با توجه به اهمیت بهداشت در موسم حج تمتع و لزوم رعایت هر بیشتر و بهتر آن از سوی زائران، گفت‌وگویی با دکتر سید‌علی ریاض، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر انجام شده که به نکات مهمی اشاره شده ‌است.

دکتر سید‌علی ریاض

 

  • آقای دکتر ریاض، با توجه به میانگین بالای سنی زائران ایرانی چه اقداماتی برای تأمین سلامت آنها انجام داده‌اید؟

در هر کاروان یک پزشک عمومی هست؛ یعنی به‌طور متوسط به ازای هر 100 زائر ایرانی یک پزشک وجود دارد که پیش از اعزام، زائران را آموزش داده و از وضعیت سلامت جسمانی و درمانی آنها کاملا مطلع است و برای هر زائر، پرونده پزشکی تهیه کرده و در موسم حج نیز این پرونده وجود دارد و آن را پیگیری می‌کند و هر زائر ایرانی در مدت اقامت در عربستان بار‌کدی مخصوص دارد. البته باید مد نظر داشت که وقتی پزشک همراه کاروان است زائران احساس رضایت و امنیت می‌کنند. ما 2 مرکز درمانی مجهز در مدینه منوره و مکه مکرمه داریم که درصورت صلاحدید پزشک کاروان، زائر به مرکز پزشکی ارجاع داده می‌شود، در میقات نیز برای زائران آمبولانس تدارک دیده‌ایم.پرتابل ویژه دندانپزشکی برای منا و عرفات، دستگاه‌اکوی قلب و 36 تخت بستری ویژه از جمله امکانات و تجهیزات جدید مرکز پزشکی در حج تمتع امسال است.

  • شایع‌ترین بیماری زائران در حج تمتع چیست؟

33 درصد بیماری‌ها در تمتع سرماخوردگی است که با توجه به زندگی دسته‌جمعی با رعایت مسائل بهداشتی قابل پیشگیری است. زائران باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، دست ندهند، روبوسی نکنند و در محیط‌های مشکوک به بیماری از ماسک استفاده کنند.

  • سال گذشته شاهد بودیم مشکلاتی در خدمات‌رسانی عربستان در ایام تشریق وجود داشت که شما هم از آن ناراضی بودید، در این باره توضیح دهید.

ما سال گذشته در ایام تشریق و درمنا و عرفات از نحوه خدمات دهی عربستان ناراضی بودیم، به‌ویژه در منا، عربستان می‌توانست برای تأمین بهداشت چند میلیون زائر دست‌کم امکاناتی را برای جمع‌آوری زباله‌ها پیش‌بینی کند تا آن صحنه‌های نازیبا در منا ایجاد نشود، البته ما تعامل مطلوبی با عربستان داریم اما در عین حال مواردی را متذکر شده‌ایم.

  • چه توصیه‌هایی به زائران دارید؟

از مهم‌ترین مواردی که زائران در طول سفر تمتع باید به آن توجه داشته باشند، مصرف خودسرانه دارو یا قطع آن بدون تجویز پزشک است که باید از این موارد پرهیز شود و زائران تمتع که با بیماری‌های زمینه‌ای اعزام می‌شوند باید برای طی روند درمان خود، حتما برای مصرف 40 روز داروی خود را همراه بیاورند.

  • درباره «حلق بهداشتی» هم توضیح دهید.

انجام اعمال صحرای منا، بخشی از مناسک تمتع است، در نخستین روز وقوف در منا، حجاج موهای سر خود را می‌تراشند که پراکندگی مو و تیغ در محیط، مشکلات عدیده بهداشتی را موجب می‌شود. برای کاهش این مشکلات، تدوین دستورالعمل حلق بهداشتی را در دستور کار داریم که جزئیات آن پس از تایید نهایی اعلام خواهد شد.

  • در پایان اگر نکته‌ای خاصی هست بفرمایید.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد اینکه 600 پزشک و 340 نفر کادر درمانی در بیمارستان‌های ایرانی عربستان مستقر هستند که اعمال تمتع بجا نمی‌آورند و فقط عمره به جای می‌آورند که از همه آنها تشکر می‌کنم.

کد خبر 148029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز