چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود تلاش‌های مقامات سعودی برای مقاومت در برابر گسترش اعتراض‌های مردمی منطقه به عربستان، این اتفاق سرانجام روی داد و دولت هم رسما مجبور به اعتراف در این باره شد.

عربستان

به‌دنبال اعتراض‌های مردمی در منطقه نفت‌خیز شرق عربستان، دولت این کشور با انتشار بیانیه‌ای بی‌سابقه از مجروح شدن حداقل ۱۴‌نفر خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌دنبال تظاهرات صدها نفر در شهر قطیف، نیروهای امنیتی این شهر اقدام به تیراندازی به سوی مردم کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در این شهر زمانی آغاز شد که نیروهای پلیس 2 پیرمرد را با خشونت بسیار بازداشت کردند. اقلیت شیعه در شرق عربستان ساکن هستند و این منطقه در اوایل سال‌جاری میلادی هم شاهد اعتراض‌های مردمی بود. بخش عمده مردم عربستان، وهابی هستند و ۱۰ تا ۱۵‌درصد جمعیت شیعه این کشور همواره به نادیده‌گرفتن حقوق‌شان از سوی رژیم سعودی و برخورد با آنها مانند شهروند درجه دو اعتراض داشته‌اند.

مقام‌های عربستان سعودی تاکنون با استفاده از دادن برخی امتیازهای مدنی، اعطای پول و استفاده گسترده از نیروهای امنیتی تلاش کرد‌ه‌اند مانع از گسترش اعتراض‌ها در این کشور شوند. پادشاه عربستان چندی پیش برای جلوگیری از ناآرامی در این کشور مجوز حق رأی و شرکت در انتخابات را برای زنان این کشور صادر کرد اما به‌نظر می‌رسد دادن این امتیازها هم نتوانسته‌است جلوی اعتراض‌های مردمی را در این کشور بگیرد.

مقام‌های این کشور به‌شدت نگران سرایت ناآرامی‌های منطقه به این کشور به‌خصوص به مناطق شیعه‌نشین همجوار با بحرین و یمن هستند که بیشتر ذخایر نفت خام این کشور را در خود جای داده است.

ادعای دخالت نیروهای خارجی

وزارت کشور عربستان روز گذشته در بیانیه خود «قدرت‌های خارجی» را عامل ناآرامی در شرق این کشور دانست. در این بیانیه اعلام شده است که یک کشور خارجی با تحریک مردم در تلاش برای تخریب امنیت ملی عربستان است. وزارت کشور عربستان اما در این اظهار‌نظر مبهم خود اشاره به نام هیچ کشور یا گروهی نکرده است.

عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت است و کنترل بیش از یک پنجم منابع نفت ‌خام دنیا را در اختیار دارد و بروز ناآرامی در این کشور می‌تواند به آشفتگی در بازار نفت منجر شود. علاوه بر این، کشور متحد نزدیک و راهبردی آمریکا در منطقه به حساب می‌آید و تضعیف رژیم سعودی در این کشور ضربه مهلکی به واشنگتن وارد خواهد کرد.

کد خبر 147664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز