شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: امید به زندگی تنها شاخصی نیست که باید در زندگی اجتماعی به آن توجه کرد. زنده ماندن و عمر کردن به هر قیمتی شاید چندان جالب و آرزوی هر فردی نباشد، برای برخی‌ها که زندگی پرمشقتی را سپری می‌کنند گاه مرگ گواراتر از زندگی است!

سالمند

کیفیت زندگی در استانداردهای زندگی مدرن مهم‌تر از طول عمر است، سالمندی مرحله‌ای از زندگی افراد است که همه به آن مرحله نمی‌رسند، مرگ و میرهای ناشی از سوانح، تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی که عمدتا ناشی از زندگی شهری است هرگز اجازه ورود قشر عظیمی از افراد را به این مرحله زندگی نمی‌دهد.

طبق سرشماری سال 1385، 5میلیون نفرمعادل 7درصد جمعیت کشور سالمند هستند که پیش‌بینی می‌شود طی 30سال آینده 25درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند، روز گذشته ‌روزجهانی سالمند بود و به همین مناسبت مراسمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. وزیر بهداشت در این مراسم، افزایش جمعیت سالمندی کشور را از موفقیت‌های بهداشتی کشور عنوان کرد و معاون بهداشتی وزیر بهداشت از تدوین پیش‌نویس سند ملی سلامت سالمندان با همکاری همه دست‌اندرکاران مبحث سالمندی خبر داد، همچنین نخستین تمبر روز جهانی سالمند دیروز با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد. در همین مراسم از راه‌اندازی طب سالمندی و برنامه سالمندشناسی در کشور خبر داده شد.

علیرضا مصداقی‌نیا معاون وزیر بهداشت در این مراسم اظهار داشت: افراد سالمند در جهان به‌عنوان شهروند ارشد شناخته شده و برای آنان امکانات و برنامه‌های سلامت و زندگی خاصی تهیه می‌شود. وی ادامه داد: برای اینکه مبحث سالمندی در کشور به‌صورت تخصصی هدایت شود، نیاز به کارهای آموزشی و پژوهشی متعددی است که متأسفانه آثار زیادی در این زمینه وجود ندارد. مصداقی‌نیا اضافه کرد: کیفیت زندگی سالم، مهم‌تر از شاخص امید به زندگی است و هر چند شاخص امید به زندگی در 30 سال گذشته 52 سال بود و این شاخص امروز به 73 سال رسیده است اما تلاش داریم در کنار افزایش شاخص امید به زندگی کیفیت زندگی سالم را نیز افزایش دهیم.

سالمندان پیاده‌روی کنند

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: توصیه همیشگی به سالمندان این است که راه رفتن و فعالیت بدنی را هیچ وقت کنار نگذارند و به صرف مثلاً درد گرفتن کمر فعالیت دیگر اندام‌ها را تعطیل نکنند که اگر اندام‌ها تنبل شوند دوباره فعال کردن آنها زمان می‌برد. علیرضا احسنی اظهار داشت: بیشترین مشکل سالمندان پوکی استخوان است که از علل شایع دردهای سالمندان محسوب می‌شود به‌طوری که زمین‌خوردن‌ها و گاهی‌اوقات نشستن‌های محکم موجب شکستن استخوان‌های آنها می‌شود.

میوه‌ برای سالمندان مفید است

یک متخصص تغذیه اظهار داشت: مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌ها برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش سالمندان مفید و مؤثر است. مرتضی صفوی به فارس گفت: رژیم غذایی سالمندان باید همه گروه‌های غذایی را دارا باشد. وی گفت: از گروه نان، غلات، میوه، سبزی، گوشت و مرغ باید در برنامه غذایی سالمندان وجود داشته باشد. سالمندان نیازمند 6 تا 9واحد از غلات هستند که هر واحد می‌تواند شامل یک برش نان سنگک، 4 برش نان لواش، نصف لیوان ماکارونی یا یک لیوان برنج پخته باشد.

کد خبر 147184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز