دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

محمود احمدی‌نژاد دیروز در راس هیاتی پرشمار متشکل از برخی وزیران، معاونان و مقامات دولتی، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا برای هفتمین بار متوالی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یابد.

president

رئیس‌جمهور که حالا بین روسای جمهوری کشورمان رکورددار حضور در سازمان ملل است، در این سفر، کتاب «اسناد اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم» را به‌عنوان سوغات ویژه برای هیات‌های سیاسی حاضر در نیویورک به همراه دارد و ظاهرا قصدش این است که در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل محور سخنرانی‌اش را پیگیری غرامت اشغال ایران در جنگ جهانی دوم قرار دهد.

موضوع دریافت غرامت جنگ جهانی دوم را خود احمدی‌نژاد برای نخستین بار در سال 88 مطرح کرد و اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفترش را مامور کرد تا در رأس هیاتی پیگیر این پرونده باشد؛ کسی که اگرچه گفته می‌شد نامش در فهرست مسافران نیویورک نیست اما دیروز به همراه همسرش در هواپیمای مسافران نیویورک نشست. علاوه بر مشایی، حمید بقایی که گفته می‌شود از طراحان این موضوع است نیز به همراه همسرش به نیویورک رفت.

در سال‌های گذشته منوچهر متکی وزیر امور خارجه، از معدود وزیرانی بود که احمدی‌نژاد را در اجلاس‌های سازمان ملل همراهی می‌کرد اما امسال جای خالی او را علی‌اکبر صالحی پر کرده است. البته مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی نیز از جمع هیات وزیران به جمع مسافران نیویورک پیوسته‌اند. شمس‌الدین حسینی به همراه محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی قرار است در نشست مشترکی صندوق بین‌المللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی
(World Bank Group) که همه‌ساله در 2 نوبت برگزار می‌شود، حضور یابند. این دو چهره اقتصادی دولت در روزهای گذشته در نشست مشترک دیگری هم حضور پیدا کرده بودند؛ در جلسه غیرعلنی مجلس تا درباره اختلاس 3هزار میلیاردی اخیر ‌شفاف‌سازی‌ کنند.

رئیس‌جمهور در سفر 6 روزه خود علاوه بر حضور در مقر سازمان ملل و دیدار با هیات‌های سیاسی کشورهای مختلف، رهبران مذهبی آمریکا و ایرانی‌های مقیم ایالات متحده، به سیاق سال‌های گذشته به کشورهای دیگری نیز سفر خواهد کرد. او این بار به ونزوئلا می‌رود و سپس توقف کوتاهی در موریتانی و سودان خواهد داشت.

کد خبر 146106
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز