حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد در گفتگو با نیویورک تایمز از دولت آمریکا و شرکت‌های آمریکایی خواست به فکر بازسازی عراق باشند. حملات چهارساله آمریکا به عراق، این کشور را عملا به یک ویرانه تبدیل کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز دوشنبه 29 ژانویه(نهم بهمن) نوشت: درحالی که جرج بوش رییس جمهوری آمریکا به ایرانیان هشدار داده به مداخلات خود در امور عراق پایان دهند، سفیر ایران در بغداد طرح‌هایی را برای افزایش روابط اقتصادی و نظامی خود با عراق مطرح کرده که تاسیس یک بانک ایرانی در قلب بغداد نیز یکی از آنها خواهد بود.

به نوشته این روزنامه ، کاظمی قمی گفت ایران آماده است بمنظور ایجاد امنیت در عراق، نیروهای دولتی عراق را آموزش داده، آنها را تجهیز کرده و مشاورانی را در اختیار آنها قرار دهد.

قمی افزود: ایران آماده است تا مسئولیت اصلی بازسازی عراق را نیز برعهده گیرد زمینه‌ای که آمریکا طی نزدیک به چهار سال گذشته نتوانسته است به خوبی انجام دهد بخصوص که ایران در زمینه بازسازی پس از جنگ تجربیاتی در اختیار دارد و آماده است این تجربه را در قالب بازسازی در اختیار عراقی‌ها قرار دهد.

نیویورک تایمز نوشته است: سفیر ایران در بغداد همچنین گفت دو ایرانی که ماه گذشته توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و سپس آزاد شدند از مقاماتی بوده‌اند که در مباحث قانونی با دولت عراق شرکت داشته‌اند و نباید بازداشت می‌شدند.

به نوشته این روزنامه ، مصاحبه ‪ ۹۰‬دقیقه‌ای سفیر ایران که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد انجام گرفت رسمی‌ترین و معتبرترین واکنشی بوده است که ایرانیان تا کنون نسبت به اتهامات ماجراجویانه دولت آمریکا علیه خود نشان داده‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: قمی با اشاره به ادعاهای آمریکا مبنی بر به دست آوردن نقشه‌هایی از محله‌های سنی‌نشین ، شیعه‌نشین و مختلط بغداد اظهارداشت اینگونه نقشه‌ها آنقدر عادی است که به راحتی و برای همگان قابل دسترسی است و هیچ چیزی را اثبات نمی‌کند.

به نوشته این روزنامه، قمی گفت "دو فرد دستگیر شده به این علت در عراق حضور داشتند که دو کشور موافقت کرده بودند مشکلات امنیتی را حل کنند و آنها نیز برای دیدار با طرف عراقی به این کشور اعزام شده بودند".

سفیر ایران در عراق همچنین از طرح کشورش برای افتتاح نخستین شعبه بانک ملی در بغداد خبر داد.

"حسین العذری" یکی از مقامات ارشد بانکی عراق نیز با تایید این خبر اظهار داشت ایران مجوز گشایش این بانک را دریافت کرده است.

به گفته وی این نخستین بانک کاملا دولتی یک کشور خارجی در عراق خواهد بود که باعث بهبود تجارت بین دو کشور خواهد شد.

قمی خاطرنشان کرد این تنها نخستین بانک از چند بانکی است که در عراق گشایش خواهد یافت زیرا بانک کشاورزی و سه بانک خصوصی دیگر نیز قصد دارند شعبه‌هایی را در عراق راه اندازی کنند.

سفیر ایران در بغداد گفت: از دیگر عناصر همکاری‌های اقتصادی جدید ایران با عراق می‌توان به طرح صادرات نفت و برق به عراق و همکاری‌های جدید کشاورزی میان دو کشور اشاره کرد.

قمی هیچ جزئیاتی از پیشنهاد ایران برای کمک‌های نظامی به عراق ارائه نکرد ولی اظهارداشت این طرح شامل افزایش گشت‌های مرزی می‌شود و پیشنهاد تشکیل یک "کمیته امنیتی مشترک" را ارائه کرده است.

"لو فینتور" (‪ (Lou Fintor‬سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد نیز از اظهار نظر نسبت به این صحبتها خودداری کرد.

بهرام صالح معاون نخست وزیر عراق که یک کرد است و مسائل اقتصادی نیز از وظایف او محسوب می‌شود اظهار داشت "منافع ملی عراق نیازمند داشتن رابطه خوب همسایگی با ایران و دیگر همسایگان است ولی لازمه آن احترام به استقلال عراق است."

قمی که بیشتر به فارسی سخن می‌گفت در برخی موارد که می‌خواست مطمئن شود منظور خود را به درستی رسانده به زبان انگلیسی سخن می‌گفت.

هرچند قمی سقبل از مصاحبه سئوالات بخصوصی در مورد این مصاحبه را دریافت نکرده بود ، ولی او در جریان موضوعات کلی این مصاحبه قرار گرفته بود و ظاهرا پاسخ‌های کاملی را در بسیاری از موارد آماده کرده بود.

نیویورک تایمز در ادامه این گفت و گو افزوده است: قمی همچنین با هشدار به آمریکا نسبت به تشدید تنش‌ها در مورد مساله هسته‌ای ایران در عراق اظهارداشت ما نمی‌خواهیم عراقی‌ها هزینه دشمنی آمریکایی‌ها با ما را بپردازند.

این روزنامه نوشته است که قمی در پایان مصاحبه خود نیز گفت اگر ایران اجازه یابد فعالیت‌های بازسازی در عراق را برعهده گیرد، از همه شرکت‌های بین‌المللی عمرانی استقبال خواهد شد. او شرکت‌های آمریکایی را نیز دعوت به حضور در عراق کرد.

کد خبر 14514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز