یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی یکشنبه از اعطای حق رای، انتخاب شدن در انتخابات شوراهای شهر و حق ورود به مجلس شورا برای زنان این کشور خبر داد.

عربستان

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از ریاض، پادشاه عربستان سعودی این سخنان را در آغاز جلسه جدید مجلس شورای عربستان در ریاض اعلام کرد.

مجلس شورا، شورای مشورتی است که اعضای آن انتصابی هستند.

این نخستین بار است که زنان عربستان سعودی از حق رای و انتخاب شدن در انتخابات در این پادشاهی محافظه کار برخوردار می شوند.

پادشاه عربستان گفت: از دوره آینده، زنان حق خواهند داشت خود را در انتخابات شوراهای شهر نامزد کنند و همچنین در چارچوب قوانین اسلام حق رای دادن دارند.

وی افزود: ما همچنین تصمیم گرفته‌ایم زنان از دوره آینده در مجلس شورا به عنوان عضو شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، انتخابات شورای شهر قرار است پنج‌شنبه آینده برگزار شود. این انتخابات دومین انتخابات در عربستان است که زنان حق شرکت در آن را ندارند.

در این انتخابات قرار است نیمی از دویست و هشتاد و پنج نماینده شوراهای شهر این کشور انتخاب شوند. نیمی دیگر از کرسی ها را دولت تعیین می‌کند.

به گفته منابع رسمی، مجلس شورا توصیه کرده بود به زنان حق رای داده شود اما نه اینکه خود را در انتخابات محلی آینده نامزد کنند. انتخابات شوراهای شهر آینده چهار سال دیگر برگزار خواهد شد.

این در حالی است که زنان هنوز در این کشور اجاره رانندگی ندارند.

تحولات ماه‌های اخیر در کشورهای عربی شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه که منجر به سرنگونی سران دیکتاتور کشورهای تونس، مصر و لیبی شده؛ دیگر رژیم‌های خودکامه منطقه را مجبور به برخی اصلاحاتی این چنینی کرده است.

کد خبر 146577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز