همشهری‌آنلاین: آلمان ۲۰۰ تانک پیشرفته "لئوپارد۲" را به عربستان سعودی می‌فروشد

leopard tank

به گزارش رادیو دولتی آلمان  هانس یواخیم اوتو، دبیر پارلمانی در وزارت اقتصاد آلمان گفته است  که عربستان سعودی یکی از متحدان پراهمیت غرب است.  او حاضر نشد درباره معامله تانک با عربستان اطلاعات دقیقی به رسانه‌های جمعی بدهد

دولت آلمان همچنان معامله فروش را امری حساس و خطیر می‌داند و حاضر نیست درباره آن به طور آشکار و رسمی موضع‌گیری کند. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه (۶ ژوئیه/۱۵ تیر) در برلین گفت که نشست‌های "شورای امنیت ملی" مخفی است و نباید به طور علنی و گسترده مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

برخی رسانه‌های جمعی گزارش داده‌اند که دولت آلمان پیش از تصمیم‌گیری درباره فروش تانک به عربستان سعودی به تاریخ ۲۷ ژوئن این موضوع را با آمریکا و اسرائیل در میان گذاشته بود.

روزنامه "زود دویچه تسایتونگ" از قول محافل دولتی گفته است که آمریکا و اسرائیل هیچ مخالفتی با این معامله ابراز نکرده‌اند.در محافل پیرامون دولت گفته شده است که شورای امنیت آلمان که در موارد خطیری مانند فروش جنگ افزار تصمیم می‌گیرد، هفته گذشته موافقت اصولی خود را با فروش تانک‌های پیشرفته "لئوپارد" اعلام کرده است.

از نظر منتقدان، دولت ائتلافی آلمان با فروش تانک‌های پیشرفته به عربستان سعودی معامله‌ای پرسود انجام می‌دهد که در آن اصول سیاسی و موازین اخلاقی قربانی می‌شوند.

مخالفان این معامله هشدار می‌دهند که عربستان سعودی جنگ افزارهای مدرن را در درجه اول علیه شهروندان خود و کشورهای همسایه به کار خواهد گرفت. به گفته‌ی آنها، سران عربستان سعودی نمونه‌ای از این "قلدری" را چند ماه پیش در بحرین به نمایش گذاشتند

کد خبر 139724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز