همشهری‌آنلاین: سخنرانی رئیس‌جمهور در شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد شد

رییس جمهوری اسلامی ایران با تشریح و تبیین ریشه ها و دلایل مشکلات امروز بشریت تصریح کرد: مشارکت همگانی در مدیریت جهانی تنها راه رفع نابسامانی‌ها و دفع ظلم و نفی تبعیض از جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران؛ رییس جمهوری اسلامی ایران با تشریح و تبیین ریشه‌ها و دلایل مشکلات امروز بشریت تصریح کرد: مشارکت همگانی در مدیریت جهانی تنها راه رفع نابسامانی‌ها و دفع ظلم و نفی تبعیض از جهان است.
دکتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز به وقت محلی در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی و پیشنهاد کرد: این دهه، دهة مدیریت مشترک جهانی نامگذاری و از همة ظرفیت‌ها برای ایجاد جهانی متحد استفاده شود.
رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت های ایدة سازمان ملل به عنوان دستآورد بزرگ و تاریخی جامعة بشری حداکثر استفاده را کرد، گفت: نباید اجازه دهیم که سازمان ملل بیش از این از جایگاه اصلی خود یعنی محل تبلور ارادة جمعی ملت‌ها تنزل کرده و به ابزاری برای قدرت‌های جهانی بدل شود.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه باید با انجام اصلاحات اساسی و به معنای واقعی کلمه، مدیریت مشترک جهانی را تحقق بخشیم، خاطرنشان کرد: همه کسانی که تلاش کردند با حفظ اندیشه و مبانی وضع موجود اصلاحاتی انجام دهند، شکست خوردند؛ تلاش‌های ارزشمند جنبش عدم تعهد، گروههای 77 و 15 و برخی از شخصیت‌ها گرچه تاثیراتی داشته است ولی نتوانست وضعیت را تغییر دهد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه تشکیل سازمان ملل برای ایجاد امکان مشارکت موثر همه ملت‌ها در تصمیمات جهانی بوده است، گفت: همه می‌دانیم که این امکان هنوز فراهم نشده و ریشه آن نیز عدم رعایت عدالت در ساختار و سازوکارهای مدیریتی سازمان ملل است؛ ترکیب شورای امنیت ناعادلانه است. تغییرات و اصلاحات برای تشکیل کامل و واقعی سازمان ملل نیاز اصلی و اساسی است که مجمع عمومی باید به آن بپردازد .
دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه علت اصلی همه مشکلات بشر اعم از جنگ ، فقر و اشغالگری را باید در نظام حاکم بر امور بین‌الملل و شیوه مدیریت جهانی باورها و رفتارهای گروه حاکم جستجو کرد، گفت: قریب به اتفاق ملت‌ها و دولت‌های جهان در ایجاد مشکلات نقشی نداشته و ندارند بلکه خود قربانی بوده و خسارات فراوان دیده‌اند؛ مثل روز روشن است که همان برده‌داران و استعمارگران و مسببان جنگ اول و دوم و نابسامانیهای پس از آن تا به امروز با تغییر چهره بر شورای امنیت و مراکز اصلی اقتصادی و سیاسی جهان سیطره پیدا کرده‌اند.
رییس جمهوری اسلامی ایران آزادی حقیقی، عدالت، حق انتخاب، عزت، رفاه وامنیت پایدار را حق همه ملت‌ها دانست و تاکید کرد: کسب این ارزش‌ها نه از طریق اتکاء به مدیریت ناصالح جهانی موجود و یا دخالت مستکبران و یا از مجرای تفنگ‌ نیروهای ناتو بلکه در سایه استقلال و پذیرش حقوق متقابل و همدلی و همکاری بدست خواهد آمد.

دکتراحمدی نژاد با بیان اینکه حاکمان بر مراکز مدیریت جهانی با فاصله انداختن بین اخلاق و معنویت با زندگی اجتماعی ادعا می‌کنند که علت این وضع پیروی از راه انبیاء و ضعف ملتها و عملکرد چند گروه و فرد بوده و تنها اندیشه‌ها و راه و روش آنها نجات بخش جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: آیا اینان صلاحیت ادامه مدیریت را دارند و آیا پذیرفته است که خود را مدعی انحصاری دفاع از آزادی و دموکراسی و حقوق انسانها و ملتها معرفی کنند و با همین ادعا کشورها را مورد حمله نظامی قرار داده و اشغال کنند؟
رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اگر فقط نیمی از هزینه‌های نظامی دولت امریکا و متحدینش در ناتو صرف رفع مشکلات اقتصادی ملت‌هایشان شود آیا اثری از بحران اقتصادی باقی خواهد ماند، گفت: اگر برخی کشورهای اروپایی به بهانه هلوکاست پس از شش دهه همچنان به صهیونیست‌ها جریمه می‌پردازند، آیا مسببان برده‌داری و استعمار نباید به ملتهای خسارت دیده، جریمه بپردازند؛ اگر خسارات دوران برده‌داری و استعمار پرداخت شود، وضعیت اَبَر سرمایه‌داران پشت صحنه دولتهای امریکا و اروپایی چه خواهد شد. آیا فاصله‌ای بین شمال و جنوب باقی می‌ماند.
دکتراحمدی نژاد با بیان اینکه نظام سلطه تحمل کوچکترین انتقاد و یا سئوال را ندارند و بجای پاسخگویی به تخلفات خود همیشه طلبکاری می‌کنند، گفت: با استفاده از شبکه استعماری رسانه‌ای در برابر سئوال از هلوکاست، سئوال کننده را مورد هجمه و تهدید قرار می‌دهند و در برابر سئوال از 11 سپتامبر تهدید به تحریم و حمله نظامی می‌کنند.
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: پس از طرح ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای روشن شدن زوایای پنهان ماجرای‌ تلخ 11 سپتامبر، که خواست دولتها و ملتهای مستقل و حتی ملت آمریکاست، به جای ارائه پاسخ روشن، اینجانب و ملتم توسط دولت امریکا مورد تهدید و فشار قرار گرفتیم.
دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: به جای تشکیل کمیته حقیقت یاب 11 سپتامبر، متهم اصلی را که از مدتها قبل تحت نظر آنان بود کشتند و به دریا انداختند؛ آیا نمی‌بایست با محاکمه علنی متهم اصلی، عوامل تامین کننده فضای امن برای هواپیماهای مهاجم به برج‌ها، شناسایی و معرفی می‌شدند؛ چرا نباید با محاکمه علنی متهم اصلی، عوامل راه‌اندازی گروههای تروریستی و تحمیل جنگ و کشتار به ملتهای منطقه معرفی می‌شدند. آیا اطلاعاتی هست که باید مخفی بماند.
رییس جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه آمدن جامعه‌ای برتر و ایده‌آل، با ظهور انسانی کامل که عاشق صادق و حقیقی همة انسان‌هاست، وعده قطعی خداوند است، تصریح کرد: جهان اکنون بیش از هر زمان دیگری شاهد بیداری گسترده در سرزمین‌های اسلامی، در آسیا،اروپا و امریکاست و هر روز بر دامنه تحولات عدالت طلب و آزادیخواه افزوده می‌شود و بدین ترتیب راه به سوی آن آیندة درخشان گشوده‌تر می‌گردد.

دکتراحمدی نژاد افزود: ملت بزرگ و تمدن ساز ایران آماده است تا در این مسیر زیبا و پر افتخار دست دیگر ملت‌ها را به گرمی بفشارد و در راستای ارادة جمعی جهانی همة توان خود را به مشارکت بگذارد.

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳