یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: واتیکان مجسمه‌ای مدرن از پاپ ژان پل دوم را نامناسب نامید و آن را حتی شبیه پاپ متوفی ندانست.

پاپ ژان پل دوم

در حالی‌که این اثر هنری در خارج روم به نیم‌تنه‌ای تاریخی با بازدیدکننده بسیار تبدیل شده اما بسیاری آن را شبیه پاپ نمی‌دانند.

برخی از رومی ها و گردشگران می‌گویند این مجسمه برنزی بیشتر شبیه دیکتاتور دوره جنگ ایتالیا بنیتو موسیلینی است تا پاپ.

هنرمند سازنده مجسمه، اولیویه‌رو رینالدی، به گفته خودش طوری مجسمه این پیشوای مسیحیان را ساخته که انگار ردایش را برای درآغوش‌گرفتن ایمان و معتقدان به دینش باز کرده است.اما روزنامه واتیکان به نام "ازرواتوره رومانو" نوشته است که این مجسمه 5 متری شبهت چندانی به پاپ ندارد.این روزنامه از نقطه نظر هنری هم شکل مجسمه و ردا را نقد کرده و آن را نامناسب خوانده‌است.

شهردار روم در مصاحبه مفصلش با تلویزیون آسوشیتدپرس در پاسخ به این سوال که ایا مجسمه را برخواهند داشت یا نه، گفته است این موضوع را به مردم واگذار می کند.

او گفته است:"ضرب‌المثلی قدیمی هست که می‌گوید صدای مردم، صدای خداست.و به همین خاطر ما کاری نمی‌توانیم بکنیم جز این‌که آن را به  مردم واگذار کنیم.اگر عموم مردم نظرشان منفی باشد باید به آن توجه کنیم".

روزنامه واتیکان مدرن بودن کار را تایید و از مسئولان شهر در ابتکار ساخت این مجسمه تقدیر کرده است اما خطای کار را در شباهت‌نداشتن آن به پاپ دانسته است.

رینالدی در گفت‌وگو با نشریه ایتالیای لا ریپابلیکا گفته است از این‌که درباره اثرش سوتفاهم شده متاسف است.او افزوده:"من به شباهت فکر نمی‌کردم، بلکه هدفم استفاده از ترکیب در این کار و نمایش این موضوع بود؛ ترکیبی از سر، بدن و ردای پاپ، به همان شکلی که شایسته مقامش در جهان بود."

مسئولان شهر روم گفته‌اند واتیکان طراحی و اتود کار را دیده‌و تایید کرده بود.

هزینه ساخت مجسمه را یک خیریه پرداخته و برای شهر روم هزینه‌ای نداشته است.مجسمه چند روز پیش در 18 مه 2011 به‌مناسبت نودویکمین سالگرد تولد پاپ نصب شد.

 

کد خبر 135537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز