علی‌اصغر محمدی : امور اجرایی حج و زیارت از حوزه‌هایی است که در ظاهر خط قرمزهایی دارد و ورود به موضوع حج و زیارت به مثابه نزدیک شدن به بشکه باروت است.

هر چیزی که مسئولان این سازمان تعیین کنند باید اجرا شود و انتقاد از این سازمان فارغ از اینکه وارد باشد یا نباشد آخر و عاقبت خوشی ندارد. تاکنون نیز کمتر مسئولی حاضر‌شده در این باره صحبت کند و خط قرمزهای فرضی بسیاری مطرح شده تا همواره مسئولان این سازمان بدون پاسخگویی در حاشیه امنیت بمانند.

رفع شبهه

ثبت‌نام برای حج همیشه با شبهه همراه بوده است و معمولا کسی جرات نمی‌کند به آن ایراد بگیرد و طوری وانمود می‌شود که نباید درباره آن صحبت کرد اما این موضوع با انتقاد حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رنگ می‌بازد؛ «چه لزومی داشت که این سازمان برای حج تمتع تا 17- 16 سال بعد و برای سفر عمره تا 2سال دیگر ثبت‌نام کند در حالی که می‌توانست هر سال با قرعه‌کشی از میان متقاضیان، کسانی را انتخاب کند و تنها از همان‌ها هزینه پیش ثبت‌نام و... بگیرد؟
سرپرست حجاج ایرانی در واکنش به ارائه وام جعاله حج نیز جمله‌ای بر زبان آورد که نشانه ناخشنودی از وضعیت ثبت‌نام بود؛ « حج نیاز به بازار‌یابی ندارد».

جمع‌آوری نقدینگی جامعه

دولت در پیش ثبت‌نام از زائران، سیاست جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه را دنبال می‌کند، تاجایی که سازمان حج چشم روی تخلفات بانک‌های دخیل در این امر بست که با تذکر جدی مقام معظم رهبری و دیگر مراجع عظام تقلید، به خود آمد و رئیس این سازمان در مقام توجیه اعلام کرد که از این تخلفات اطلاعی نداشته‌و... .
البته این روش جمع‌آوری نقدینگی جامعه در سال85-84 به کمک دولت آمد و مشکلات مالی بانک ملی را رفع کرد.تاکنون بنا بر اعلام مسئولان حج و زیارت حدود 5میلیون نفر برای عمره‌ای که از سال93 آغاز خواهد شد ثبت نام کرده‌اند و اگر میانگین مبلغ واریزی برای هر نفر را 700هزار تومان در نظر بگیریم مبلغی معادل 3هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی از دست مردم جمع شده‌ است.

تداوم شیوه‌های اشتباه

یکی از مسائلی که در امور حج و زیارت سال‌هاست به آن ایراد وارد است نوع ثبت‌نام و اعزام ایرانیان به حج تمتع، عمره و عتبا‌ت عالیات است که سازمان حج و زیارت خود به آن دامن می‌زند. برای نمونه تا سال92 برای عمره متقاضیان ثبت‌نام کرده‌اند و حتی اولویت تشرف آنها نیز تعیین شده اما برای سال93 به بعد ثبت‌نام انجام می‌شود و جالب اینکه در میانه‌راه ثبت‌نام، اعلام می‌شود که از ثبت‌نام شدگان تنها 2/5میلیون نفر به سفرعمره اعزام خواهند شد و پس از قرعه‌کشی و تعیین اولویت، افرادی که نامشان در اولویت‌ها نیست می‌توانند ودیعه خود را پس بگیرند. نکته حائز اهمیت، توجیه این موضوع از سوی مسئولان حج و زیارت است؛ «نمی‌خواهیم مسئولان سعودی از این اشتیاق مردم سوءاستفاده کنند چون اگر آنها بدانند ما چندمیلیون متقاضی برای اعزام در نوبت داریم در مذاکرات دست‌بالا می‌گیرند.» البته این روش غلط مربوط به دوره کنونی حج و زیارت نیست اما مسئولان کنونی نیز راغب هستند که آن را ادامه دهند، البته چندی پیش وعده داده شد راهکاری برای افراد مسن یا بیمار که می‌خواهند به حج مشرف شوند اندیشیده شده که چنین نشد.

فیش غیرقانونی اما راهگشا

این شیوه ثبت‌نام برای تمتع و عمره، پس از دولت، بیشترین سود را نصیب دلالان می‌کند. هنگامی که ظرفیت اعزام به تمتع و عمره ثابت است، گرفتن ودیعه از مردمی که مشتاق تشرف به حج و سفر عمره مفرده هستند افزون بر جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه، موجب «داغ»شدن بازار دلال‌ها شده. هر چند مسئولان حج و زیارت همواره تأکید می‌کنند که کار دلالان غیرقانونی است؛ ولی اگر پول داشته باشی از طریق همین فیش‌هایی که جلوی در سازمان حج و زیارت خرید و فروش می‌شود می‌توانی به راحتی به حج یا سفر عمره مشرف شوی تا ثابت شود تعریف «غیرقانونی» چیست.

کد خبر 148026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز