همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه رسیدگی قاطع دستگاه قضایی به پرونده فساد عظیم بانکی را بازدارنده، موجب جلب اعتماد افکار عمومی و نشانه‌ای از قاطعیت نظام اسلامی در برخورد با عوامل فساد، بدون توجه به «خطوط قرمز توهمی» دانست و گفت: قوه قضاییه استقلال و قاطعیت خود را در برخورد با این مفسده عظیم مالی در عمل نشان خواهد داد.

لاریجانی صادق

 به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، کاهش اعتماد مردم به نظام اقتصادی و بانکی کشور را یکی از جنبه‌های تخریبی فساد عظیم بانکی اخیر دانست و تصریح کرد: همه مسئولان موظفند صرف نظر از جنبه‌های مخرب پرونده فساد بزرگ مالی، به این مساله رسیدگی و اعتماد عمومی را به نظام بانکی و اقتصادی بازگردانند.

 وی با تبریک میلاد مسعود امام هشتم حضرت علی ‌بن موسی الرضا (ع)، به توجه همگانی نسبت به فساد مالی اخیر اشاره کرد و افزود: این روزها بحث فساد کلان بانکی مورد توجه همه مردم و مسئولان قرار گرفته است و دستگاه قضایی نیز به صورت کاملا جدی و قاطعانه پیگیر این پرونده است.

 رئیس قوه قضاییه توجه مردم، رسانه‌ها و مسئولان به این پرونده را « توجهی بسیار صحیح» دانست و ادامه داد: انتظار این است که مکانیزم‌ پرداخت تسهیلات و گشودن اعتبارات بانکی همراه با نظارت دقیق مسئولان و دستگاه‌های نظارتی اجازه ارتکاب چنین اموری را ندهد.

 آملی لاریجانی به نقش تخریبی این مفسده در کاهش اعتماد عمومی به نظام بانکی و اقتصادی کشور اشاره کرد و یادآور شد: وضعیتی که در این فساد کلان پدید آمده است مخرب اعتماد مردم به نظام بانکی و اقتصادی کشور شده و امیدواریم همانطور که همه مسئولان اعلام کرده‌اند با عزمی راسخ به وظیفه خود در قبال این مساله عمل کنند و اعتماد عمومی را برگردانند.

 وی ظرفیت و اقتدار نظام اسلامی و دستگاه قضایی را در برخورد با چنین پرونده‌هایی بسیار بالا توصیف کرد و افزود: با وجود مخرب بودن این حادثه در کاهش اعتماد افکار عمومی، مطمئنیم که نظام اسلامی ما از چنان اقتداری برخوردار است که بتواند با این گونه مسائل برخورد کند و از خود نظارت و قاطعیتی نشان بدهد که اعتماد عمومی ترمیم شود.

 رئیس دستگاه قضایی اظهار کرد: قوه قضاییه ان‌شاالله با دقت و قاطعیت به این مساله رسیدگی خواهد کرد و ما مطمئنیم قضات ما این قاطعیت را در عمل نشان خواهند داد.

 آملی لاریجانی به اجماع مسئولان عالی نظام در برخورد قاطع و سریع با این مساله اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه مسئولان عالی کشور همه متفق‌النظر هستند و اجماع دارند که برخورد قاطع و سریعی از ناحیه دستگاه قضایی و البته سایر دستگاه‌هایی که وظایفی در این خصوص‌ دارند با این حادثه صورت گیرد.

 وی «رسیدگی دقیق، بدون استثنا و بدون توجه به خطوط قرمز توهمی» را رویکرد اصلی دستگاه قضایی در این پرونده برشمرد و با تاکید بر اینکه تمام مسئولان عالی نظام نیز نسبت به این مساله هم‌نظر هستند، خاطرنشان کرد: در این حادثه هر کسی به هر میزانی که دخالت داشته باشد، باید از ناحیه دستگاه قضایی مورد بازخواست و پرسش قرار بگیرد و بازجویی شود.

 رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: تمام افرادی که در این حادثه دخالتی داشته‌اند باید پاسخگو باشند و به همان میزان که جرمشان محرز شد باید بر حسب قانون و شرع مجازات شوند.

 آملی لاریجانی سپس به جنبه بازدارندگی این جرم در پرتو رسیدگی قاطع و سریع اشاره کرد و افزود: اطمینان داریم که اگر دستگاه قضایی به عنوان متولی رسیدگی به این پرونده در کنار سایر مسئولان عالی کشور برخورد سنگینی با این حادثه داشته باشد، از وقوع بسیاری از موارد مشابه جلوگیری می‌شود و اگر کسانی بخواهند از این پس در فکر اینگونه کارها باشند وقتی ببینند هزینه آن بسیار سنگین است، دیگر هوس چنین کارهایی را نمی‌کنند.

 وی با درخواست از مسئولان، رسانه‌ها و تمامی افراد صاحب تریبون مبنی بر اینکه در ادامه روند رسیدگی به این پرونده «طوری رفتار کنند که دستگاه قضایی بتواند کار خودش را به نحو سالم و صحیح به انجام برساند»، تصریح کرد: قوه قضاییه ضمن تقدیر از توجه همگانی و نیز از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها امیدوار است وضعیت فضای رسانه‌ای طوری باشد که قضات رسیدگی‌کننده بتوانند در فضایی آرام و به دور از هر گونه فشار، کار خود را انجام دهند؛ هر چند بحمدالله کسانی که ناظر این پرونده قرار داده شده‌اند تحت هیچ فشاری از مسیر صحیح قانونی منحرف نخواهند شد. با این حال امیدواریم که فضای آرام رسیدگی به این پرونده فراهم و از مانع‌تراشی پرهیز شود.

 رئیس قوه قضاییه به سخنان دو هفته قبل خود خطاب به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی‌ها سخنان دو هفته پیش راجع به رسانه‌ها را بد تفسیر و تلقی کردند. در اینکه اطلاع‌رسانی صحیح حق مردم و رسانه‌هاست و رسانه‌ها به سلامت جامعه کمک می‌کنند، تردید نداریم اما بحث ما این است که در برخی موارد طرح بعضی مطالب چنان فضا را آلوده می‌کند که راه رسیدگی به یک چنین حادثه بزرگی را دور و دشوار می‌سازد.

 آملی لاریجانی به کار رفتن تعبیر «اختلاس» و نیز «اعلام رقم 3 هزار میلیاردی اختلاس» را بدون توجه به تعریف قانونی اصطلاحات حقوقی و تبعات اینگونه مسامحات یکی از اشکالات و نمونه‌های فضاسازی رسانه‌ای دانست و تاکید کرد: تعبیر اختلاس در مفهوم عرفی‌اش بار خاصی دارد. وقتی می‌گوییم سه هزار میلیارد تومان اختلاس شده انگار که این مبلغ از گوشه‌ای از خزانه برداشته شده و در جیب کسی ریخته شده است؛ در حالیکه واقعیت مسئله این نبوده است و گرچه تردیدی نداریم که در اینجا فساد عظیمی رخ داده و باید برخورد بسیار قاطعی با آن صورت گیرد اما اعلام بدون پشتوانه حقوقی عناوین مجرمانه و یا مبلغ فساد مالی اخیر ممکن است توقعات خاصی را ایجاد کند که واقعا مشکل‌ساز ‌شود.

 رئیس قوه قضاییه افزود: در پرونده اخیر نه میزان آن و نه عنوانش در ابتدا برای رسانه‌ها روشن نبود که البته مصاحبه‌ها و توضیحات آقای اژه‌ای به عنوان مسئول اصلی این پرونده، خیلی روشنگر و مناسب بود و با ادامه این اطلاع‌رسانی‌های مرحله به مرحله، مردم و رسانه‌ها در جریان امور قرار می‌گیرند.

 آملی لاریجانی «تلاش بیشتر قوه مجریه و مجلس در اتخاذ تدابیر اجرایی و تقنینی برای قطع شدن دست چپاولگران» را خواستار شد و گفت: امیدواریم قوه مجریه و قوه مقننه تدابیری بیندیشند که افراد سودجو مجالی برای این امور نیابند؛ البته دستگاههای نظارتی هم باید قاعدتا پیش از وقوع این امور نظارت کافی داشته باشند اما با این حال قانون و مجری قانون باید توجه داشته باشد که مسیر ارتکاب این قبیل جرایم بسته شود.

 وی پرداخت تسهیلات و وام را از اقتضائات تسهیل جریان امور اقتصادی دانست و افزود: مسئولان مربوط به این بخش‌ها باید سرمایه را در کشور با توجه به مبانی علمی و استاندارد به جریان بیندازند و در عین حال نظارت‌ها طوری دقیق باشد که معلوم شود این سرمایه‌ها کجا هزینه می‌شود، بازپرداخت آن چطور است و وثیقه‌هایی که گرفته می‌شود به میزان سرمایه هست یا نیست و اگر در جریان فساد اخیر نیز دستگاه‌های اقتصادی، بانکی و نظارتی دقیق عمل کرده بودند و لااقل وثیقه‌های روشن و دقیقی اخذ می‌شد این لطمات وارد نمی‌شد.

 رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت‌ها اعلام کرد: باید نظارت بشود که این سرمایه‌های عمومی در مسیر صحیح خودش جریان پیدا کند و خدای نکرده با استفاده از رانت و توصیه‌ها، در مسیرهایی نیفتد که مدنظر دولت و ملت نیست.

 آملی لاریجانی در ادامه به برگزاری همایش انتفاضه فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: حضور بسیاری از مسئولان فلسطین در کنار مسئولان و رؤسای مجالس کشورهای مختلف اسلامی رنگ و بوی خاصی به این همایش بزرگ داده بود و نقطه اوج آن حضور مقام معظم رهبری بود که اهمیت خاص مسئله فلسطین را به عنوان یک آرمان بزرگ اسلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران نشان داد.

 وی تاکید کرد: ما فلسطین را فقط یک کشور کوچک با اهداف کوچک نمی‌بینیم و تاکید جمهوری اسلامی ایران و ورودش به این مسئله، در کل جهان اسلام اثر بسیار مثبتی داشته و خواهد داشت و سخنان مقام معظم رهبری در این همایش نیز تحلیل بسیار زیبا و روشنی از گذشته و حال فلسطین و راهکارهای اجرایی مناسب برای حل مشکل فلسطین را در برداشت.

 رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با عنایت‌های خاص کشورهای مسلمان مسئله فلسطین ان‌شاالله در زمانی نه چندان دور به نفع امت اسلامی حل شود.

 بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی، دادستان کل کشور گزارشی از ادامه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی را مطرح کرد که رئیس قوه قضاییه در این خصوص راهنمایی‌های لازم را ارائه داد.

 در این جلسه همچنین مباحث مربوط به پیشگیری از وقوع جرم در برنامه توسعه قضایی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 147646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز