سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سومین جشنواره موسیقی مقاومت امسال متفاوت با دوره‌های قبلی برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره تنها با حضور یک کار خارجی از لبنان، جشنواره شکل بین‌المللی به‌خود گرفته‌است.

جشنواره موسیقی مقاومت

در نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی که با حضور سید محمد میرزمانی، مدیرکل دفتر موسیقی و محمد گلریز دبیر این دوره در تالار وحدت برگزار شد این موضوع مطرح شد.

بنا به گفته دبیر جشنواره، کشورهایی همچون آذربایجان، چچن و بوسنی و هرزگوین برای شرکت دراین جشنواره دعوت شده بودند اما به دلایل خاص این گروه‌ها نتوانستند در این دوره از جشنواره شرکت کنند. بودجه 300 میلیون تومانی این دوره جشنواره و البته تاکید حمید شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دعوت سامی یوسف خواننده مطرح مسلمان به جشنواره به جایی نرسید، با این حال تنها حضور یک گروه خارجی به نام رسالات از کشور لبنان مسئولان را بر‌آن داشت تا این دوره از جشنواره را بین‌المللی برگزار کنند. هرچند که دبیر جشنواره در پاسخ به این انتقاد که با یک کار، جشنواره بین‌المللی نمی‌شود، گفت: بین‌المللی بودن جشنواره تنها به خاطر حضور یک گروه نیست بلکه هدف ما درنظر گرفتن بعد بین‌المللی مسئله‌ای با عنوان مقاومت است.

محمد میرزمانی که پیش از این دبیری 2 دوره از جشنواره موسیقی مقاومت را برعهده داشته هم حضور این کار را بسترسازی برای بین‌المللی شدن جشنواره خواند و گفت: حضور چندین گروه موسیقی بین‌المللی برای این عنوان مهم نیست بلکه امیدواریم در آینده این رویکرد بین‌المللی شود و یک دبیرخانه بین‌المللی نیز داشته باشیم. می‌خواهیم این حرکت ایجاد بشود و از این طریق استانداردها را بالا ببریم. ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی به این اهداف می‌رسیم.

جشنواره موسیقی مقاومت با تجدید میثاق با امام راحل (ره) آغاز می‌شود و از چهره‌های ماندگار موسیقی جنگ تجلیل می‌شود؛ هنرمندانی که به گفته دبیر جشنواره خاطرات زیبایی از واقعه دفاع مقدس به یادگار گذاشته‌اند.

اگر چه موسیقی پاپ از جشنواره موسیقی فجر حذف شد، اما دراین دوره از جشنواره مقاومت مجید اخشابی با گروه هنری مهر و آوای نوا قطعاتی را اجرا می‌کند. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر حمایت از موسیقی محلی گفت: هنوز نظر من و استراتژی دفتر موسیقی حمایت از موسیقی سنتی، مقامی و محلی است و تمام رویکردها و برنامه‌های ما نیز به این سمت است ولی در عین حال نیز نباید موسیقی‌های دیگر را رها کنیم. جشنواره موسیقی مقاومت 4 تا 7 مهرماه در تهران و کرمانشاه برگزار می‌شود.

کد خبر 146115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز