یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری افسردگی نه تنها خطر خودکشی به همراه دارد، بلکه می‌تواند حتی تاثیرات جسمی بر بیمار بگذارد. بر اساس پژوهشی جدید، افسردگی می‌تواند ریسک سکته‌ مغزی مرگبار را افزایش دهد.

Deprresion

این‌که بیماری افسردگی می‌‌تواند منجر به خودکشی شود امری واضح است، اما پزشکان نباید اثرات جسمی بیماری افسردگی را دست‌کم بگیرند. محققین دانشگاه هاروارد در این باره پژوهشی انجام داده‌ و نتایج آن را در نشریه‌ علمی Jama منتشر کرده‌اند. بر اساس نتایج این مطالعه، بیماری افسردگی ریسک سکته‌ مغزی منجر به مرگ را به شدت افزایش می‌دهد.

افزایش ریسک سکته‌ مغزی به میزان ۴۵ درصد

به گزارش دویچه‌وله، دانشمندان برای انجام این تحقیق، وضعیت ۳۰۰ هزار بیمار افسرده تا سن ۲۹ سال را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه‌ تحقیق ‌آن بود که افسردگی ریسک سکته‌ مغزی را حدود ۴۵ درصد افزایش می‌دهد و خطر این را ‌که این سکته مرگبار نیز باشد، حدود ۵۵ درصد بالا می‌برد.

البته دانشمندان تاثیرات افسردگی در انواع مختلف سکته‌ مغزی را از هم تفکیک کرده‌اند. خطر سکته‌‌ ناشی از نارسایی‌های ناگهانی جریانات خونی در مغز، در فرد افسرده به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. در مقابل، افسردگی بر سکته‌ مغزی‌ ناشی از خونریزی مغزی، تاثیری نمی‌گذارد.

بیماران افسرده و اهمیت کمتر به سلامتی

بنا بر داده‌های موجود در آمریکا، سالانه حدود ۸ / ۵ درصد مردان و ۵ / ۹ درصد زنان در این کشور دچار افسردگی می‌شوند. در آلمان در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر مبتلا به افسردگی هستند.

دلیل این‌که چرا افسردگی می‌تواند منجر به سکته‌ مغزی شود، هنوز به طور کامل مشخص نیست. دانشمندان می‌گویند که افسردگی، شیمی مغز را مختل می‌کند و میزان عفونت خون را بالا می‌برد. افزون بر این، انسان‌های مبتلا به افسردگی، معمولا به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند، سیگار می‌کشند، حرکت بدنی کمی دارند و از تغذیه‌ خوبی برخوردار نیستند. آنها معمولا فشار خون بالایی دارند و مبتلا به بیماری قند هستند. این دو بیماری، ریسک سکته‌ مغزی را بالا می‌برد.

پژوهش انجام گرفته در باره افسردگی، نشان می‌دهد که جستجوی صرف درباره دلایل جسمی بیماری‌ها، به تحقیقات درست و کامل منجر نمی‌شود. به‌طور نمونه، مطالعات اخیر نشان می‌دهند که افسردگی حتی می‌تواند منجر به فرسایش استخوان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز بشود.

 

کد خبر 146536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز