چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

سناریویی که آمریکایی‌ها طی آن دو ایرانی را متهم به طراحی ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و نیز انفجار سفارتخانه‌های اسرائیل و عربستان کرده اند، تاکنون واکنش‌های فراوانی را در رسانه‌های خارجی و داخلی به همراه داشته است.

 فؤاد ایزدی،

نقاط تعجب‌انگیز و پرابهام این اتفاق باعث شد تا در این خصوص با فؤاد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت‌وگو کنیم.

  • سخنان اخیر مقامات آمریکا را چگونه تحلیل می‌کنید؟

در صحبت‌های هفته گذشته رهبری بود که دشمنان جمهوری اسلامی در موسم حج و قبل از آن به‌دنبال برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستند و می‌خواهند اقدامات جدیدی انجام بدهند. این اتفاق الآن افتاده است. با توجه به مباحث حوزه بیداری اسلامی و ضعیف‌شدن موضع آمریکا و جایگاه عربستان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و با توجه به مؤثر واقع نشدن تهدیدات آمریکا در پرونده هسته‌ای، به‌نظر می‌رسد دشمنان جمهوری اسلامی به‌دنبال بهانه‌های دیگری می‌گردند. چیزی که جای تعجب دارد این است که ماجرای اخیری که آمریکایی‌ها مطرح کرده اند، آنقدر پرابهام و بی‌معناست که انسان از تفکر ات آنها تعجب می‌کند. به‌نظر می‌رسد ضربه‌ای که بیداری اسلامی به آمریکا زده، آنقدر آنها را گیج کرده که تفکر خودشان را از دست داده‌اند.

  • فردی که متهم پرونده است چه نقشی در اخبار رسانه‌های غربی ایفا می‌کند؟

اخباری که رسانه‌ها و شبکه‌های خبری غربی مثل رویترز منتشر کردند حاکی از آن است که فردی که دستگیر شده تابعیت آمریکایی دارد و سال‌ها در آمریکا زندگی کرده است، ضمن اینکه سابقه دزدی و حمل مواد‌مخدر نیز دارد. این فرد پس از تحمل حبس به جرم حمل مواد‌مخدر برای آمریکا کار می‌کرده و نقش مأمور مخفی را برای دولت این کشور ایفا کرده است. ادعای مطرح شده این است که با توجه به ارتباطات این فرد با گروه‌های مواد‌مخدر مکزیکی، ایران قصد ترور سفیر عربستان در آمریکا توسط وی را داشته است. اما سؤال اساسی این است که ایران چرا باید چنین کاری بکند؟ دوم اینکه اگر می‌خواهد چنین کاری کند چرا باید سفیر عربستان را در واشنگتن که شهری امنیتی و اطلاعاتی است، بکشد؟ سوم اینکه ایران چرا باید با فردی تماس بگیرد که قبلاً برای آمریکا کار کرده است و خودش پرونده جنایی دارد؟ و اصلاً چرا باید این کار را از طریق قاچاقچیان مکزیکی انجام بدهد در حالی که دولت آمریکا با قاچاقچیان مکزیکی روابط نزدیکی دارد؟ اینها سؤالاتی هستند که دولت آمریکا باید به آنها پاسخ بدهد.

کد خبر 148330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز