مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که جنبش‌های مردمی در کشورهای مختلف عربی ادامه دارد، زنان عربستانی با روشی جدید اعتراض خود را به حکومت آل‌سعود در این کشور اعلام کردند.

رانندگی

روز گذشته به‌دنبال یک فراخوان اینترنتی، گروهی از زنان عربستانی در یک اقدام اعتراضی با نشستن پشت فرمان خودروها به رانندگی در خیابان‌ها پرداختند. به گزارش سی‌ان‌ان، بیش از 7 هزار زن عربستانی پیش از این حمایت خود را از این فراخوان موسوم به «رانندگی زنان» اعلام کرده بودند. به گفته فعالان حقوق بشر، گزارش‌های موثق وجود دارد که روز گذشته چندین زن عربستانی حتی در ریاض، پایتخت عربستان اقدام به رانندگی کرده‌اند. زنان عربستانی برای فرار از دید پلیس و نیروهای امنیتی اولین ساعات سحر را برای انجام رانندگی انتخاب کرده‌اند.

این اقدام زنان عربستانی در حالی صورت گرفته است که در ماه می اقدام یک زن به رانندگی باعث شد تا وی از سوی مقام‌های عربستان 10 روز در بازداشت به سر ببرد. منال الشریف، 32ساله که گواهینامه رانندگی بین‌المللی دارد با وجود رعایت حجاب اسلامی در 21می از سوی نیروهای پلیس دستگیر و علاوه بر زندانی‌شدن، به اتهام نقض نظم عمومی مجبور به امضای تعهدنامه برای عدم‌رانندگی مجدد شد. گروه دیگری از زنان عربستان هم که مشغول تعلیم رانندگی در نقاط خلوت بوده یا فیلم رانندگی خود را در سایت‌های اینترنتی قرار داده‌اند، در ماه‌های گذشته از سوی نیروهای امنیتی عربستان دستگیر شده‌اند. عربستان تنها کشوری است که زنان آن از حق رانندگی محروم هستند. پس از تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف عربستان که با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی این کشور مواجه شد، این اقدام مهم‌ترین حرکت در اعتراض به حکومت آل‌سعود به حساب می‌آید.

همزمان با این حرکت اعتراضی، سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از نحوه برخورد مسئولان عربستانی با زنان، از آنها خواست تا با این قشر از جامعه به‌عنوان شهروندان درجه2 برخورد نکنند. فیلیپ لوتر، معاون مدیر برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان با اعلام اینکه زنان در عربستان به‌شدت مورد تبعیض قرار می‌گیرند، تاکید کرد:‌ زنان عربستانی حق رای دادن ندارند و خشونت علیه زنان در خانواده‌های عربستانی به‌شدت افزایش یافته است. وی گفت:‌ زنان عربستانی نمی‌توانند در کشور خود رانندگی کنند و این مسئله مانع بزرگی بر سر راه آزادی آنها برای رفتن به بیرون به‌شمار می‌رود. برای نخستین بار مطالبات علنی برای اعطای حق رانندگی به زنان در عربستان سعودی در سال 1990 مطرح شد. در آن زمان ده‌ها نفر از زنان سعودی در راهپیمایی در شهر ریاض (پایتخت) خواستار اعطای حق رانندگی شدند.

بر اساس قوانین فعلی راهنمایی و رانندگی در عربستان سعودی، مانعی برای رانندگی زنان در عربستان سعودی وجود ندارد اما مفتی‌های سعودی و نهادهای دینی منتسب به وهابیت به‌شدت با این موضوع مخالف هستند و آن را حرام می‌دانند. بسیاری عقیده دارند که این اقدام اعتراضی زنان عربستان برای داشتن حق رانندگی نخستین قدم آنها برای به‌دست آوردن حقوق دیگر از جمله حق رای به حساب می‌آید. هفته گذشته دولت عربستان اعلام کرد که به زنان عربستان حق رای می‌دهد. وجیهه الحویدر، فعال حقوق بشر عربستان روز گذشته با تاکید بر این مسئله اعلام کرد که این حرکت اعتراضی تنها آغاز یک راه طولانی است. زنان عربستانی به خاطر منع رانندگی برای رسیدگی به امور روزمره خود مجبور به درخواست کمک از بستگان مرد خود یا استخدام راننده هستند. این در حالی است که بسیاری از مردان عربستان سعودی از مطالبات زنان در رانندگی حمایت می‌کنند.

ولیعهد بیمار عربستان به آمریکا می‌رود

منابع خبری عربستان سعودی اعلام کردند که ولیعهد و وزیر دفاع این کشور برای معاینات پزشکی و درمان بیماری به‌زودی عازم آمریکا می‌شود. این در حالی است که وضعیت سلامتی پادشاه نیز در ابهام قرار دارد. خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان روز شنبه عربستان را به مقصد آمریکا ترک می‌کند. سلطان 86 ساله در 2 سال گذشته برای معالجه و گذراندن دوران نقاهت مدتی طولانی را در خارج از عربستان به سر برده است.

کد خبر 137824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز