گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سرویس آمدوشد دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس است که با وجود وعده‌های مسئولان، در عمل نظارتی بر آن نمی‌شود و پیمانکاران، همه کاره سرویس مدارس هستند.

مدرسه

با وجود اعلام قیمت از سوی شوراهای اسلامی شهر، معمولا قیمت‌ها رعایت نمی‌شود و افزون بر آن پیمانکاران نرخ سرویس مدارس را تعیین می‌کنند و هزینه سرویس مهر‌ماه از خانواده‌ دانش‌آموزان اخذ می‌شود و در این بین مهم نیست چند روز تعطیل است، هر ماه چند روز محاسبه می‌شود و تعهد پیمانکار سرویس مدارس چیست و چرا در مقابل روزهایی که راننده سرویس غیبت می‌کند هیچ‌کس پاسخگو نیست. معاون وزیر آموزش و پرورش در این باره به خبرگزاری‌ها اعلام کرد: دریافت هرگونه وجه نقد با عنوان سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان هنگام ثبت نام مجاز نیست مگر آنکه موضوع سرویس و نرخ آن قطعی و مصوب شده باشد. به گفته فرشته حشمتیان از آنجا که مسئولیت همه امور آموزشی، پرورشی و عمرانی در استان‌ها بر عهده مدیرکل آموزش‌وپرورش است مسئولیت حسن اجرای این شیوه نامه نیز به آنان واگذار شده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش‌وپرورش اظهار کرد: پیمانکار مورد تأیید کارگروه ماده18 که در مناقصه برنده می‌شود باید با مشورت و تأیید مدیر مدرسه، فردی را به نمایندگی از سوی اولیا به‌عنوان مدیر اجرایی سرویس دانش‌آموزان مستقر در مدرسه انتخاب کند که تأمین حق‌الزحمه این فرد نیز بر عهده پیمانکار است.معاون محترم وزیر آموزش‌وپرورش، توجهی به این نکته نکرده که اگر قرار است حقوق ناظر سرویس را پیمانکار بپردازد چگونه از وی باید توقع داشت که بر نحوه سرویس دهی کارفرمای خویش نظارت صحیح و دقیق داشته باشد.

خواجه در بند نقش ایوان

سرویس مدارس، مشکلات فراوانی پیش‌رو دارد مانند تعیین مسافت، نرخ سرویس و صلاحیت راننده که حشمتیان بدون توجه به آنها تنها به طراحی «فرم» برای ارزیابی بسنده کرد و افزود: فرم ارزیابی عملکرد کارگروه حمل‌ونقل دانش‌آموزان، تعهد اولیا، ارزیابی راننده، تعهد رانندگان، آمار دانش‌آموزی، تأیید راننده و تعهد دانش‌آموز از جمله فرم‌های طراحی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تنظیم دفتر انضباطی رانندگان سرویس‌های مدارس براساس مطالبات خانواده‌ها در سال جدید تحصیلی گفت: هدف از تنظیم این دفتر انضباطی تقویت احساس مسئولیت رانندگان اعلام شده است و گزارش‌های مندرج در این دفتر در تمدید شدن یا نشدن قرارداد با آنان تأثیر مستقیم دارد. هر چند مادرها و پدرها از بیان برخی بی‌نظمی‌های رانندگان سرویس مدارس، بنا به دلایلی خودداری می‌کنند اما آن بخشی از اعتراضات که به مسئول سرویس، پیمانکار یا اولیای مدارس گزارش می‌شود نیز بدون نتیجه می‌ماند و مدرسه و پیمانکار مسئولیتی نمی‌پذیرند. برخی از رانندگان سرویس مدارس نیز همزمان چند سرویس دارند و برای پوشش دادن آنها معمولا دانش‌آموزان را «زودتر» یا «دیرتر» به مدرسه می‌رسانند و اغلب هم عجله دارند تا به سرویس بعدی برسند و این برای دانش‌آموزان مشکلاتی ایجاد می‌کند که به آن رسیدگی نمی‌شود.

هزینه سرویس؛ 26 یا 22‌روزه

با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست که مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل است یا خیر، هزینه سرویس مدارس نیز به‌طور شفاف معلوم نیست و خانواده‌ها بلاتکلیف هستند، این در حالی است که باید دغدغه خانواده‌ها، چگونگی آغاز یک سال تحصیلی خوب و با نشاط برای فرزندانشان باشد.البته شورای اسلامی شهر تهران نرخ سرویس مدارس را اعلام کرده که براساس آن متوسط نرخ سرویس مدارس23.5 درصد افزایش یافته است.در مصوبه تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی 91-90 میزان رفت و برگشت از مبدا - منزل نخستین دانش‌آموز - تا مدرسه و بر عکس محاسبه شده است. همچنین تعداد روزهای ارائه خدمات حمل‌ونقل به دانش‌آموزان در هر ماه 26 روز تعیین شده و تعداد ماه‌های ارائه خدمت نیز حداکثر 9‌ماه محاسبه می‌شود. درصورتی که روزهای پنجشنبه مدرسه تعطیل باشد تعداد روزهای ماه‌22 روز محاسبه و نرخ حمل‌ونقل نیز به همین نسبت تغییر خواهد کرد.

نقش مهم و فراموش‌شده مدیران مدارس

براساس دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس که از سوی وزیر کشور برای اجرا ابلاغ شده، مدیر مدرسه موظف است پس‌از دریافت نرخ خدمات مصوب نسبت به انعقاد قرار داد با اشخاص حقیقی و حقوقی که به تایید شهرداری یا بخشداری رسیده و مجوز آنها صادر شده است در 5نسخه اقدام کند. پس از امضای طرفین قرارداد ( مدیر مدرسه، شرکت یا مؤسسه خدمات رسان و تایید نماینده شورای انجمن اولیا و مربیان منطقه و ناحیه)یک نسخه از آن به انجمن اولیا و مربیان و نسخ دیگر به‌ترتیب به مدیر مدرسه، شخص حقیقی یا حقوقی(خدمات رسان) و شهرداری و بخشداری و راهنمایی و رانندگی محل تحویل می‌شود.

ایمنی سرویس

نکته بسیار مهمی که معمولا به بوته فراموشی سپرده می‌شود «ایمنی» سرویس است، خانواده‌ها هزینه‌های سرویس را می‌پردازند اما برخی خودرو‌های سرویس مدارس، افزون بر نقص فنی، رانندگان آنها نیز صلاحیت‌های لازم را ندارند که این بر دغدغه خانواده می‌افزاید. پیمانکاران نیز وعده امروز و فردا می‌دهند تا اینکه سال تحصیلی به پایان می‌رسد و اعتراض خانواده‌ها سرانجامی نخواهد داشت.
ظاهرا آموزش و پرورش قرار است از امسال نظارت بیشتری روی سرویس مدارس اعمال کند و برای رفاه خانواده‌ها مقرر شده تا هنگام ثبت‌نام، وجهی بابت سرویس مدارس نگیرند یا اینکه به‌صورت اقساطی تا بهمن ماه دریافت کنند. قاعدتا پیمانکاران نباید برای سرویسی که قرار است طی 9‌ماه ارائه دهند همه هزینه آن را در ابتدای شروع کار دریافت کنند.

کد خبر 145246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز