همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس‌جمهوری فرانسه در نامه‌ای به سازمان ملل تصریح کرد که ایران هیچ گاه نیت دست‌درازی به هیچ کشوری را ندارد.

به گزارش فارس، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات چند روز پیش نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه که مدعی شده بود تلاش‌های ایران برای ساخت موشک‌های دوربرد و تسلیحات هسته‌ای می‌تواند به انجام حملات پیش‌دستانه از سوی کشورهایی به این کشور منتهی شود، نامه‌ای را به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نوشت.

متن نامه وی به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

8 سپتامبر 2011، شماره 862

عالیجناب،

طبق دستور دولت جمهوری اسلامی ایران، توجه شما را به اظهارات آقای سارکوزی، رییس جمهور کشور فرانسه، که در روز 31 آگوست سال 2011 میلادی از رسانه‌های بین‌المللی پخش شد جلب می‌‌نمایم. ایشان در گفته‌های خود ضمن عدم رعایت قضاوت‌پیشگی، عدالت و گمان سالم و صحیح در مورد فعالیتهای صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران، خواستار اعمال فشار علیه کشور ما شده و اظهار داشته است که "جاه‌طلبی‌های هسته‌ای نظامی و موشکی ایران تبدیل به یک تهدید عظیم شده که نهایتا به یک حمله بازدارنده علیه مراکز هسته‌ای این کشور انجامیده و موجب بحران بزرگ می‌شود..."

بدینوسیله، جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمیق و اعتراض قوی خود از چنین اظهارات تحریک‌آمیز، توجیه‌ناپذیر، و غیرمسئولانه را اعلام می‌نماید. نظیر چنین اظهاراتی تخلف آشکار از قوانین اساسی منشور سازمان ملل متحد و اصول اولیه قوانین بین‌المللی و مغایر با تلاشهای جهانی برای ایجاد امنیت و صلح جهانی و منطقه‌ای محسوب می‌شود.    

ایران یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با تولید سلاحهای کشتار جمعی از قبیل سلاح‌های هسته‌ای است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از طرفین امضاء کننده پیمان منع تولید سلاح‌های هسته‌ای، در دفعات متعدد از جمله در مجامع بین‌المللی رسما اعلام کرده است که سلاحهای هسته‌ای بعنوان مخرب‌ترین و غیرانسانی‌ترین سلاحهای موجود هیچ جایی در اصول دفاعی این کشور ندارند. مضافا، ایران از سال 1974 از هیچ تلاشی برای تحقق منطقه آزاد سلاح هسته‌ای در خاورمیانه در چهارچوب قوانین سازمان ملل متحد و کنفرانس‌های بررسی پیمان منع تولید سلاح‌های هسته‌ای دریغ ننموده است.

علاوه بر این، بار دیگر بر این تاکید می‌نمایم که جمهوری اسلامی ایران نیت دست‌درازی به هیچ کشوری را ندارد. در عین حال، با توجه به حق مسلمی که ایران طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد داراست، مجاز به داشتن ابزار دفاعی برای دفاع در مقابل هرگونه تجاوز به خاک و مردم خود می‌باشد.

در هر حال، بسیار تاسف برانگیز است که رییس جمهور فرانسه در عین اینکه چنین اظهارات فتنه‌جویانه و اتهامات بی‌پایه‌ای را علیه برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از خود ابراز می‌دارد، در مقابل سابقه بی‌نظیر رژیم اسراییل در تخطی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، جنایت و سبعیت علیه بشریت، ساخت و ساز غیرمشروع، و مالکیت غیرقانونی سلاحهای هسته‌ای که بزرگترین تهدید موجود برای منطقه و امنیت و صلح بین‌المللی می‌باشد سکوت پیشه کرده است.

سپاسگزار خواهم بود اگر این نامه را بعنوانی سندی از اسناد شورای امنیت محسوب نمایید.

محمد خزاعی

سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد

ارسال به: آقای نواف سلام

رییس شورای امنیت

سازمان ملل متحد

ارسال به:

آقای بان کی مون

دبیر سازمان ملل متحد

نیویورک

ارسال به:

ژوزف دایس

رییس مجمع عمومی

سازمان ملل متحد

کد خبر 145102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز