گروه بین‌الملل: درحالی‌که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و درخواست عضویت فلسطین به‌عنوان کشور مستقل در این سازمان، وارد نیویورک شده‌است، موضع‌گیری‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی درباره این موضوع همچنان ادامه دارد.

طرح

اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب حماس در غزه یکشنبه‌شب در مجلس فلسطین در غزه درباره طرح عباس گفت: این طرح چندان مورد قبول ما نیست چون احتمال از بین رفتن حق آوارگان فلسطینی و لطمه زدن به حقوق فلسطینیان وجود دارد اما حماس هرگز در این مسیر کارشکنی نخواهد کرد و با سازمان آزادیبخش فلسطین و عباس همراهی می‌کند. سخنان هنیه که نخستین اظهارنظر او درباره طرح درخواست عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل به‌حساب می‌آید، ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که محمود عباس خواستار حمایت حماس از این طرح شد.

هنیه در سخنان خود گفت: هیچ رهبر و گروهی در فلسطین نمی‌تواند حقوق اولیه فلسطینیان را قربانی و بر سر این حقوق مصالحه کند. به همین دلیل ابتکار رجوع به سازمان ملل و درخواست رسمیت کشور فلسطین در بخشی از خاک این سرزمین مورد قبول حماس نیست، اما این به آن معنا نیست که ما می‌خواهیم در مسیر این تلاش مانع‌تراشی کنیم. پیش از سخنان هنیه، یکی دیگر از مقامات حماس در سخنانی گفت: عباس باید درخواست تشکیل کشور فلسطین را در کل سرزمین فلسطین مطرح کند.

حمایت جهانی از استقلال فلسطین

نتایج نظرسنجی‌ای که بی‌بی‌سی انجام داده‌است نشان می‌دهد، اکثریت مردم جهان از استقلال کشور فلسطین حمایت می‌کنند. این نظرسنجی در ۱۹ کشور جهان انجام شده و براساس آن ۴۹ درصد مردم خواستار به رسمیت شناخته شدن فلسطین توسط سازمان ملل متحد هستند و ۲۱درصد با آن مخالفت کرده‌اند. اکثریت 4 کشور اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته و نیز ۵۶ درصد از مردم چین خواهان حمایت کشورهایشان از این طرح شده‌اند.در آمریکا نیز ۴۵ درصد مردم از قطعنامه طرح شده در سازمان ملل متحد برای شناسایی کشور مستقل فلسطین پشتیبانی و ۳۶ درصد مخالفت کرده‌اند.

کمترین حمایت از این طرح در هند بوده که رقم آن ۳۲ درصد گزارش شده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که افکار عمومی جهانی در جهت رای به ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینی هاست. این حمایت از فلسطین در کشورهای غربی که در سال‌های گذشته بیشترین حمایت را از رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند، بیشتر است.

مصری‌ها قوی‌ترین حمایت را با ۹۰‌درصد از خود نشان داده و تنها ۹ درصد نظر منفی داشته‌اند.در ترکیه ۶۰ درصد موافق، ۱۹ درصد مخالف، در پاکستان ۵۲ درصد موافق، ۱۲ درصد مخالف و در اندونزی ۵۱ درصد موافق و ۱۶ درصد مخالف بوده‌اند. چینی‌ها که جزو بیشترین حامیان کشور مستقل فلسطین هستند، ۵۶ درصد موافقت و تنها ۹ درصد مخالفت کرده‌اند. در کشورهای اروپایی نیز ارقام مشابهی به چشم می‌خورد.

فرانسه (۵۴ درصد حامی، ۲۰درصد مخالف)، آلمان (۵۳درصد حامی، ۲۸‌درصد مخالف) و بریتانیا (۵۳ درصد حامی، ۲۶‌درصد مخالف). در مجموع ۳۰ درصد هم نظر قطعی نداده و گفته‌اند باید رای نداد، یا بستگی دارد و یا نظری نداشته‌اند. در روسیه و شیلی اکثر مردم نظری نداده‌اند. در این نظرسنجی ۲۰ هزار و ۴۶۶ نفر از ۱۹ کشور جهان شرکت کردند. این مصاحبه‌ها از ۳‌ژوئیه تا ۲۹ اوت امسال انجام شد.

درخواست عباس از نتانیاهو

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از نتانیاهو خواست برای تحقق صلح میان دو طرف، به نفع عضویت فلسطین در سازمان ملل رای دهد. محمود عباس، در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران همراه خود در مسیر نیویورک از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست به‌منظور تحقق صلح میان دو طرف به نفع عضویت فلسطین در سازمان ملل رای دهد. وی افزود: من به نتانیاهو حرف 500 اندیشمند اسرائیلی را یادآور می‌شوم که گفتند اگر قصدمان زندگی مسالمت‌آمیز با فلسطینی‌ها بود و جایگاهی سیاسی داشتیم با عباس به سازمان ملل می‌رفتیم و درخواست عضویت فلسطین را در این سازمان ارائه می‌دادیم.

نشست کمیته چهارجانبه

دیپلمات‌ها از دیدار نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نیویورک خبر دادند. یک دیپلمات در نیویورک که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ملاقات کوتاهی میان ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل و سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین برگزار شد و در آن تلاش‌های فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن در سازمان ملل به‌عنوان یک کشور مستقل، مسائل امنیتی و پاره‌ای از مسائل دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین دیپلمات‌هایی عالی‌رتبه از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل که کمیته‌ای با عنوان کمیته چهارجانبه صلح در خاورمیانه به راه انداخته‌اند، دیروز در جلسه‌ای در نیویورک شرکت کردند. این نشست با هدف متقاعد کردن فلسطین برای خودداری از مراجعه به سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برگزار شد.

کد خبر 146085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز