دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی عربستان سعودی با حمله به تجمع کم‌نظیر معترضان در پایتخت این کشور حداقل ۲۰ نفر از جمله تعدادی زن و کودک را دستگیر کردند. مقام‌های عربستان با سرکوب گسترده مخالفان در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا مانع از برگزاری هر نوع تظاهرات در این کشور شوند اما به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال گروهی از معترضان به رژیم آل سعود در مقابل ساختمان وزارت کشور در ریاض تجمع کردند و خواستار آزادی فعالان سیاسی این کشور شدند.

عربستان

محمد القحطانی، رئیس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان با تایید این مسئله اعلام کرد که حداقل ۱۶ زن و کودک در حمله نیروهای امنیتی به معترضان بازداشت شده‌اند. وی گفت: مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند که در حال تحقیق از این افراد هستند و محل نگهداری آنها و زمان آزادی‌شان مشخص نیست. تجمع در مقابل وزارت کشور عربستان بخشی از برنامه گروهی موسوم به «زندان تا کی؟» به حساب می‌آید. اعضای این گروه تلاش می‌کنند با برگزاری تظاهرات و تجمع‌های مردمی خواستار آزادی صدها نفری از مخالفان و فعالان سیاسی شوند که در جریان اعتراض‌های مردم عربستان به رژیم آل سعود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و خبری از آنها در دست نیست.

تجمع در مقابل وزارت کشور عربستان دومین تظاهرات مردمی در ریاض از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور به حساب می‌‌آید. در ماه مارس هم صدها نفر از مخالفان با برگزاری تجمع خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بودند که با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند. به گفته فعالان حقوق بشر شاید تجمع در مقابل وزارت کشور به‌نظر مردم برخی کشورها یک مسئله عادی به حساب بیاید اما در عربستان سعودی این اقدام کاملاً کم نظیر و شگفت انگیز است. بنجامین جف-والت، فعال حقوق بشر در این رابطه در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت‌ژورنال گفت: گروهی از زنان و مردان عربستان با تجمع خود تنها خواستار آن بودند که اقوام و نزدیکان‌شان حداقل به‌صورت عادلانه محاکمه شوند و از حقوق خود برخوردار شوند. برخورد رژیم عربستان با آنها اما مثل همیشه سرکوب و بازداشت بود.

هفته گذشته هم گروهی از زنان عربستان سعودی در یک حرکت اعتراضی اقدام به رانندگی در ریاض و دیگر شهرهای این کشور کردند و ممنوعیت این مسئله را به چالش کشیدند. ده‌ها نفر از زنان عربستان که این شیوه جدید را برای اعتراض خود به حکومت آل‌سعود انتخاب کرده‌اند تاکنون با برخورد و تهدید نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند. پس از تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف عربستان که با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی این کشور مواجه شد، این اقدام‌ها مهم‌ترین حرکت‌ در اعتراض به حکومت آل‌سعود به‌حساب می‌آید.

انجمن حقوق بشر عربستان هم روز‌گذشته با انتقاد از وضعیت نابسامان زندان‌های این کشور اعلام کرد اقدام آل سعود در بالا بردن آمار زندانیان و بازداشت بدون تفهیم اتهام یا محاکمه آنها قابل‌قبول نیست. محمد بن سالم العوفی، سرپرست انجمن حقوق بشر عربستان گفت: نمایندگان حقوق بشر عربستان پس از بازدیدهای بدون اطلاع قبلی خود از زندان‌های این کشور از تجمع بیش از حد زندانیان و بازداشتی‌ها در سلول‌های زندان خبر دادند؛ به‌طوری‌که هر سلول 3‌الی 4 برابر ظرفیتش زندانی در خود جای داده است. این در حالی است که فعالان حقوقی عربستان به‌تازگی در بیانیه‌ای به بازداشت بدون دلیل یا با اتهام‌های واهی فعالان سیاسی و پاسخگو نبودن وزارت کشور رژیم آل سعود به این مسئله اعتراض کردند.

حمایت پادشاهان از یکدیگر

درحالی‌که تنش‌های سیاسی در اردن همچنان ادامه دارد پادشاه عربستان در دیدار با عبدالله‌دوم پادشاه این کشور در جده بر حمایت کشورش از اردن تاکید کرد. عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در دیدار با عبدالله دوم اعلام کرد که عربستان از اردن در رویارویی با تمامی چالش‌های فراروی این کشور حمایت می‌کند. وی تأکید کرد که مسائل و مشکلات 2 کشور یکی است و هر چیزی برای یکی از این دو کشور مهم باشد برای کشور دیگر نیز حائز اهمیت است.

کد خبر 139463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز