همشهری آنلاین: کلیسای مذهبی کاتولیک‌ها برای نخستین بار چهار قرن پس از محاکمه گالیله برای او آیین ویژه برگزار می‌کند.

کلیسای مذهبی کاتولیک‌ها برای نخستین بار چهار قرن پس از محاکمه گالیله که در دادگاه تفتیش عقاید کلیسا مجبور به نوشتن توبه نامه شده بود آیین ویژه مذهبی به افتخار این دانشمند نامی ایتالیایی برگزار می‌کند. 

به گزارش ایرنا، اسقف جانفرانکو رَوازی رئیس شورای فرهنگی واتیکان روزجمعه  25 بهمن اعلام کرد: این آیین ویژه مذهبی یکشنبه آینده  27 بهمن به افتخار گالیلئو گالیلئی(گالیله) وبه مناسبت چهارصد وچهل وپنجمین سالگرد تولد پدرعلم نوین در کلیسای سَنتا ماریا دلّی آنجلی (Santa Maria degli Angeli) رم پایتخت ایتالیا برگزار می‌شود.

واتیکان اعلام کرد که قصد دارد با این اقدام چهره گالیله را به عنوان یک مبتکر نابغه و فرزند کلیسا معرفی کند.

به عقیده ناظران، این اقدام کلیسا که برای نخستین بار پس از قرون وسطی صورت می‌گیرد، گامی در جهت بهبود وجهه آن و تلاش برای تصحیح این برداشت است که کلیسا در آن دوران بسیار علم ستیز بود.

اسقف روازی گفت: درحاشیه این مراسم فوق العاده مذهبی نمایشگاهی از آثار، اختراعات و اکتشافات گالیله ازسوی فدراسیون جهانی دانشمندان (متشکل از10هزاردانشمند از115 کشورجهان) به مناسبت سال بین‌المللی ستاره شناسی برای بازدید علاقمندان برپا خواهد شد.

دفترمطبوعاتی واتیکان نیز با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی گالیله درشهرشمالی فلورانس ایتالیا از26 تا 30 ماه مه (خرداد) اعلام کرد: گالیله با گشودن جهانی جدید به روی بشریت، مرزهای وجدان ما را توسعه بخشید و ما را مجبور به بازخوانی کتاب طبیعت با دانش و نور جدید کرد.

گالیله دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیائی قرن 16 و17 میلادی استاد علم فیزیک، نجوم، ریاضیات، فلسفه و یکی از پایه گذاران تحول علمی و گذار به دوران دانش نوین بود.

بخشی ازشهرت وی به دلیل تایید نظریه کوپرنیک مبنی بر مرکزیت نداشتن زمین در جهان و گردش آن به دورخورشید است که این نظریه علمی گالیله منجر به محاکمه وی در دادگاه تفتیش عقاید کلیسا شد.

در سال 1610 میلادی انتشار یافته‌های علمی گالیله درتائید نظریه کوپرنیک مبنی بر ثابت نبودن زمین وگردش آن به دور خورشید باعث شد تا وی ازسوی کلیسا مورد بازجویی و تفتیش عقاید قرار گیرد.

این نظریه گالیله علاوه براینکه ازسوی کلیسا مخالف نص کتاب مقدس به شمار می‌رفت با نظریه ارسطو که کلیسا نیز حامی او بود همخوانی نداشت.

گالیله در نهایت به رغم باورها و یافته‌های علمی خود مجبور به امضای توبه نامه‌ای شد که در آن خطاب به کلیسا آمده است: در هفتادمین سال زندگی مقابل شما به زانو درآمده‌ام و درحالی که کتاب مقدس را پیش چشم دارم و با دست‌های خود لمس می‌کنم ضمن توبه، ادعای خالی ازحقیقت حرکت زمین را انکار کرده و آن را منفور و مطرود اعلام می‌نمایم.

گالیله شش سال بعد رسما از تدریس نظریه کوپرنیک دردانشگاه منع شد وتا سال ها بعد، همواره مورد بازخواست کلیسا قرار می‌گرفت.

سرانجام گالیله به رغم اعتقاد درونی‌اش مجبور به اعتراف درمورد درست بودن نظریه ارسطو مبنی براینکه زمین مرکزجهان است، شد.

گالیله که پانزدهم فوریه 1564 درشهر پیزای ایتالیا به دنیا آمده بود، ابتدا قرار بود کشیش شود اما بنا به توصیه پدرش وینچنزو (Vincenzo Galilei) که ازموسیقیدانان مشهورایتالیا بود به تحصیل در رشته پزشکی دردانشگاه پیزا پرداخت.

با این حال، او چندی بعد، تحصیلات در طب را رها کرد و به مطالعه ریاضیات مشغول شد که بسیار به آن علاقه داشت، به گونه‌ای که درسال 1589 توانست به عنوان استاد ریاضیات در این دانشگاه مشغول تدریس شود.

گالیله سه سال پس ازتدریس دردانشگاه پیزا به دانشگاه پادوا رفت و درآنجا ضمن آموزش هندسه، مکانیک و نجوم تا سال 1610 به پژوهش در این دانشگاه ادامه داد و بیشترین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی وی نیزمربوط به همین دوره است.

گالیله که پیروی مذهب مسیحی کاتولیک در هشتم ژانویه 1642میلادی در77 سالگی درگذشت

کد خبر 75240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز