پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه قدرت کشف جرائم جنایی فرماندهی استان تهران و البرز مثال‌زدنی است گفت: بیش از 90درصد از جرائم جنایی در کشور کشف می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه‌ بازدید از فرماندهی انتظامی استان تهران و البرز در مورد تفکیک فرماندهی استان تهران و البرز گفت: بعد از تشکیل استان البرز طبیعتا باید ساختارهای انتظامی متناسب با تشکیلات کشوری شود.

وی با بیان اینکه استان تهران‌ قدیم در گذشته دارای دو فرماندهی بود، گفت: پیش از این تصمیم گرفته شد که پایتخت فرماندهی جدا داشته باشد و مابقی شهرستان‌های استان تهران تحت نظر و نظارت فرماندهی انتظامی استان تهران فعالیت کنند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه با توجه به تشکیل استان البرز مقرر شده است که به غیر از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ یک فرماندهی دیگر در استان تهران و البرز تشکیل شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ستاد فرماندهی جدیدی در استان البرز با مرکزیت کرج، ستاد فرماندهی ویژه شرق استان تهران با مرکزیت ورامین و ستاد فرماندهی غرب استان تهران با مرکزیت شهریار تاسیس شود چرا که افزایش جمعیت، ایجاد سکونت‌گاه‌های جدید، ورود اتباع بیگانه، ترافیک سنگین، راه‌های مواصلاتی فراوان و صنعت از دلایلی است که این مناطق را مهم کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد جمعیت همواره یک عقب‌ماندگی به نیروی انتظامی تحمیل می‌شود، در توضیح افزود: آهنگ رشد جمعیت بسیار بالاست، اما آهنگ رشد نیروی انتظامی به آن سرعت نیست.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی در خصوص تجدید‌نظر در آمایش انتظامی برخی از مناطق تشکیل شده است، گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که شهرک‌های زیادی در اطراف شهرها به وجود آمده که یا واحد انتظامی ندارد یا واحد انتظامی آنها در حد کلانتری باقی‌مانده است و نیاز به واحد انتظامی جدیدی دارند.

به گفته‌ وی، مناطق دارای بیش از 30 الی 40 هزار نفر جمعیت باید دارای یک واحد انتظامی مستقر در آن مکان باشند.

وی با بیان اینکه ساختار نیروی‌انتظامی براساس نیازها در افق برنامه‌های پنجم توسعه طرح‌ریزی می‌شود، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی سعی دارد تا با تکمیل نیروی انسانی و تجهیزات امنیتمان از عقب‌ماندگی فاصله بگیرد و متناسب با آهنگ رشد مسیر خود را طی کند.

فرمانده نیروی‌انتظامی در ادامه عملکرد فرماندهی انتظامی استان البرز و تهران را خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: ‌در سفری که شش سال پیش به این استان داشتم این فرماندهی در خصوص نرخ پلیس به جمعیت و از نظر امکانات و تجهیزات در وضعیت بسیار پایینی قرار داشت و شاید از این نظر جزو پایین‌ترین ستاد فرماندهی در کل کشور محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت استان تهران و حومه بسیار افزایش یافته‌است، گفت: در چند سال اخیر امکانات زیادی به استان تهران تخصیص داده شده است که با همین امکانات نیز کارنامه بسیار خوبی را رقم زده است.

احمدی‌مقدم با اشاره به کاهش حدود 10 درصدی تصادفات در راه‌های مواصلاتی استان تهران و البرز گفت: نمی‌توان گفت که استان تهران و البرز حجم ترافیکی یک استان را داراست، چرا که راه‌های مواصلاتی به شهرهای شمالی کشور و شهرهای مذهبی از جمله قم و مشهد از استان‌های تهران و البرز می‌گذرد و این فرماندهی بار سنگینی بر دوش دارد، اما عملکرد همکاران ما در این فرماندهی موجب کاهش حدود 10 درصدی تصادفات در راه‌های این استان شده و امیدواریم این رقم خوب تداوم داشته باشد.

وی افزود: فرماندهی استان تهران و البرز در حوزه برخورد با اراذل و اوباش، اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی، برخورد با موادمخدر و اشرار، قاچاق کالا و مشروبات الکلی، دستاورد‌های خوبی داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: ستاد فرماندهی استان البرز و استان تهران مخصوصا در قدرت کشف جرائم جنایی مثال‌زدنی است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه خوشبختانه فرماندهی استان تهران و البرز جزو رتبه‌های فرماندهی برتر محسوب می‌شود، در مورد برخی جرائم که اخیرا در کشور رخ داده است، گفت: اخیرا در کشور جنایاتی اتفاق افتاده است که البته این‌گونه جرائم جدید نبود، اما قدرت رسانه‌ها در پرداختن به مسائل یا شنیع بودن این‌گونه جرائم موجب انتشار قوی و تحت تاثیر قرار‌گرفتن مردم شده است.

وی درباره پرونده قتل روح‌الله دادشی گفت: در این‌گونه جرائم سرعت عمل نیروی انتظامی بالا بوده و تقریبا در تمام پرونده‌های اخیر تمامی مجرمان دستگیر و برای رسیدگی به پرونده‌، آنان تحویل دستگاه قضایی داده شده‌اند.

فرمانده ناجا اصلاح آمایش نیروی انتظامی در مناطق به خصوص مناطق جرم‌خیز را یکی از راه‌های پیشگیری از جرائم عنوان کرد و گفت: وجود نیروی‌انتظامی در مناطق باید متناسب با جرائم باشد.

فرمانده‌نیروی‌انتظامی با بیان اینکه آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح و توجه والدین به فرزندانشان می‌تواند نقش موثری در کاهش جرائم داشته باشد، گفت: بسیاری از جرائم توسط نوجوانان و تحت تاثیر مصرف مشروبات الکلی، موادمخدر و سلاح سرد رخ داده است و افراد در شرایط غیرعادی مرتکب این جرائم خطرناک شده‌اند بنابراین باید به جامعه آموزش داده شود تا مردم از وقوع چنین جرائمی پیشگیری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قدرت کشف می‌تواند گام موثری در کاهش جرائم داشته باشد، گفت: ما انتظار داریم که افزایش قدرت کشفیات ما در بسیاری از جمله جرائم جنایی به صد درصد برسد، اما این مهم در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است.

احمدی مقدم ادامه داد: خوشبختانه به‌طور میانگین نرخ کشف به خصوص در جرائم جنایی بیش از 90 درصد است و نیروی انتظامی سعی دارد با تقویت ماموران از لحاظ علمی، ابزاری و هم‌چنین گسترش آزمایشگاه، قدرت خود را در زمینه‌ کشف جرائم افزایش دهد، چرا که این مساله موجب بازدارندگی می‌شود.

به گفته فرمانده ناجا، سرعت و قاطعیت قوه قضاییه در رسیدگی به جرائم می‌تواند به پیشگیری از وقوع جرائم منتج شود.

نمایندگان کمیسیون قضایی به تصویب قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد رای دادند

احمدی‌مقدم در ادامه با اشاره به روند رسیدگی به قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد در مجلس گفت:خوشبختانه این قانون مراحل اولیه را طی کرده و نمایندگان مردم در کمیسیون قضایی که در گذشته به این قانون رای نمی‌دادند این بار به تصویب قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد رای دادند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این قانون به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرارگیرد، گفت: باید در نظر گرفت که این قانون یک کیمیای مشکل‌گشا نیست و باید به مردم آموزش داد، چرا که پیشگیری اجتماعی بسیار بهتر و محکم‌تر از پیشگیری قضایی و انتظامی است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به حادثه شهادت استوار یکم «محمدرضا رجب‌پور» که چندی‌ پیش در هنگام بدرقه متهمان مورد حمله یکی از آنان قرار گرفت و به شهادت رسید، تصریح‌کرد: متاسفانه کمبود امکانات در خودروهای حمل متهم سبب ایجاد این مساله شد، البته در سال‌های اخیر به این مهم رسیدگی شده است، اما در برخی ساعات و با توجه به تعداد بالای متهمان در برخی مناطق و به دلیل برخی اضطرار‌ها همچون رساندن به موقع متهمان به دادگاه امکانات کفاف نمی‌دهد و ماموران مجبور هستند از وسائل دیگر برای جابه‌جایی متهمان استفاده کنند.

وی افزود: در این حادثه همکاران ما متاسفانه از ماشین عمومی استفاده کرده که یکی از متهمان با همکاری همدست‌اش، مامور را از ماشین به بیرون پرت کرده که در این حادثه مامور پس از برخورد با جدول و جسم سخت به شهادت رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه همکاران ما سریعا متهم را دستگیر و بررسی‌ها برای دستگیری سایر متهمان ادامه دارد.

فرمانده ناجا افزود: طبیعتا باید تجهیزاتمان را افزایش دهیم و ماموران نیز باید دقت و احتیاط لازم را داشته باشند.

احمدی‌مقدم در مورد سرقت روز گذشته از یکی از بانک‌ها در کرمانشاه این سرقت را بسیار سرقت خشن دانست و گفت: در این حادثه که به تیراندازی منجر شد، چند نفر جان خود را از دست داده و مقادیری وجه نقد به سرقت رفت که ماموران پلیس آگاهی با سرعت و جدیت در حال پیگیری هستند تا انشاء‌الله بتوانیم مجرمان را دستگیر کنیم.

احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال مبنی بر عملکرد پلیس فتا گفت: با توجه به عمر کم و جوانی این پلیس عملکرد بسیار خوبی داشته و با بلوغ تدریجی این سازمان تا حد زیادی چتر امنیتی در حوزه فعالیت پلیس فتا برای مردم ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا،وی افزود: با وجود طول عمر کم این پلیس پرونده‌های بسیار موثری را به سرانجام رسانده است و کارنامه‌ خوبی دارد.

فرمانده ناجا افزود: با تکمیل کادر فنی و آزمایشگاه‌های مربوطه در حوزه پلیس فتا و به روزرسانی امکانات می‌توان از این پلیس توقعات بیشتری داشت.

وی با اشاره به کاهش یکهزار نفری تلفات ناشی از تصادفات از زمان اجرایی‌شدن قانون جدید راهنمایی و رانندگی گفت: امیدواریم که این کاهش تا پایان سال ادامه داشته باشد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه تمامی بخش‌های قانون جدید راهنمایی و رانندگی اجرایی نشده و برخی از موارد آن در کمیسیون‌های دولتی در حال بررسی است، گفت: مسئولان قول داده‌اند تا پایان شهریورماه رسیدگی به دیگر بخش‌های قانون رانندگی و راهنمایی را پایان دهند که با وصول این قانون هزینه تخلفات بیشتر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به تعویض تدریجی گواهینامه‌ها به گواهینامه‌ی هوشمند گفت: گواهینامه هوشمند اعمال قانون نمره منفی و همچنین افزایش کنترل راننده را برای پلیس تسهیل می‌کند.

کد خبر 143517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز