گروه ادب و هنر: اسامی نامزدهای معرفی به اسکار 2012 در حالی اعلام شد که در این فهرست نامی از «یه حبه قند» به چشم نمی‌خورد؛ فیلمی که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از آن به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای معرفی به اسکار نام برده بودند.

هنر سینما

دیروز هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) فهرست اولیه‌اش را منتشر کرد؛ فهرستی که در آن مورد عجیب «ورود آقایان ممنوع» نیز به چشم می‌خورد؛ پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در سال 90 که کمتر کسی فکر می‌کرد گزینه‌ای برای معرفی به اسکار باشد. دیروز امیر اسفندیاری سخنگوی هیأت انتخاب، فهرست اولیه نامزدهای معرفی به اسکار 2012 را به شرح زیر معرفی کرد: 1- «آلزایمر» (احمدرضا معتمدی) 2- «اینجا بدون من» (بهرام توکلی) 3- «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی) 4- «مرهم» (علیرضا داوودنژاد) 5- «ورود آقایان ممنوع» (رامبد جوان). نکته جالب توجه، اعلام انصراف احمدرضا معتمدی کارگردان آلزایمر، ساعاتی پس از اعلام اسامی نامزدهای معرفی به اسکار بود. معتمدی در بخش‌هایی از نامه‌اش آورده است: «بنده در طول 30 سال حضور در سینمای ایران، همواره مبتلا به محرومیت‌ها و تبعیض‌های خرد و کلان بوده‌ام و ایستادن بر جایگاهی که نسل جدید را متوهم به بی‌عدالتی و پایمال کردن حق دیگران از ناحیه اینجانب کرده است، صواب نمی‌دانم.»

او در ادامه به نامهربانی‌هایی که در طول این سال‌ها با آثارش صورت گرفته اشاره کرده و آورده است: «در دهه 1360 باوجود نوشتن فیلمنامه‌های متفاوت، از فیلمسازی محروم بوده‌ام. فیلم «زشت و زیبا»ی من به‌رغم تماس تلفنی دبیر جشنواره با اینجانب به کن ارسال نشد. فیلم «دیوانه از قفس پرید» با وجود اکران هرروزه در زمان جشنواره تا سپیده صبح و استقبال بی‌نظیر مردم، فیلم دوم از ناحیه تماشاگران معرفی شد تا پرمخاطب‌ترین فیلم‌های مرا بشود یکماهه از اکران برداشت و سرانجام اکنون فیلم آلزایمر تنها به‌دلیل اعلام نامزدی جهت اسکار، مورد بایکوت، غضب، فحاشی و لعن و نفرین از ناحیه فرهنگ‌پروران این مرز و بوم واقع شده است.»

کد خبر 145655
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز