همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی در جریان بررسی موضوع وضعیت امنیت اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: در برنامه سوم نیروی انتظامی موفق شد شیب جرائم را تا سرحد توقف کاهش دهد.

"اسماعیل احمدی‌مقدم" در جلسه علنی امروز -سه‌شنبه ۴ مردادماه - مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی وضعیت امنیت اجتماعی در جامعه، ضمن تشکر از اهتمام نمایندگان به این موضوع، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی ابرقدرت‌ها در جمهوری اسلامی برای سازماندهی و هدفمند کردن جرم‌هایی از قبیل ترویج مشروب، مواد مخدر، روابط جنسی و استفاده از سلاح در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ فرمانده نیروی انتظامی از در اختیار قرار گرفتن جزوه هایی از آمار و اطلاعات در موارد یاد شده در اختیار نمایندگان خبر داد و اظهار کرد: در این جزوات اطلاعات و آمارهایی که پخش آنها بلامانع بوده، با توجه به کمبود وقت در اختیار نمایندگان قرار گرفته و در آن مقایسه‌ای در مورد شاخص‌های وقوع جرم در جامعه در سال‌های مختلف صورت گرفته است.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: دهه ۷۰ دهه ضعف بود و شاهد بحرانی شدن شاخص‌ها و روند رو به رشد جرم و قتل در جامعه بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای برنامه سوم، مجلس و دولت اهتمام جدی در خصوص تقویت نقش‌های نیروی انتظامی و پلیس در جامعه داشتند، تاکید کرد: در برنامه سوم نیروی انتظامی موفق شد شیب جرائم را تا سرحد توقف کاهش دهد.

احمدی مقدم ادامه داد: در برنامه چهارم اکثر شاخص جرائم یا کاهش داشت یا شاهد عدم افزایش شاخص بودیم که با توجه به افزایش جمعیت و زیرساخت‌های عمرانی پیشرفت، عدم افزایش خود گویای کاهش در وقوع جرائم بوده است.

رئیس پلیس کشور در مقایسه آمار وقوع جرائم در سال ۸۰ تا ۸۹ ، گفت: در سال ۸۰ نزدیک به ۲۱۰۰ مورد قتل عمد و ۶۱ درصد کشف را داشتیم و این آمار در سال ۸۹ به ۲۲۷۷ مورد با ۸۱ درصد کشف رسید که با نگاه و دقت و گذر از فراز و فرود عددی به شاخص ۲۲۰۰ قتل در سال می‌رسیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه آمار قتل در سال ۹۰ کاهش یافته است، تاکید کرد: در حال حاضر نرخ قتل در کشور رو به کاهش و کشف قتل رو به افزایش است.

وی نرخ قتل را ۳ در صدهزار عنوان کرد و افزود: این شاخص در حال حاضر در کشور ما از اکثر کشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر است و کشور روسیه و دیگر کشورهای باقی‌مانده از اتحاد جماهیر شوروی که در بدترین وضعیت به سر می‌برند، آماری بین ۱۵ تا ۲۲ نفر در صدهزار را دارند.

احمدی‌مقدم ۷ استان کشور را دارای بالاترین آمار وقوع قتل و جنایت عنوان کرد و افزود: بسیاری از قتل‌ها در جامعه ما ریشه در مسائل فرهنگی و عادی بودن استفاده از سلاح دارد، چنانچه در استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان بسیاری از قتل‌ها در پی مسائل فرهنگی و درگیری‌های خانوادگی رخ می‌دهد.

امکانات پلیس متناسب با نیازهایش نیست

فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه تعارض‌هایی در انتظار از پلیس وجود دارد، گفت: برخورد با مسئله مواد مخدر، مشروبات الکلی، ماهواره، ساماندهی مرزها، تهاجم فرهنگی، جمع‌آوری سی‌دی‌های مبتذل و برخورد با ترویج روابط بی‌بندوباری جنسی همه و همه از پلیس انتظار می‌رود و از طرف دیگر وقتی پلیس در بسیاری از این حوزه‌ها وارد می‌شود از همه طرف مورد حمله قرار می‌گیرد.

وی در ادامه توضیحات خود در خصوص امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار، گفت: قتل با سلاح سرد در کشور افزایش داشته، اما استفاده از سلاح گرم و قتل با سلاح گرم کاهش یافته که از نشانه‌های شاخص بالای امنیت اجتماعی است.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه هرگاه سلاح گرم در کشور جمع شده،‌ استفاده از سلاح سرد افزایش یافته،‌ با اشاره به انگیزه قتل‌ها در کشور، گفت: ۱۵ درصد از انگیزه قتل‌ها نزاع بی‌مقدمه و بامقدمه بوده است.

وی در توضیح نزاع بی مقدمه، یادآور شد: نزاع در صف اتوبوس و یا نانوایی درگیری بی‌مقدمه است و نزاع بر سر نوبت آب از درگیری‌های بامقدمه به حساب می‌آید که در بسیاری از مواقع منجر به قتل می‌شود.

احمدی مقدم همچنین از افزایش قتل‌های فامیلی در کشور خبرداد و افزود: به دلیل این که این قتل‌ها، در خانه اتفاق می‌افتد از دست پلیس هیچ کاری ساخته نیست و ۲۳ درصد از مجموعه مقتولان نیز زنان بوده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی به ارائه آماری درباره سرقت مسلحانه در کشور پرداخت و گفت: سرقت مسلحانه از سال ۸۰ که ۱۶۰۰ فقره بوده به ۹۹۵ فقره کاهش یافته و در مورد تجاوز به عنف که متاسفانه انعکاس زیادی در رسانه‌ها پیدا می‌کند، از سال ۸۶ تا به امروز ۹۰۰ فقره بوده که بسیاری از آنها به دلیل اینکه مردم نگران آبروی خود بوده‌اند، اعلام نشده است.

پلیس نمی‌تواند بر همه چیز احاطه داشته باشد

احمدی مقدم با بیان اینکه پلیس نمی‌تواند بر همه چیز احاطه داشته باشد، گفت: نقش بازدارندگی پلیس را انکار نمی‌کنم، اما پلیس باید تقویت شود، چرا که امکانات پلیس متناسب با نیازهای او نیست.

وی خواستار تقویت سازمان زندان‌ها شد و تاکید کرد: در هیچ جای دنیا از سرباز به‌عنوان پلیس استفاده نمی‌شود، اما در کشور ما به دلیل کمبود نیرو از سرباز به‌عنوان پلیس استفاده می‌کنیم که در بسیاری از موارد این سربازان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

احمدی‌مقدم به نقش بسیج در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: مراکز امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شده و باید با راه‌اندازی مجدد و تقویت این مراکز مانع وقوع بسیاری از جرائم شد.

کد خبر 141346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز