چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گالری کلوگ در ایالت کالیفرنیای آمریکا در نمایشگاهی باعنوان "نگاه‌های ایرانی، عکاسی معاصر از ایران"؛ میزبان20 عکاس ایرانی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه که از 11 اکتبر تا 3 دسامبر (19مهرماه تا 12 آبان) ادامه دارد، آثاری از زنده‌‌یاد بهمن جلالی، کاوه گلستان، احمد ناطقی، ‌شهریار توکلی، فرشید آذرنگ، ‌یحیی دهقانپور، محمد فرنود، صادق تیرافکن، فرشید مثقالی، لیلا پازوکی، ‌آرمان استپانیان، کوروش ادیم، اسماعیل عباسی، سیف‌الله صمدیان، ‌مهران مهاجر، ‌شاهرخ جعفری، ‌شکوفه علیدوستی، ابراهیم خادم بیات، مجید کورنگ بهشتی و سعید صادقی 20 عکاس ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

"نگاه‌های ایرانی" ادامه تور عکاسی معاصر ایران است که از سال 2005 به همت حمید سوری و گری‌هالمن در شهرهای مختلف آمریکا آغاز شده، با ورود به ایالت کالیفرنیا به یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای هنر معاصر ایران تبدیل شد.

این تور عکاسی تا به حال شهرها و ایالت‌های هونولولو، میامی، شیکاگو، نیویورک، مریلند، پاسادنا، میشیگان، دایوتا، کانزاس و ساوانا و... را پشت سر گذاشته است.

حمید سوری(سرپرست سابق واحد پژوهش موزه هنرهای معاصر تهران) و گری هالمن(رئیس مرکز هنری رجیس در دانشگاه مینه‌سوتا)، سال 2005 عکس‌هایی را برگزیدند تا به مخاطبان آمریکایی نشان دهند که هرچند ایران غرق در عکس‌های خبری است، اما عکاسان ایرانی از حساسیت هنری امروزی هم برخوردارند.

هالمن درباره این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه نگاه‌های ایرانی (Persian Vision) تا سال 2010 موزه‌های شهرهای مختلف آمریکا را دور خواهد زد و طبق برنامه‌ریزی ما گردش آثار تا سال 2013 ادامه خواهد داشت.

به گفته هالمن، عکاسان در نمایشگاه "نگاه‌های ایرانی" روشی را نمایندگی می‌کنند که می‌گوید هنر عکاسی بیشتر وسیله‌ای برای بیان یک اندیشه است تا نشان دادن اینکه چیزی چه شکلی دارد.

او افزود: کارهای این نمایشگاه با شاعرانه‌ترین عکس‌های موجود در سطح جهانی برابری می‌کنند.

این کارها به طور روزافزونی توسط افراد فعال در عرصه‌های گوناگون، مجسمه‌سازان و هنرمندان فاقد پایبندی به سنت‌های عکاسی صورت می‌گیرد.

پرنده، به‌عنوان نمادی جهانی برای آزادی، که به گونه‌ای مستمر در فرشینه‌ها و ادبیات ایران دیده می‌شود، در بسیاری از این عکس‌ها به چشم می‌خورد.

عکس بدون عنوان ابراهیم خادم‌بیات از پرنده‌ای روی یک صندلی با پوششی از پارچه توری تاثیری به جا می‌گذارد که هالمن آن را "زیبا و اسرارآمیز" می‌خواند.

رابرت سیلبرمن، استاد تاریخ هنر دانشگاه مینه‌سوتا، اثر ابراهیم بیات را در میان عکس‌های نمایشگاه نمایشی از حضور و غیاب توصیف می‌کند.

هالمن می‌گوید: درحالی که برخی از نمادها جهانی هستند، این نمایشگاه شامل آثاری است که با رمزهای پنهانی که خودی‌ها با آنها آشنا هستند و غیرخودی‌ها از آنها سر در نمی‌آورند، آغشته‌اند.

به گفته هالمن، بسیاری از عکس‌ها شامل ماهی است که در فرهنگ ایران نمادی از "خوش‌اقبالی، زندگی یا خوشبینی است".

در عکس‌های مهران مهاجر(چراغ خاموش اتاق تاریک است)، تصاویر تلویزیونی با قرار گرفتن در زیر یک روزنامه به نوری وهم انگیز تبدیل شده‌اند.

در برخی از عکس‌های مهاجر متنی که روی آنها نقش بسته از یک کتاب عکس یا یک دیوار گرفته شده است.

نمایشگاه همچنین شامل عکس‌های جنگ، ازجمله چهره‌های قهرمانانه‌ای از مردان در جنگ ایران و عراق است.

عکس‌های جنگ کاوه گلستان، عکاس خبری بی‌بی‌سی که در سال 2003 در عراق جان خود را از دست داد ازجمله آثار این نمایشگاه است.

از 20 عکاس معروف ایرانی که در این نمایشگاه حضور دارند، دو نفر زن هستند و تعدادی از عکس‌ها تصاویر زنان را نشان می‌دهد.

در غالب این عکس‌ها از پوشش اسلامی بیشتر برای ایجاد فضای تصویری شرقی استفاده شده تا ابراز عقیده درباره نقش جنسیت.

به گفته دیوید فورشگات، رئیس مرکز "هنرها و هنرمندان بین‌المللی" که هماهنگ‌کننده گردش نمایشگاه در ایالات متحده است، این نمایشگاه در آمریکا مورد استقبال وسیع قرار گرفته است.

ماجرای برپایی این نمایشگاه به دیدار چند فیلمساز ایرانی از دانشگاه مینه‌سوتا در 1998 برمی‌گردد.

آنها خواستار گفت‌وگو با هالمن، استاد عکاسی در آمریکا شدند. این دیدار که قرار بود 20 دقیقه به طول انجامد، به چند قرار صرف شام و سپس دو سفر به ایران برای دیدار با کارشناسان موزه هنرهای معاصر کشیده شد.

این همکاری‌ها و مسافرت به ایران بر کار خود هالمن نیز تاثیر گذاشت. او در تهران شاهد بافت‌های فراوانی در فرش‌ها، کاشی کاری‌ها و پنجره‌های منقوش بود.

 

کد خبر 146940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز