پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاینک احتمال می‌رود که کاهش رتبه اعتباری ایتالیا، بحران بدهی کشورهای منطقه یورو را عمیق تر و جدی تر کند.

standard and poors300

موسسه اعتبار سنجی استاندارد اند پور، رتبه اعتباری سومین اقتصاد بزرگ اروپا را از آ مثبت با یک درجه کاهش به آ تقلیل داد و چشم انداز اقتصادی ایتالیا را منفی ارزیابی کرد.

در حالی کاهش رتبه اعتباری ایتالیا به تیتر روزنامه‌های اروپایی تبدیل شده است که تنها چند روز از تصویب برنامه ریاضتی که بر اساس آن تا سال 2014 میلادی دولت ایتالیا 54 میلیارد یورو از کسری بودجه خود خواهد کاست، می‌گذرد.

ایتالیا با 1900 میلیارد یورو بدهی یکی از بدهکارترین کشورهای اروپاست که صندوق بین‌المللی پول رشد 0.6 درصدی را برای آن پیش بینی کرده است. کشوری که سرمایه گذاران بازارهای سرمایه را دچار تردید کرده است.

گاوین جونز، خبرنگار ارشد رویترز در رم می گوید:" این یک هشدار دیگر برای اروپاست. تا زمانی که بحران بدهی به کشورهای کوچکی چون یونان، پرتغال و ایرلند محدود بود به نظر قابل کنترل می‌آمد. اما وقتی شامل کشوری چون ایتالیا می‌شود، دیگر واقعا قابل کنترل نیست."

از آنجایی که در مورد این کاهش رتبه اعتباری و احتمال حرکت ایتالیا به همان سمت و سوی یونان و پرتغال هشدار داده شده بود، خبر کاهش رتبه اعتباری ایتالیا تنها برای ساعاتی توانست بازارهای بورس اروپا را تحت تاثیر قرار دهد و ارزش سهام و قیمت یورو برای ساعاتی کاهش یافت.

اما با پشت سر گذاشتن شوک ناشی از این خبر معاملات در بازارهای بورس روز سه شنبه به حالت عادی بازگشت و ارزش سهام افزایش یافت. در ارتباط با کاهش رتبه اعتباری ایتالیا با پروفسور تیتو بواری از دانشگاه میلان گفتگو می‌کنیم.

  • یورونیوز: کاهش رتبه اعتباری ایتالیا، ضربه به اعتبار این کشور است و نه فقط ضربه به اقتصاد آن. پروفسور تیتو بواری، چرا وقتی یونان در آستانه ورشکستگی است، موسسه استاندارد اند پور به سراغ ایتالیا رفت؟

تیتو بواری: ما دولتی داریم که در مواجه با این بحران بزرگ اعتباری، نشان داد که قادر نیست دست به هیچ اقدام مناسبی بزند. آنچه آنها انجام دادند ، هیچ تاثیری بررشد اقتصادی ایتالیا ندارد. ارزیابی سیاسی ما در مورد کشورمان این است که ما دولتی داریم که قادر نیست به چالشهای موجود و بحرانی که با آن روبرو شده ایم پاسخ مناسبی بدهد.

  • اما اوضاع ایتالیا به بدی یونان نیست. آیا این فشارهای جدید بر بدهی‌های ایتالیا باعث تضعیف اقتصاد منطقه یورو خواهد شد؟

البته. چون وقتی کشوری چون یونان درگیر بحران شد، صندوق مالی نجات یورو، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی این اتحادیه با مداخله خود قادر به مدیریت بحران بودند. اما موضوع ایتالیا متفاوت است. سومین اقتصاد بزرگ اروپا که باید خود به تنهایی دست به کار شود و چاره ای بیاندیشد. به همین دلیل اقدامات دولت باید بموقع باشد.

  • موسسه اعتبارسنجی مودی هم در مورد رتبه اعتباری ایتالیا هشدار داده است. اما پروفسور، ایتالیا به تازگی برنامه ریاضت اقتصادی برای شصت میلیارد یورو صرفه جویی را تصویب کرده است. ایتالیا باید چه کند تا بازارهای سرمایه فشار موجود را کاهش دهند؟ چگونه بود اگر دولت برلوسکنی در حال ترک قدرت بود؟

راه اطمینان بخشیدن به بازارهای بین المللی این است که بلافاصله برنامه‌هایی برای بهبود روند رشد اقتصادی داشته باشیم. که به نظر من این دولت قادر به انجام این کار نیست. در واقع نخست وزیر ماست که شخصا مشکل اعتباری دارد. من می‌ترسم که در حال حاضر ما به یک تغییر سیاسی در قدم اول نیاز داشته باشیم.

  • باراک اوباما و آنگلا مرکل هر دو در دو سوی اقیانوس اطلس برای خروج از بحران مالی تلاش می‌کنند.هر چند با روشی متفاوت.

در آمریکا با سیاست‌های منجر به رشد سریع اقتصادی و در اروپا با سیاست‌هایی که منجر به موازنه بودجه شود. در اروپا تفاوت‌های مهمی بین کشورها وجود دارد. آلمان رونق اقتصادی واقعی را تجربه کرده است و در حال حاضر تنها با کندی رشد اقتصادی مواجه شده است. اسپانیا روند تثبیت مالی که شامل اقدامات لازم برای تحریک رشد اقتصادی است را آغاز کرده است. این اتفاقی نیست که در حال حاضر اسپانیا نسبت به ایتالیا بهره کمتری برای اوراق قرضه دولتی خود می‌پردازد. متاسفانه کشوری مانند ایتالیا، که در چارچوب توازن منطقه یورو به دلیل اندازه کشور و میزان بدهی‌هایش ازاهمیت بیشتری برخوردار است دست به اقدامات اشتباهی می‌زند و به جای افزایش رشد به دنبال کاهش بدهی‌ها است.

  • در کمتر از دو ماه، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی ایتالیا کار خود را به عنوان رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا آغاز می‌کند. یورگن استارک در مخالفت با خرید اوراق قرضه ایتالیا از سمت خود کناره گیری کرد. مشکل یونان هم هست. ظاهرا شرایط برای دراگی آسان نیست.

این کار سختی است اما او دارای مهارت‌های مناسب برای این کار هست. نه تنها توانایی‌هایش به عنوان رئیس بانک مرکزی ایتالیا بلکه تجاربش به عنوان رئیس مجمع ثبات مالی به او کمک می‌کند تا درک درستی از آنچه باید انجام شود داشته باشد. نباید از او انتظار داشت که موضع حمایتی در مورد ایتالیا اخذ کند. او باید بر اساس نیازهای مشترک یورو و کشورهای منطقه یورو عمل کند . این مهم است که کسی با توانایی‌ها و صلاحیت او را در راس بانک مرکزی اتحادیه روپا داشته باشیم.

یورو نیوز

کد خبر 146357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز