شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

ترجمه محمدحسین شریعتمدار: بالا رفتن قیمت جهانی غذا، بیش از ۱.۵ میلیون کودک هندی را در معرض خطر دچار شدن به مشکلات سوء تغذیه قرار داده‌است.

این جمله‌ای است که بارها از زبان کارشناسان و مسئولین سازمان یونیسف شنیده شده است.

تا به حال تصور می‌شد مشکلاتی مانند بحران غذا، سوء تغذیه و مرگ و میر کودکان تنها به قاره آفریقا محدود می‌شود، اما آمارها و گزارش های  اخیر یونیسف در جنوب شرقی آسیا نشان می‌دهد در کشورهایی مانند هند، بنگلادش و پاکستان نیز بحران غذا و سوء تغذیه کودکان در آستانه تبدیل شدن به یک فاجعه بزرگ است.

تورم و بالا رفتن قیمت غذا در جنوب شرقی آسیا باعث شده است که کودکان و زنان در اثر سوءتغذیه بسیار آسیب پذیر نشان دهند.

این در حالی است که همین منطقه تا پیش از این نیز یکی از بالاترین آمارهای سوءتغذیه در جهان را داشت. کارشناسان یونیسف معتقدند نیمی از کودکان در هند در اثر سوء تغذیه به رشد کامل نرسیده‌اند.

فقر و تنگدستی به همراه بالارفتن قیمت غذا از عواملی هستند که جنوب شرقی آسیا را بسیار آسیب‌پذیر کرده است. براساس تازه‌ترین گزارش یونیسف هند بالاترین آمار سوءتغذیه کودکان را در جنوب شرقی آسیا دارد.

آمارها نشان می‌دهد ۴۸ درصد کودکان زیر ۵ سال در هند در اثر سوءتغذیه به رشد کامل نرسیده‌اند. این آمارها در مقایسه با آمار ۴۳ درصدی در بنگلادش و ۳۷ درصدی در پاکستان بسیار نگران‌کننده است.

اما اگر این آمارها در کنار آمار کم وزن بودن نوزادان در هنگام تولد قرار داده شود عمق فاجعه بیشتر نشان داده می‌شود.

طبق همین گزارش‌ها ۳۰ درصد نوزادان در هند در هنگام تولد دچار کمبود وزن هستند که طبق محاسبات، ۴۰ درصد از آمار جهانی را تشکیل می دهد.

بعد از هند نیز کشورهای بنگلادش با ۲۲ درصد و پاکستان با ۱۹ درصد بالاترین آمار را دارند.

نگران شدن غذا در هند ضربه شدیدی به خانواده‌های فقیر در این کشور وارد کرده است. در اثر فقر و ناتوانی در تهیه غذا بیش از ۵۰ میلیون کودک زیر ۵ سال مشکلات سوءتغذیه دارند.

بالا رفتن قیمت غذا و به‌خصوص برنج که غذای اصلی مردم این منطقه است باعث شده  خانواده‌ها  تعداد وعده‌های غذایی خود را از ۳ وعده به ۲ وعده کاهش دهند و خانواده‌هایی که میزان فقر بالاتری دارند در طول روز تنها یک وعده غذا می‌خورند.

بالا بودن قیمت گو شت و روغن نیز باعث شده است آنها مهم‌ترین منبع تامین پروتئین و کالری بدن را از دست بدهند و این موضوع سلامتی مردم این کشور را به شدت تهدید می‌کند.

مشکل دیگری که سلامت کودکان این کشور را تهدید می‌کند مسئله کودکان کار است. این میزان فقر در میان بعضی از خانواده‌های هندی به قدری زیاد است که ۳۰۰ میلیون هندی با درآمدی کمتر از ۱ دلار در روز زندگی می‌کنند.

گزارش‌های سازمان ملل حاکی از این است که خانواده‌های فقیر برای کمتر کردن هزینه‌های خود مخارج کمتری را صرف آموزش و سلامت می‌کنند و حتی از کودکان دختر خود نیز برای کار و کسب درآمد استفاده می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند مشکل بحران غذا با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به میزان زیادی قابل حل است. یکی از مواردی که باعث بالا رفتن قیمت مواد غذایی و به‌وجود آمدن بحران در این منطقه شده است بی‌توجهی به کشاورزی و ذخیره مواد غذایی از طرف دولت‌ها است.

به‌طور مثال در هند، بخش عمده بودجه این کشور روی صنعتی شدن و بعضی از خدمات متمرکز شده است و تنها ۲.۲ درصد از بودجه این کشور به بخش کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این بخش اختصاص یافته است.

کارشناسان، سرمایه‌گذاری های کلان در بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشاورزی را یک راه حل تاثیرگذار برای حل این بحران در جنوب شرقی آسیا دانسته‌اند.

بی‌بی‌سی- ۱۵ می‌۲۰۰۷

کد خبر 52814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز