دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

امیرجلال الدین شوکتی: اول. هر سال تابستان که می‌شد در و دیوار شهر پر می‌شد از تبلیغات کولرهای گازی. تبلیغاتی که در راس‌شان دو شرکت چشم‌بادامی سامسونگ و ال‌جی قرار داشتند.

شوکتی

اما اوایل تابستان امسال با به بازار آمدن سری جدید تلویزیون‌های این دو شرکت موسوم به «اسمارت تی‌وی» همه یادشان رفت که تابستان شده و فصل کولر است.

شرکت‌های سازنده هم از فروش تلویزیون‌هایشان آنقدر خوب سود کردند که کلاً بی‌خیال جریان فروش کولر شدند. اما در مورد ماجرای تلویزیون‌های هوشمند ذکر یک نکته ضروری است.

اینکه تا قبل از سال 2008، یعنی زمانی که تلفن‌های هوشمند روی موج بازار بیفتند واژه‌ای به اسم سیستم‌عامل چندان برای موبایل مطرح نبود. در واقع تا آن زمان هر شرکتی یک برنامه دم دستی برای خودش می‌نوشت و گوشی‌اش را روانه بازار می‌کرد.

اما تلفن‌های هوشمند به این جهت لقب «اسمارت» را گرفتند که سه فاکتور سیستم‌عامل مشخص، پردازنده اختصاصی و پشتیبانی از اپلیکیشن را داشتند. برای نمونه می‌شود از اندروید مثال زد که یک سیستم عامل عمومی است و هر شرکتی که طالب باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

اما تلویزیون‌هایی که خودشان را هوشمند می‌نامند نه سیستم‌عامل شناخته‌شده‌ای دارند و نه پردازنده مشخصی. پس نمی‌توان آن‌ها را از لحاظ سخت‌افزاری با هم مقایسه کرد. هر چند در یک نگاه کلی می‌توان گفت که سری هوشمند سامسونگ از لحاظ کیفیت تصویر و سری هوشمند ال‌جی از لحاظ کاربری و امکانات برتر است.

دوم. تابستان 2011 تابستان خوبی برای نوکیا بود. این شرکت جدا از موفقیتی که در فروش N8 هوشمند و OROی سلطنتی به دست آورد، بالاخره کمی به خودش آمد و دستی به سر و روی سیمبین کشید.

سیستم‌عامل کهنه‌کار نوکیا حالا با قابلیت‌هایی که در ورژن Anna به‌دست آورده خیلی راحت‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از قبل شده. حتی در یک تجربه شخصی که روی Oro با آن سر و کار داشتم خوش قیافه‌تر از اندروید رخ‌نمایی می‌کرد.

این اواخر هم که همکاری نوکیا و مایکروسافت بالاخره به فاز عملی رسید و نسخه Belle سیمبین همراه با Microsoft Apps معرفی شد. این اولین باری است که کمپانی مایکروسافت نرم‌افزارهای اختصاصی‌اش را برای محیطی به جز ویندوز ارائه می‌کند.

ناگفته نماند که در اولین قدم برنامه‌هایی همچون OneNote و Document Connection به سیمبین اضافه شدند و موارد دیگری از جمله Word، Excel و PowerPoint اواسط زمستان به سیستم‌عامل نوکیا اضافه خواهند شد؛ Microsoft Apps بدون هیچ هزینه یا حقوق تجاری خاصی برای بیشتر اسمارت‌فون‌های تحت سیمیبن -از C7 و E6 گرفته تا جدیدترین گوشی‌های امروزی- قابل دسترسی خواهند بود.

سوم. تابستان امسال همانطور که انتظار می‌رفت با برتری مسلم اندروید همراه بود و این سیستم عامل توانست چانه iOS را حتی در زادگاهش به خاک بمالد. سیستم‌عامل متن‌باز گوگل به دلیل کاربری ساده و همچنین رایگان بودن قریب به اتفاق امکانات یکه‌تاز بازار است و استفاده سامسونگ، اچ‌تی‌سی و اریکسون از اندروید گواه این مدعاست.

گزارش موسسه Nielsen هم اضافه می‌کند که در فاصله بین ماه می تا جولای 2011، 40 درصد آمریکایی‌ها از اسمارت‌فون استفاده‌ کرده‌‌اند که در این بین تنها 29 درصد بازار در اختیار اپل بوده و بیش از 40 درصد بازار را گوشی‌های اندرویدی قرق کرده‌اند.

اما چیزی که اینجا جلب توجه می‌کند، حرف‌های عبدالرضا مریداوی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده گوشی‌های GLX است. به گفته او این شرکت قصد دارد که پنج مدل گوشی لمسی هوشمند جدید با سیستم‌عامل اندروید به بازار بفرستد.

در این خبر که انتشارش مربوط به 27 مرداد است آمده که گوشی‌های اندرویدی GLX تا دو هفته دیگر وارد بازار می‌شوند. اما الان آخر شهریور است و تا جایی که ما اطلاع داریم چنین اتفاقی نیفتاده. اما در هر صورت تابستان امسال، تابستان پیوستن ایران به کشورهای تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی بود.

چهارم. در زمینه گوشی‌های هوشمند اگر قرار باشد که مدالی داده شود، آن مدال از آن ال‌جی است. این شرکت با عرضه دو گوشی جدید از سری Optimus خلاقیت خودش را توی چشم رقبا کرد.

اولین خلاقیت به Optimus 2X برمی‌گردد که برای اولین بار در قلب یک گوشی از پردازنده دو هسته‌ای استفاده شد و خلاقیت دوم‌ این شرکت عرضه Optimus 3D به بازار بود. این گوشی جدید ال‌جی علاوه بر فیلم‌برداری سه‌بعدی می‌تواند تصاویر را بدون نیاز به عینک به صورت سه‌بعدی نمایش دهد. لذتی که اگر با آن درگیر شوید معتاد کننده خواهد بود.

همشهری جوان

کد خبر 146735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز