همشهری آنلاین: فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ (IFRC)می‌گوید شمار افراد چاق در جهان در حال حاضر از شمار افراد گرسنه‌ بیشتر شده است، اما با تشدید بحران غذایی مصائب گرسنگان در حال افزایش است

obesity

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گروه مستقر در ژنو در "گزارش مصائب جهانی" سالانه‌اش که پنجشنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) در دهلی نو منتشر شد بر مسئله تغذیه متمرکز شده و  بر نابرابری میان ثروتمندان و فقرا و نیز مشکلات ناشی از افزایش ناگهانی اخیر در قیمت مواد غذایی تاکید کرده است.

IFRC با ارائه آماری که نشان‌دهنده دسترسی نابرابر به غذا است، تاکید کرد 1.5 میلیارد نفر در جهان در سال گذشته دچار چاقی بوده‌اند، در حالیکه شمار افراد دچار نقصان تغذیه 925 میلیون نفر بوده است.

دبیر کل صلیب سرخ، بکل جلتا، در بیانیه‌ای گفت: "اگر تعامل آزاد نیروهای بازار چنین پیامدی ایجاد کرده است که 15 درصد انسان‌ها گرسنه باشند، و 20 درصد آنها اضافه وزن داشته باشند، چیزی در جایی اشتباه بوده است."

رئیس بخش آسیا- اقیانوسیه صلیب سرخ، جاگان شاپاگین در کنفرانس خبری در پایتخت هند این وضعیت را "رسوایی مضاعف" نامید و افزود "اکنون پرخوری بیش از گرسنگی باعث مرگ انسان‌ها می‌شود."

قیمت غذا در سال 2011 در جهان اوج گرفته  و باعث ایجاد نگرانی درباره امکان بروز دوباره بحرانی مشابه سال 2008 شده است که به شورش‌ها و ناپایداری سیاسی در بسیاری از کشورها انجامید.

افزایش در قیمت‌های غذا که صلیب سرخ از جمله سفته‌بازی و تغییرات آب و هوایی کره زمین را در آن دخیل می‌داند، در ناآرامی‌های سیاسی که امسال شمال آفریقا و خاورمیانه را در برگرفت، دخیل دانسته می‌شود.

این سازمان گفت: "دور جدیدی از تورم قیمت مواد غذایی بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان را به فقری عمیق‌تر و اوضاع بدتر گرسنگی و سوء‌تغذیه خواهد کشاند."

"گزارش مصائب جهانی" گزارش سالانه صلیب سرخ است که هدف آن جلب توجه به یک موضوع مایه نگرانی جهانی است. سال گذشته این بررسی بر شهری‌شدن و در سال 2009 بهHIV و سلامت پرداخته بود.

کد خبر 146421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز