عاشق زیارت خانه خدا و ائمه معصومین(ع).

به هر روی آنچه بسیار ضروری می‌نماید انجام هرچه زودتر قرعه‌کشی و تعیین اولویت‌های اعزام است تا مردم تکلیف خود را بدانند و اینکه بگویند به سپرده مردم نزد بانک‌ها سود تعلق می‌گیرد توجیهی بیش نیست زیرا اگر مردم بخواهند سود بگیرند می‌توانند در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.به یاد داریم که این روش جمع‌آوری نقدینگی جامعه در سال 85-84 به کمک دولت آمد و مشکلات مالی بانک ملی را رفع کرد، اکنون نیز شاید بتواند باز هم مشکل بانک... را رفع کند.

کد خبر 148733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز