گروه ادب و هنر: اکران پاییزی سینما با نمایش 3فیلم تازه رسما آغاز می‌شود. درحالی که جز «آژانس ازدواج» بقیه فیلم‌های روی پرده را آثاری تشکیل می‌دهند که از تابستان به نمایش درآمده‌اند، به زودی چند فیلم تازه اکران می‌شوند.

فیلم راه آبی ابریشم

 نکته جالب توجه اینکه هر 3فیلمی که از چهارشنبه به نمایش عمومی درمی‌آیند به نوعی آثار شاخصی محسوب می‌شوند.
«یه حبه قند» و «راه آبی ابریشم» جزو تولیدات فاخر و پرهزینه سینمای ایران هستند. «سعادت‌آباد» پس از نمایش در جشنواره فجر بهترین فیلم سازنده‌اش لقب گرفت. در گروه سینمایی آزادی پس از یکی دو هفته وقفه سرانجام «سعادت‌آباد» جایگزین «ندارها» می‌شود. «یه حبه قند» در گروه سینمایی استقلال جای «زندگی با چشمان بسته» را خواهد گرفت و «راه آبی ابریشم» نیز در گروه آفریقا به جای «زنان ونوسی، مردان مریخی» اکران می‌شود.

یه حبه قند

ششمین ساخته بلند سینمایی رضا میرکریمی که نمایش جنجال‌آفرینی در بیست‌ونهمین جشنواره فجر داشت ازجمله تولیدات فاخر سینمای ایران در سال گذشته بود که با تبلیغاتی متفاوت، اکران عمومی خواهد شد. اظهارنظر تند میرکریمی درباره داوران جشنواره فجر و مورد توجه قرارنگرفتن فیلم باعث شد تا عده‌ای دلیل ناکامی «یه حبه قند» را انتقادهای کارگردانش از ترکیب اعضای هیأت داوران بدانند. هرچند به گفته علی معلم از داوران جشنواره پارسال، این فیلم مورد داوری قرارگرفته و در چند رشته هم شایسته نامزدی سیمرغ دانسته شده است. «یه حبه قند» فیلم پربازیگری است که تقریبا حجم نقش اغلب بازیگران آن یکسان است.

رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، اصغر همت، ازجمله بازیگران این فیلم هستند. «یه حبه قند» ماجرای یک خانواده پرجمعیت را روایت می‌کند که پس از مدت‌ها به بهانه برگزاری یک عروسی دور هم جمع می‌شوند. فیلم داستان پرفراز و نشیبی ندارد و شاید بتوان گفت با تعاریف کلاسیک، اصلا داستان ندارد. «یه حبه قند» نوعی روایت متفاوت را دنبال می‌کند که متناسب با حال‌وهوای اثر است. جزئیات فراوان «یه حبه قند» را شاید در کمتر فیلم ایرانی بشود مشاهده کرد.

با معیارهای سینمای بدنه ایران، فیلمی از جنس «یه حبه قند» شاید نتواند به فروش بالایی دست پیدا کند ولی سازندگان فیلم اعتقاد دارند با روش‌های ابداعی و تبلیغات متفاوت می‌توان پای کسانی را که کمتر به دیدن فیلم‌های ایرانی می‌روند به سینما باز کرد. ساخت آنونس فیلم توسط مجید مجیدی، تیزر تلویزیونی به وسیله رخشان بنی‌اعتماد و طراحی پوستر توسط عباس کیارستمی نشان از گردآوری نام‌های بزرگ و شاخص پیرامون «یه حبه قند» دارد. آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها در سینما آزادی از چند روز قبل نیز در نوع خود جالب توجه است و حکایت از حساب ویژه‌ای دارد که حوزه هنری برای این محصول سینمایی‌اش بازکرده است.

راه آبی ابریشم

«راه آبی ابریشم» ازجمله فیلم‌هایی است که تحت لوای پروژه سینمای فاخر در دوران جعفری‌جلوه کلید خورد؛ هرچند مراحل تولید این فیلم دشوار آنقدر طول کشید که در نهایت در دوره مدیریت فعلی سینما آماده نمایش شد.

محمد بزرگ‌نیا کارگردان «راه آبی ابریشم» به عنوان فیلمسازی که متبحر در ساخت تولیدات عظیم است شهرت دارد و تقریبا اغلب فیلم‌هایش را هم در دریا ساخته است. کارگردان فیلم به یادماندنی «کشتی آنجلیکا»، پس از فیلم نه‌چندان موفق «جایی برای زندگی» که حال‌وهوایی جنگی داشت، دوباره به لوکیشن آشنای دریا بازگشته است. بهرام رادان، داریوش ارجمند، رضا کیانیان، پگاه آهنگرانی، پیام دهکردی، مهدی میامی و عزت‌الله انتظامی از بازیگران این فیلم هستند که صحنه‌هایی از آن در چین و تایلند فیلمبرداری شده است.

فیلم، داستان سفر 2 کشتی سلیمان و ادریس را روایت می‌کند. در قرن چهارم هجری و در اوج تاریخ دریانوردی ایرانیان، شازان ابن‌یوسف که به تحصیل علم نجوم در دارالعلوم شیراز مشغول است پیشنهاد کتابت کشتی را می‌پذیرد و به همراه این دو کشتی به سفری دشوار و ناممکن می‌رود و از حوادث و ماجراهای این سفر، سفرنامه می‌نویسد. «راه آبی ابریشم» تداعی‌کننده آثار سینمای کلاسیک است و اکران فیلم در جشنواره فجر با اقبال نسبی اهالی سینما و منتقدان همراه شد. «راه آبی ابریشم» فیلم خوش‌ساختی است که در آن از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای نیز استفاده قابل‌قبولی صورت گرفته است.

سعادت‌آباد

مازیار میری پس از کارگردانی سریال «گاوصندوق» که مجموعه قابل‌توجهی نبود، سراغ «سعادت‌آباد» رفت. فیلم براساس فیلمنامه‌ای از امیرعربی که متن گاوصندوق را نیز نوشته بود و به تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان جلوی دوربین رفت. ترکیب جالب‌توجه بازیگران و اینکه تقریبا کل فیلم در یک شب تا روز و در یک آپارتمان می‌گذرد، سعادت‌آباد را به فیلمی قابل تأمل تبدیل کرد. نمایش فیلم در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر موفقیت‌آمیز بود. منتقدان، سعادت‌آباد را بهترین فیلم کارنامه مازیار میری نامیدند و داوران هم تنها بازی مهناز افشار را شایسته دریافت سیمرغ دانستند. جز افشار، حامد بهداد، امیر آقایی، هنگامه قاضیانی، حسین یاری، مینا ساداتی و لیلا حاتمی ترکیب بازیگران سعادت‌آباد را تشکیل می‌دهند.

این فیلم بحران در طبقه متوسط جامعه را دستمایه قرار داده و به ماجرای زوجی می‌پردازد که دوستانشان را به میهمانی دعوت می‌کنند و در شب میهمانی اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ می‌دهد که دیوار بلند سوءتفاهم‌ها را نمایان می‌کند.

کد خبر 147869

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز