همشهری آنلاین: تمرکز زدایی استقرار وزارتخانه‌ها از شهر رم پایتخت ایتالیا به شمال این کشور که توسط حزب پیوند شمال از متحدان اصلی ائتلاف دولتی پیگیری می‌شود، با واکنش منفی رییس جمهوری مواجه شد.

به گزارش ایرنا، به دنبال افتتاح دفاتر چهار وزارتخانه 'اقتصاد، تسهیلات قانونی، گردشگری و اصلاحات در شهر مونتزا در شمال ایتالیا، که قرار است از اول سپتامبر آینده (10 شهریور) بطور رسمی کار خود را اغاز کنند، تنش میان جورجو ناپولیتانو رییس جمهور و اومبرتو بوسی وزیر اصلاحات بالا گرفت.

ناپولیتانو در واکنش به این اقدام، در نامه ای خطاب به سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ، دولت را از انجام چنین کاری بر حذر داشت و مغایر قانون اساسی دانست، اما بوسی در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن دفاع از این طرح گفت: این وزارتخانه ها در شمال باقی می مانند.

'رییس جمهوری نباید از این تمرکززدایی نگران باشد ما این دفاتر را در شمال افتتاح کردیم و معتقدیم نه تنها یک امکان بلکه یک فرصت برای کشور است'.

دفتر مطبوعاتی رییس جمهوری نیز در بیانیه ای اعلام کرد: نیت مشترک نزدیک کردن نهادها به مردم، نباید به حدی برسد که یک پایتخت گسترده یا پراکنده در کشور را تصور کنیم و ماهیت پایتخت را که مقر دولت است نابود کنیم. گشایش مقر وزارتخانه ها خارج از شهر رم مغایر ماده 114 قانون اساسی است که رم را به عنوان پایتخت می شناسد.

تمام احزاب اپوزیسیون ایتالیا از موضع رییس جمهوری این کشور حمایت کرده و طرح دولت را مغایر قانون اساسی و یک تحریک دانستند.

'آنتونیو دی پیئترو' رهبر حزب ارزش های ایتالیا و نماینده اپوزیسیون در مجلس نمایندگان گفت: اظهارات رییس جمهوری نوعی عدم اعتماد در قبال نخست وزیر و دولت او محسوب می شود و ما نباید بنشینیم و نگاه کنیم. طرحی را برای رای عدم اعتماد رسمی در قبال دولت ارایه می دهیم و از سایر نیروهای سیاسی نیز دعوت به مشارکت می کنیم.

کد خبر 141564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز