گروه اقتصادی: 3 هفته پس از افشای اختلاس تاریخی، سرانجام شورای پول و اعتبار به‌عنوان سیاستگذار اصلی نظام پولی کشور، عصر سه‌شنبه برای نخستین بار تشکیل جلسه داد و موضوع اختلاس در دستور کار این شورا قرار گرفت.

به گزارش همشهری، لغو اساسنامه بانک آریا، بازگرداندن پول سهامداران خرد بانک یادشده، تفکیک مسئولیت رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بانک‌ها، جابه‌جایی روسای شعب بانک‌ها و تشدید کنترل‌های بانکی، 4 تصمیم ویژه شورای پول و اعتبار در بررسی پرونده اختلاس بانکی بود.

نشست ویژه این شورا، عصر روز سه‌شنبه با حضور اعضا از جمله دادستان کل کشور، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شد ولیکن آنچه به‌عنوان مصوبات این نشست، رسانه‌ای شد، پیش‌تر هم اعلام شده بود.به گزارش همشهری، پیش از این گفته شده بود قرار است مقررات ناظر بر گشایش اعتبار اسنادی ریالی و سیاست‌های اعتباری بانک‌ها برای جلوگیری از تکرار مفاسد بانکی مورد بازنگری قرار گیرد که این اتفاق رخ نداد. آیا تصمیم شورای پول و اعتبار برای مردم قانع‌کننده و برای بانک‌ها الزام آور خواهد بود؟

رئیس‌کل بانک مرکزی به‌عنوان سخنگوی شورای پول و اعتبار در پایان نشست شورا اعلام کرد:اعضا با بررسی اختلاس بزرگ بانکی و 13 تخلف بانک صادرات در این باره، اساسنامه بانک آریا را که به تصویب این شورا رسیده اما ثبت نشده بود، کان‌لم‌یکن اعلام کردند. به گزارش مهر، محمود بهمنی گفت: تفکیک مسئولیت رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بانک‌ها به‌ویژه بانک‌هایی که تازه خصوصی شده‌اند از مصوبات این جلسه بود.وی افزود: تقویت هیأت انتظامی بانک‌ها برای برخورد شدیدتر با تخلفات در دستور کار این جلسه قرار داشت که یک نفر به اعضای این هیأت انتظامی اضافه و مقرر شد که کمیته انتظامی نیز فعال شود.

بهمنی: استعفا نمی‌دهم

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات برخی افراد که خواستار استعفای وی از سمت ریاست کل بانک مرکزی هستند، گفت: خالی کردن سنگر وظیفه سرباز نیست. من به استعفا قائل نیستم. به گزارش موج، محمود بهمنی در واکنش به جابه‌جایی مدیران بانک‌ها گفت: این عزل و نصب‌ها همیشه صورت می‌گیرد اما بنده در هیچ شرایطی به استعفا قائل نیستم.

او به جای عذرخواهی از مردم، با اظهار تأسف شدید از به وقوع پیوستن اختلاس بزرگ بانکی، بر لزوم پاک‌بودن سیستم بانکی کشور تاکید کرد و گفت: این حادثه برای سیستم بانکی در واقع یک ماتم بود. بهمنی خطاب به مدیران شبکه بانکی کشور، تأکید کرد: وقتی شما لباس سفید پوشیدید و به بانک آمدید باید مواظب باشید؛ نه اینکه فقط به فکر این باشید که لباس سفید شما لک نیفتد بلکه باید مواظب این موضوع باشید که اگر دیگری می‌خواهد لکی را بر لباس شما بگذارد، از آن دوری کنید.

کد خبر 147679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز