عملیات موسم حج تمتع سال90 آغاز شده و چند کاروان از 588 کاروان زائران ایرانی به سرزمین وحی مشرف شده‌اند.

علی لیالی، رئیس سازمان حج و زیارت

 البته تا 9آبان ماه همه زائران کشورمان از طریق فرودگاه‌های‌ جده و مدینه منوره برای انجام مناسک تمتع وارد عربستان می‌شوند.
درباره جزئیات حج تمتع امسال گفت‌وگوی کوتاهی با علی لیالی، رئیس سازمان حج و زیارت انجام شده است.

  • امسال 97هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، آیا باز هم هواپیمایی سعودی در اعزام و بازگشت زائران مشارکت دارد؟

در موسم تمتع امسال 97هزار زائر ایرانی در قالب 588 کاروان از 16مهرماه با 274 پرواز از 17ایستگاه پروازی توسط 2شرکت هواپیمایی هما و ماهان به مقصد فرودگاه‌های جده و مدینه منوره اعزام می‌شوند و هواپیمایی سعودی در حمل و نقل زائران ایرانی مشارکت ندارد. همچنین حدود 4هزار زائر اتباع خارجی مقیم ایران و 3هزار زائر ایرانی مقیم خارج از کشور از خدمات سازمان حج و زیارت برای انجام فریضه حج بهره‌مند خواهند شد.

  • میانگین مدت اقامت حجاج امسال چند روز است و نحوه اسکان آنها در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه چه طور است؟‌

میانگین اقامت زائران ایرانی 35 الی 38 روز است و اقامت زائران ایرانی در مدینه‌منوره همچون سال‌های گذشته به طور کامل در منطقه معروف مرکزی است.

همچنین اسکان زائران در مکه مکرمه امسال شاهد تحولات نسبی شده و سعی شده از اجاره ساختمان‌های دور از حرم خودداری شود و بعد مسافت محل اسکان حجاج به مسجدالحرام نسبت به سال‌های گذشته نزدیک‌تر شده است.

  • درباره حمل و نقل حجاج ایرانی در مکه مکرمه و مشاعر توضیح دهید.

برنامه حمل و نقل درون شهری حجاج در مکه مکرمه طراحی شده است و حجاج با استفاده از حدود 450دستگاه اتوبوس و 12خط (که همه محل‌های اسکان حجاج ایرانی را پوشش می‌دهد و به خطوط حمل و نقل درون شهری مکه مرتبط می‌کند) حمل و نقل را حتی خواهند داشت. بدین ترتیب زائران در امر جابه‌جایی از محل اقامت تا مسجدالحرام هیچ مشکلی نخواهند داشت. حمل و نقل ترددی به مشاعر سال گذشته برای اولین بار به نحو مطلوبی اجرا شد و امسال نیز با بررسی و رفع نقاط ضعف سال گذشته، تلاش می‌شود بهترین تسهیلات به حجاج ارائه شود. برای انجام ترویه برادران اهل تسنن نیز پیش‌بینی‌هایی شده است.

  • آیا تغذیه حجاج مانند سال‌های گذشته است؟

در موسوم تمتع امسال نیز با به‌کارگیری 2آشپزخانه مرکزی در مدینه منوره و 3آشپزخانه در مکه مکرمه، روزانه 2وعده غذای گرم در اختیار حجاج ایرانی قرار می‌گیرد. ضمنا برای اجرای منویات نظام در استفاده بیشتر از کالاهای ایرانی، اقلام ایرانی استفاده شده از 33 قلم سال گذشته به 49قلم افزایش یافته که به عربستان ارسال شده است.

  • هزینه نهایی هر حاجی چقدر است؟

هزینه حج تمتع امسال با توجه به هتل محل اسکان و ایستگاه پروازی متفاوت است، برای مثال هزینه تمتع از ایستگاه پروازی تهران حداقل 3میلیون و 108هزار و 4میلیون و 759هزار تومان و از ایستگاه پروازی مشهد 3میلیون و 156 هزار و 800‌تومان و حداکثر 4میلیون و 814هزار و یکصد تومان است.

  • به هر حاجی چقدر ارز پرداخت شد؟

به هر زائر 600دلار ارز پرداخت شده است.

  • هزینه قربانی هر حاجی چه مبلغی تعیین شده است؟

به ازای هر حاجی ایرانی 100دلار هزینه قربانی پیش‌بینی شده است.

  • ظاهرا برخی از حجاج 2بار به مدینه منوره مشرف می‌شوند؟

حدود 10درصد از زائران ایرانی به دلیل مشکلات و محدودیتی که در فرودگاه جده وجود دارد وارد مدینه می‌شوند و از آنجا به مکه مکرمه مشرف می‌شوند.

  • آیا درباره کاهش تأخیر پروازهای حجاج تمهیداتی اندیشیده شده است و بازگشت حجاج ایرانی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

به هر حال تأخیر در پروازها وجود دارد و باید توجه داشت که محدودیت‌ فرودگاه‌های عربستان در موسم تمتع فقط مختص حجاج ایرانی نیست اما به جد درصدد کاهش تأخیر هستیم تا با توجه به میانگین سنی حجاج مشکلی نداشته باشیم. بازگشت حجاج نیز از 20 آبان ماه تا 11 آذرماه خواهد بود.

کد خبر 148001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز