سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

رهبر معظم انقلاب اخیرا درباره اختلاس بزرگ بانکی به فرمان 8‌ماده‌ای رهبری برای مبارزه با فساد اقتصادی اشاره کرده و فرموده‌اند:

عزت‌الله یوسفیان‌ملا،

اگر به این توصیه‌ها عمل می‌شد، هیچ‌گاه دچار چنین حوادثی همچون فساد بانکی اخیر نمی‌شدیم. درباره اینکه فرمان 8 ماده‌ای تا چه حد اجرایی شده و موانع اجرای آن چه بوده با عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • فکر می‌کنید فرمان 8 ماده‌ای در 10 سال گذشته تا چه حد اجرا شده است؟

ما در 8 سال اول عضو این ستاد نبودیم اما از آثارش خبر داریم؛ به موجب این فرمان باید گلوگاه‌های فساد بسته می‌شد و بستر فساد جمع می‌شد و اگر این کار انجام می‌شد دیگر رشد فساد جایگاهی نداشت. اما معتقدیم گلوگاه‌های فساد، خوب شناسایی نشد و به‌دنبال آن بسترهای فساد هم باز ماند.

  • آیا این ستاد را در حال حاضر در امر مبارزه با فساد موفق می‌دانید؟

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در 2 سال اخیر، مصوباتی داشته است ولی نتایج آن به خاطر همراهی نکردن بخشی از مدیران بانک‌ها که خودشان دارای مشکل بودند و یا خودشان مخاطب ستاد بودند، اجرا نشد. صدها هزار هکتار زمین‌ بدون جهت واگذار شده؛ بدون اینکه کسی حقی بر این زمین‌ها داشته باشد؛ این اراضی متعلق به انفال بوده، متعلق به ملت بوده یا وام‌های کلانی داده شده که به سیستم بانکی برنگشته است و مسائلی از این قبیل؛ در اینکه قانون ما به‌روز نیست و سیستم بانکی ما معیوب است و هر کس اراده کند مال بانک و مال مردم را می‌تواند به تاراج ببرد تردیدی نیست.

ولی اعتقاد ما این است که اگر افراد و اشخاصی که مسئولیت دارند به این مسئولیت اعتقاد داشته باشند هیچ فشاری نمی‌تواند اینها را از مسیر عادی خارج کند مگر اینکه خود مدیر یا مسئول، نقاط ضعفی داشته باشد . بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید چون فشار روی من بود تن به این کار دادم.

 

کد خبر 147567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز