گروه ادب و هنر: 6ماه اول سال در حالی به پایان رسید که امسال گیشه سینماها نسبت به ایام مشابه در سال‌های اخیر پررونق‌تر به‌نظر می‌رسد، اما اینکه واقعا وضعیت اقتصادی سینما در 6ماه اول سال90 مناسب بوده یا خیر تنها با بررسی جزئیات فروش فیلم‌ها مشخص می‌شود.

فیلم ورود آقایان ممنوع

درحالی که در صدر جدول گیشه فیلم «ورود آقایان ممنوع» با رقم 3میلیارد و 28میلیون تومان ایستاده، در انتهای جدول فیلم «یوسف پیامبر(ع)» با تنها یک میلیون تومان فروش به چشم می‌خورد؛ فاصله‌ای نجومی که برخی از واقعیت‌های سینمای ایران را نشان می‌دهد.

از 29فیلم اکران‌شده در 6 ماه اول سال، جز ورود آقایان ممنوع، فیلم‌های «اخراجی‌ها3» و «جدایی نادر از سیمین» نیز به ترتیب 2میلیارد و 272میلیون، و 2میلیارد و 104میلیون تومان فروخته‌اند و از اعضای تازه باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران محسوب می‌شوند. مجموع فروش این سه‌فیلم 7میلیارد و 400میلیون تومان بوده درحالی که 26فیلم دیگر جدول اکران روی‌هم‌رفته چیزی حدود 5میلیارد و 700میلیون تومان فروخته‌اند.

بعد از 3فیلم میلیاردی جدول، «اینجا بدون من» و «جرم» با فروش‌هایی نزدیک به 600میلیون تومان قرار دارند که با توجه به حال‌وهوای تلخ این فیلم‌ها رقم قابل قبولی به‌شمار می‌آید. فیلم‌های بعدی جدول «زنان ونوسی، مردان مریخی» و «شیش و بش» هستند که نیم‌میلیاردی شده‌اند یا در مرز چنین فروشی هستند و با توجه به اینکه اکرانشان همچنان ادامه دارد، به‌خصوص درمورد شیش و بش می‌توان امیدوار بود که باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران عضو تازه‌ای را بپذیرد. از رده هشتم جدول، فروش فیلم‌ها افت فاحشی می‌کند. «یکی از ما دو نفر» 384میلیون تومان فروخته و فیلم بعدی یعنی «قصه پریا» تنها 307میلیون تومان در گیشه کارکرد داشته است. رده دهم نیز به «پایان‌نامه» با فروش 304میلیون تومان رسیده است.

«زندگی با چشمان بسته» که اکرانش همچنان ادامه دارد تاکنون 255میلیون تومان فروخته و می‌توان امیدوار بود که این فیلم از مرز 300میلیون تومان عبور کند. «مرهم» با 245 و «سه درجه تب» با 222میلیون تومان آخرین فیلم‌های جدول گیشه هستند که بالای 200میلیون تومان فروخته‌اند. «شبانه‌روز» نیز 199میلیون تومان در گیشه کارکرد داشته است. فروش «سیزده59» که تنها فیلم جنگی اکران شده در 6ماه اول سال است 175میلیون تومان بوده و «برف روی شیروانی داغ»، «سوت پایان» و «آقا یوسف» نیز با فروش‌هایی نزدیک به هم هر یک دستاوردی بیش از 170میلیون تومان از گیشه نیافته‌اند.

قرار گرفتن 2 فیلم کاملا تجاری «دختر شاه‌پریون» و «فوتبالی‌ها» در نیمه دوم جدول با فروش‌های ضعیف 157 و 152میلیون تومان نیز در نوع خود جالب توجه است. فیلم بعدی «آلزایمر» است که در حالی 130میلیون تومان فروخته که اکرانش همچنان ادامه دارد.
«ندارها»ی 115میلیونی هم که هنوز روی پرده سینماهاست، احتمالا «زن‌ها شگفت‌انگیزند» 125میلیون تومانی را پشت‌سر خواهد گذاشت.

در انتهای جدول 6فیلم، زیر 100میلیون تومان فروخته‌اند. «خیابان بیست‌وچهارم» با حضور بازیگرانی چون نیکی کریمی و جمشید هاشم‌پور تنها 87میلیون تومان فروخته و «شرط اول» هم با اکبر عبدی به فروش 82میلیونی دست یافته است. «ورود زنده‌ها ممنوع» هم با وجود کمدی بودن کارکردش در گیشه زیر 70میلیون تومان بوده است. «در شب عروسی» با 35میلیون تومان کم‌فروش‌ترین کمدی سال تا اینجای کار بوده و درباره فروش 7میلیونی «پروانگی» که سعید راد را پس از سال‌ها داشته، تعبیری جز فاجعه نمی‌توان به کار برد. در انتهای جدول هم فیلم «یوسف پیامبر(ع)» با فروش یک میلیون تومانی قرار گرفته است. این فیلم که ورسیون سینمایی سریال پرمخاطب یوسف بود در ایام ماه رمضان به‌صورت تک‌سئانس به نمایش درآمد و شاید از آنجا‌که سریالش را همه دیده بودند، استقبالی از آن به‌عمل نیامد.

در یک نگاه کلی، آنچه نگران‌کننده به نظر می‌رسد شکست قطعی بیش از 60درصد فیلم‌های اکران در گیشه است. در واقع از نزدیک به 30فیلم، 3فیلم قطعا به سودآوری رسیده‌اند، 2فیلمی که در مرز 600میلیون تومان فروش قرار گرفته‌اند، احتمالا با فروش شهرستان و ورود به شبکه نمایش خانگی به سود خواهند رسید. یکی دو فیلم مثل شیش و بش امیدوارانه به روزهای آتی می‌نگرند و متاسفانه وضعیت بقیه فیلم‌ها کمی تا قسمتی خراب به نظر می‌رسد!

کد خبر 146628

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز