پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: "ننه حسن" کشف امسال نمایشگاه هنرمندان خودآموخته و مکرمه‌ دوم نقاشی خودآموخته‌ ایران نامیده شد.

به گزارش ایلنا،نمایشگاه هنرمندان خودآموخته (خود انگیخته) که قرار بود از 12 تا 17 شهریور ماه برگزار شود، شب گذشته(22 شهریور) با حضور اعضای انجمن هنرمندان خودآموخته که اکثر آنها در سنین 60 تا 65 سال بودند،در گالری دی به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه سومین نمایشگاه هنرمندان خودآموخته بود. سنگ بنای این انجمن را مکرمه قنبری و آثارش گذاشتند.

جشنواره‌ای نیز برای یادبود این هنرمند از اردیبهشت ماه سال 1388 در روستای دریکنده بابل برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه بیش از 85 اثر از 18 هنرمند خودآموخته به نمایش گذاشته شده بود که بیشتر این هنرمندان از تهران و شهرهای اطراف آن بودند.

این هنرمندان شامل مکرمه قنبری، اکرم سرتختی، پروین جلالی، بتول بهشتی، صغرا عبداللهی، فیروزه یزدانی، مهین پیشداد، فاطمه جعفری، فرخنده بلبلی، فرحناز بلبلی، سعادت شیروانی، علیرضا دزواره، داود کوچکــی، جمشید امین‌فر، مصطفی علیزاده، محمود بلبــلی، محمــد شوقی سرخوش و بهروز دهپور دیلمی بودند.

به گفته فریال سلحشور(مدیر گالری دی) یکی از این هنرمندان به تازگی کشف شده است.

این هنرمند 74 ساله در یکی از روستاهای زنجان زندگی می‌کند و به "ننه حسن" معروف است او را می‌توان مکرمه دوم نقاشی خودآموخته‌ ایران عنوان کرد.

از میان این هنرمندان 12 هنرمند خودآموخته حضور داشتند که یک ویژگی در چهره‌های آنها دیده می‌شد: لبخند خوشحالی از این اتفاق و توجه به آثارشان.

در ابتدای مراسم اختتامیه نمایشگاه، علی عزتی(عضو انجمن هنرمندان خودآموخته) گفت: اعضای این انجمن دورهم جمع شده‌اند تا آثار خود را به نمایش بگذارند. دلیل آن هم مکرمــه قنبری به‌عنوان پیشگام همه هنرمندان خودآموخته بود.

به گفته‌ علی عزتی، برگزارکنندگان؛ موضوع جشنواره را فراتر از مکرمه قنبری انتخاب کردند و هنرمندان خودآموخته در شاخه‌های مختلف هنری همچون بافندگی، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و سایر هنرها به این انجمن دعوت کردند.

آثاری که در گالری دی به نمایش گذاشته شده بود، تابلوی نقاشی بود و مجسمه‌هایی در ابعاد بزرگ و کوچک.

علیرضا امیرحاجبی(پژوهشگر و منتقد هنر) که در این مراسم حضور داشت نیز درباره آثار این هنرمندان گفت: در آثار این هنرمندان به دلیل استفاده از ناخودآگاهشان اشتراک و شباهت‌های عجیبی دیده می‌شود چه ازنظر رنگ‌آمیزی و چه ازنظر انتخاب موضوع.

وی در ادامه گفت: به نظر من، داود کوچکی؛ پدیده‌ی این نمایشگاه بود. او کارهایی کاملا سوررئالیستی ایجاد کرده بود.

او با کمک تخیل خود؛ هیولاها و موجودات تخیلی را با مداد رنگی، آنهم با استفاده از تک رنگ به تصویر کشیده بود.

گویا یک گالری در هلند کارهایش را به نمایش خواهد گذاشت اما کوچکی برای ارسال آنها قادر به پرداخت هزینه‌ پست نیست.

امیرحاجبی نکته مهم در این آثار را راه نیافتن این آثار به حراج‌ها و بازاری شدن آنها عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده که این هنرمندان به دلیل استفاده از تخیل خام در آثارشان با بازاری شدن فاصله دارند.

اما کارهای دیگر؛ رنگ و بوی اولیه خود را از دست داده و به سمت سفارشی کار کردن رفته است.

فریال سلحشور(مدیر گالری دی) نیز درباره برنامه‌های بعدی این انجمن گفت: درحال حاضر انجمن شکل حقوقی به خود گرفته و دو وکیل کارهای ثبت انجمن در ایران را پیگیری می‌کنند که امیدواریم به همین زودی انجام شود.

وی افزود: با ثبت این انجمن در ایران و با فعالیت خودمان در سطح جهانی، انجمن هنرمندان خودآموخته ایران را جهانی می‌کنیم.

ما در تلاش هستیم که سال آینده اسپانسر داشته باشیم تا مانند کشورهای دیگر بتوانیم کتاب انجمن را به چاپ برسانیم.

به گفته‌ سلحشور، تعداد زیادی از آثار این هنرمندان خریداری شده که عواید حاصل از این نمایشگاه به انجمن هنرمندان خودآموخته تعلق می‌گیرد.

انجمن با اعضای اولیه خود یعنی پاشایی، کازرونی، سلحشور و بلبلی(پسر مکرمه قنبری) آغاز به کار کرد و با هدف معرفی این هنرمندان گمنام و بی‌ادعا به جامعه‌ هنری این نمایشگاه برپا شد.

در پایان این مراسم نیز سجاد پورقناد با سه تار خود به تکنوازی پرداخت.

این برای اولین بار است که موسیقی درکنار نمایش آثار هنرهای تجسمی بکار برده می‌شود.

به گفته‌ پورقناد؛ برای حمایت از این هنرمندان خودآموخته تکنوازی او در گالری دی اجرا شد.

 

کد خبر 145611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز