همشهری آنلاین: عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی از تشکیل نهاد اجرایی برای امر معروف و نهی از منکر در قوه قضائیه خبر داد و گفت: مجلس اصرار داشت که نهاد امر به معروف و نهی از منکر فراتر از سه قوه و زیر نظر مقام معظم رهبری باشد که ایشان با این موضوع موافقت نکردند.

"سید علی طاهری" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در تشریح وضعیت تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر گفت: باتوجه به اینکه قوه قضائیه تقاضا کرده است که بحث امر به معروف و نهی از منکر و ساختار تشکیلاتی آن زیرمجموعه این قوه قرار بگیرد، طرح تشکیل این سازمان فعلا در مجلس متوقف شده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح نحوه تشکیل نهاد اجرایی برای امر معروف و نهی از منکر تصریح کرد: قرار است در قوه قضائیه معاونت مستقلی تحت عنوان معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شود که امر به معروف و نهی از منکر نیز در قالب همین معاونت و زیر نظر این قوه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اگر قوه قضائیه براساس مصوبات فعلی خود این معاونت را تشکیل دهد، نیازی به تصویب مجلس ندارد، ولی اگر بخواهد سازوکار جدیدی که نیازمند قانون مستقل باشد ایجاد کند، باید در مجلس تصویب شود.

طاهری با بیان اینکه نمایندگان ابتدا خواستار قرار گرفتن سازمان امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر مقام معظم رهبری بوده‌اند، تأکید کرد: مجلس اصرار داشت که نهاد امر به معروف و نهی از منکر فراتر از سه قوه و زیر نظر مقام معظم رهبری باشد که ایشان با این موضوع موافقت نکردند.

عضو فراکسیون روحانیون، اعمال امر به معروف و نهی از منکر بر مردم، نهادها و مسئولان را ضروری دانست و گفت: اگر بدانیم که سازوکار تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر تحت نظارت قوه قضائیه در عمل نمی‌تواند نظارت بر قوا را داشته باشد، ممکن است طرح قبلی تشکیل سازمان مستقل امر به معروف و نهی از منکر را دوباره در مجلس پیگیری کنیم.

طرح تشکیل نهاد و ساختار تشکیلاتی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر از ماه‌های پایانی سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. این ساختار تشکیلاتی ابتدا در قالب وزارتخانه و سپس در چارچوب سازمان مورد توجه قرار گرفت و جوانب این مسئله ازسوی طراحان طرح بررسی شد.

سرانجام طراحان طرح تصمیم گرفتند ساختار تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر را در قالب سازمانی زیر نظر مقام معظم رهبری شکل دهند که ایشان با این پیشنهاد موافقت نکردند. پس از آن تشکیل این سازمان تحت نظارت و مدیریت قوه قضائیه به عنوان قوه ذی صلاح در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر مطرح شد.

هم اکنون طرح تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر در مرحله بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و مشخص نیست این طرح چه موقع و در کدام‌یک از کمیسیون‌های مربوطه تصویب و به صحن علنی مجلس ارائه شود.

 

کد خبر 141662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز